Serie Review: Dirk Gently’s Holistic Detective Agency Seizoen 2

review series dirk gently season 2
Dirk, Todd and Farah on a new case

Alhoewel de serie Dirk Gently’s Holistic Detective Agency zo genoemd is, is na het einde van het eerste seizoen dat detective bureau dat Dirk in gedachte had nog steeds niet van de grond. Zal het hem dit keer samen met Todd en Farah wel lukken of komen er weer onverwachte gebeurtenissen op zijn pad die allemaal los van elkaar lijken te bestaan, maar samen toch één belangrijke zaak vormen? Met de specifieke opdracht: Find the Boy.

Nadat Dirk samen met Todd en Farah hun eerste zaak goed tot een einde hebben gebracht in het eerste seizoen, maken ze plannen om hun eigen detective bureau op te zetten. Maar Blackwing is hen op het spoor met een nieuwe supervisor, Friedkin, die niet alleen erg dom is, maar ook erg ambitieus en vasthoudend en is vastbesloten om alle projects van Blackwing op te pakken. We zien Dirk, project Icarus, ontvoerd worden, we zien de Rowdy Three, Project Incubus, opgespoord worden en Amanda en Vogel ontsnappen. En we zien Bart, project Marzanna en Ken en de hond Rapunzel in een hinderlaag rijden. Hoe loopt dit af?

review series dirk gently season 2
but first they had to find each other. Found it!

Er was eens in een rijk ver van het onze, genaamd Wendimoor nog een klein stukje land over, Inglenook, dat nog niet veroverd was door de evil Mage Kellum. In Inglenook woonden twee families, de rijke Dengdamoors, met moeder Frija en twee zoons, Farson en Silas en de boeren Trost, met vader Jeppum en dochter Litzibitz en zoon Panto. De twee families hebben sinds het begin der tijden strijd, terwijl de kinderen niets liever willen dan vrede. De twee geliefden Silas en Panto willen aan deze vete  en de overheersing van de Mage een einde maken door een profetie te laten vervullen. Hierop verlaat Panto Wendimoor met de opdracht: Vind Dirk Gently.

In onze wereld zijn Todd en Farah op zoek naar Dirk, terwijl ze zelf gezocht worden door de FBI en Blackwing. Todd wil niet alleen Dirk vinden, maar via hem ook Amanda terug vinden om hun relatie weer te herstellen. Op hun zoektocht belanden ze in Bergsberg, waar een boot midden in een weiland niet het vreemdste is wat daar de komende dagen zal plaatsvinden.

review series dirk gently season 2
being held in Blackwing

Ondertussen wordt Dirk in Blackwing door Friedkin onderworpen aan allerlei tests, om erachter te komen ‘hoe hij werkt’. Dat al deze tests geen enkele zoden aan de dijk zet, weerhoudt Friedkin er niet van om Dirk ze telkens te laten doen. Totdat Dirk hulp krijgt van Mona Wilder, een ander project genaamd Lamia en zij hem helpt te ontsnappen op magische wijze. Zij geeft hem echter wel de opdracht: Vind de jongen! Dat Dirk hierdoor belandt in een kofferbak van een auto die al vijftig jaar hoog in een boom heeft gezeten, en nu in een weiland valt waar Todd en Farah zich bevinden, is natuurlijk geen toeval, en holistisch gezien niet meer dan logisch. Dat er ook een vijftig jaar oud lijk in de auto zit, is evenmin toeval. Dat ze vervolgens aangehouden worden door de plaatselijke sheriff Sherlock Hobbs en hulpsheriff Tina Tevetino, die nooit iets te doen hebben gehad in Bergsberg en dat Hobbs meer dan geïnteresseerd is in de holistische benadering van Dirk en Tina fan was van de oude band van Todd, hoort allemaal bij het plan van het universum. Dat het lijk uit de auto Marina Cardenas blijkt te zijn die al vijftig jaar vermist werd samen met haar man Hector en dat Hobbs en Tina de hulp vragen van Dirk, Todd en Farah is een logisch vervolg.

Wat ze nog niet weten is dat niet alleen Blackwing nog naar hen op zoek is en Mr Priest een gevaarlijk fixer hiervoor is ingeschakeld. Maar ook een ander gevaar duikt op in Bergsberg, Mage Kellum die wil voorkomen dat de profetie uitkomt en hij zijn macht verliest. Om zelf te kunnen overwinnen heeft hij niet alleen een leerling nodig, maar ook moet hij Dirk Gently en de jongen uitschakelen.

review series dirk gently season 2
the Rowdy Three in new outfits and brand new hair do’s

Ook Bart is inmiddels aangekomen in Bergsberg, op zoek naar Ken die,  terwijl zij wist te ontsnappen, wel gevangen is genomen door Blackwing.

Uiteindelijk belanden ook Amanda en Vogel, die op zoek zijn naar de rest van de Rowdy Three in Bergsberg. Haar visioenen die te maken hebben met haar ziekte pararibulitis, hebben hen uiteindelijk daarnaartoe geleid.

Al deze verschillende toevallige, maar zeer holistische gebeurtenissen leiden tot nog meer vreemde gebeurtenissen en ontdekkingen, maar brengen Dirk wel steeds dichterbij het oplossen van de zaak en het vervullen van de profetie. Dat ze hiervoor niet alleen telkens voor nog meer raadsels komen te staan, wel hele vreemde avonturen beleven en uiteindelijk zelfs in Wendimoor terecht komen, staat allemaal geheel in het teken van everything is connected.

review series dirk gently season 2
Amanda is having a pararibulitis attack and a vision

Bijzondere personages

De wereld van Dirk Gently heeft weer dezelfde absurde humor, aparte gebeurtenissen en vreemde personages, om nog niet eens te spreken over de figuren uit Wendimoor, als in het eerste seizoen. Terwijl in seizoen 1 de personages nog werden vormgegeven, worden ze nu iets meer uitgediept.

Dirk heeft na heel wat aantal jaren alleen gespendeerd te hebben nu eindelijk vrienden gevonden. Mensen die hem steunen en hem helpen. Dit is echter wel een nieuwe ervaring voor hem, waardoor hij op sommige momenten in dit seizoen dichtklapt. Het is voor het eerst in zijn leven dat hij iets, of beter gezegd, iemand heeft te verliezen. De bizarre dingen die hem gewoonlijk overkomen, brengen voornamelijk anderen in gevaar. En nu hij dat in het eerste seizoen van dichtbij heeft meegemaakt, is hij niet alleen bang om Todd en Farah in gevaar te brengen, maar voelt hij zich schuldig en verantwoordelijk als dit toch steeds weer gebeurt. Het enige wat hij wil is een kalm, rustig leven leiden, een leuk detective bureau opzetten met Todd en Farah, maar dat is helaas niet voor hem weggelegd. De zoektocht die hij heeft om de jongen te vinden, is dan ook niet de enige. Want ook de zoektocht naar wie of wat hij is, is in dit seizoen voor Dirk belangrijk. Gelukkig krijgt hij en wij als kijkers, daar in de laatste aflevering een antwoord op.

review series dirk gently season 2
with sheriff Hobbs and Tina

Todd is in het eerste seizoen weliswaar veranderd van een egoïstische loser naar iemand die vriendschap en loyaliteit is gaan waarderen. En nu wil hij de band met Amanda herstellen, maar daarvoor moet hij haar eerst vinden. Maar dit keer is Todd er heilig van overtuigd dat everything is connected, dus als hij samen met Dirk de zaak weet op te lossen, dan zal hij ook Amanda vinden. Ook helpt hij Dirk met zijn dipje door hem te zeggen dat het lot en toeval elkaar niet uitsluiten, maar ook juist met elkaar verbonden zijn, wanneer je zelf controle neemt over je leven. Een uitspraak die direct betrekking heeft op het thema.

Ook Farah leren we beter kennen. Haar hele familie doet iets in rechtshandhaving, alleen zij is het zwarte schaap. Dat het haar niet gelukt is om agent te worden, wat haar erg dwarszit en verdrietig maakt, wordt verzacht door de nieuwe personages Hobbs en Tina. Hobbs heeft zelfs zo veel vertrouwen in haar dat hij haar tot burger hulpsheriff benoemd, wat een prachtig emotioneel momentje oplevert. We zien dat Farah vervolgens gaat stralen en uitblinken dit seizoen, meer zelfvertrouwen krijgt en de familielast van zich af kan schudden.

review series dirk gently season 2
Bart and Panto new friends

Maar zij zijn niet de enigen die veranderingen in hun leven willen maken. Want ook Bart worstelt met haar holistische huurmoordenaarsbestaan en wil een beter mens worden en niet meer zoveel mensen vermoorden. Ze wil controle krijgen over haar leven. Ook zij hoeft dit niet alleen te doen. Zij wordt geholpen door Panto Trost die in zijn zoektocht naar Dirk Gently in onze wereld terecht is gekomen. Het feit dat hij uit een hele andere wereld komt, waaruit een andere kijk op deze wereld voortvloeit, heeft hij ook een andere kijk op Bart, wat haar helpt om zichzelf ook anders te bezien.

En Amanda? Die is gewoon heel erg cool geworden. Zij is de eerste van het hele stel die controle over haar leven heeft genomen. Zij ontfermt zich over Vogel die de Rowdy Three erg mist en belooft hem dat ze hen zullen vinden. Die eerste stap in controle en leiderschap, brengt haar uiteindelijk bij iemand die haar kan leren om dit nog krachtiger in haar zelf te maken. En niet alleen controle te kunnen nemen in haar acties, maar ook over haar lichaam en haar bewustzijn. Zo ontdenkt zij in Wendimoor dat zij een Witcha Cuckoo is!

review series dirk gently season 2
the dangerous and insane Mr Priest

Thema’s

Uit al deze personages en hun belevenissen vloeit het overkoepelende thema voort dat door het hele seizoen duidelijk ter sprake komt. Iedereen vraagt zich geregeld af of ze een goed of slecht mens zijn. Die kwestie is niet voor iedereen even duidelijk en ook vragen meerdere personages zich af wat je tot een goed of slecht mens maakt. Het grootste voorbeeld hiervan is Suzie Boreton. Zij is een nieuw personage dat zichzelf vooral als slachtoffer ziet en negeert hoeveel aandeel zij zelf eigenlijk heeft gehad aan de nare omstandigheden in haar leven. Dat is in het begin nog niet duidelijk, maar langzamerhand komt de kijker erachter dat zij in ieder geval geen goed mens is. Dit is voor Mage Kellum al zeer snel duidelijk en maakt hier goed gebruik van. Of Suzie er zelf ooit achter komt dat zij in wezen een slecht mens is met egoïstische motivaties, slechte daden en hunkering naar macht, blijft de vraag.

Toch zien we ook personages die denken dat ze slecht zijn, maar erachter komen dat ze juist wel goede mensen zijn. Maar ook zijn er personages die in beginsel misschien als slecht bestempeld kunnen worden, maar of dat al zien en dat willen veranderen of uiteindelijk toch het licht zien en het juiste doen.

review series dirk gently season 2
Suzie Boreton

Dat dit thema door dit seizoen heen verweven zit, maakt het niet alleen interessanter om te kijken, maar geeft het ook net iets meer diepgang, zonder dat je erg over een filosofisch vraagstuk hoeft na te denken. Het is namelijk wel prettig dat dit thema duidelijk en netjes voorgeschoteld wordt aan de kijker, want er zijn al genoeg chaotische situaties, vreemde wezens en gebeurtenissen, absurde en surrealistische dingen om te verwerken.

Het andere belangrijke thema in dit seizoen, maar ook in het eerste seizoen is: everything is connected. Dat is ook wat holistisch betekent. Dit wordt echter nog meer doorgevoerd in dit seizoen. Alles heeft met elkaar te maken op een hele originele en inventieve manier. Niet alleen komt alles en iedereen uiteindelijk uit waar ze zijn moeten om alles tot een goed einde te brengen, maar ook alle schijnbare losse dingetjes hebben uiteindelijk allemaal met elkaar te maken. Het hele seizoen is daardoor één grote puzzel, waarbij de kijker en Dirk telkens alle stukjes vinden en maar moeten zien hoe ze deze tot die ene puzzel kloppend in elkaar kunnen zetten. Dit is echter niet zo heel gemakkelijk aangezien er natuurlijk ook altijd losse stukjes zijn, waarvan je denkt dat ze in de puzzel passen, maar dat toch net niet doen.

review series dirk gently season 2
Amanda is a real witcha cuckoo with Martin

Wat ook erg goed gevonden is, is het personage Mona, die zich in alles kan veranderen, en met name het knijppoppetje waarin zij zich comfortabel voelt speelt een grote rol. Want niet alleen duikt zij op deze manier op in de eerste aflevering, maar verbindt zij ook het eerste seizoen op een speelse manier met het tweede. Want in het eerste seizoen was zij al dat knijppoppetje dat Dirk bij zich had, maar door de aanval van de Rowdy Three in het appartement van Todd kwijtraakt, maar dat Martin van de Rowdy Three oppakte en met zich meenam, totdat ook zij door Blackwing werden opgepakt en het in het bezit kwam van Friedkin. Dit soort verhaallijnen zijn niet alleen slim bedacht, maar juist door dit soort details maakt dit het everything is connected principe nog levendiger.

De leuke knipoog naar dat thema echter is de komst van Suzie Boreton. Alleen zij heeft geen echt deel aan de profetie of de holistische gebeurtenissen, maar is vooral een groot obstakel, wat extra ironisch is, wanneer je naar haar personage kijkt. De t-shirts die zij draagt hebben doorgaans teksten als: don’t make me use my super power, girl power en I can’t believe it, die zowel slaan op wat er met haar gebeurt als op de aflevering zelf. Maar hoezeer zij zichzelf ook probeert te integreren in de gebeurtenissen, en haar eigen leven en haar omgeving, is ze te egoïstisch om haar eigen aandeel te erkennen. Wanneer ze denkt dat ze eindelijk de controle neemt, is dat eveneens schijn en wordt dat mooi verwoord als Todd tegen haar uitvalt en zegt: wie ben jij eigenlijk en wat doe je hier (in dit verhaal)? Haar personage is niet alleen een leuke vondst, maar ook een sneer naar het egoïsme en de domheid van de mens, die niet ziet dat hij zelf slecht bezig is. Maar zij houdt ook de personages flink bezig wat voor een hoop extra gedoe, narigheid en hilariteit zorgt. Zij is precies de balans om het niet allemaal te zoetsappig te maken of te makkelijk en logisch.

review series dirk gently season 2
Panto Trost with his scissors sword

Wendimoor

Het land Wenimoor is prachtig vormgegeven, zoals alleen een kind dat zou kunnen. De wereld is simplistisch en fantasievol tegelijk en lijkt op een sprookje in uiterlijk als verhaal, waar alles tot een goed einde zou moeten komen. Maar om een nog mysterieuze reden, die Dirk moet oplossen en goedmaken, is dat nog niet zo. De namen van de personages in Wendimoor zijn al even fantastisch. Alhoewel de namen van de Dengdamoors, de Trosts en Mage Kellum niet heel fantasievol zijn, zijn de namen van de bosheks, Wakti Wapnasi die woont in het dorp van de Bofuki Nepoo, dat zeer zeker wel. Zien de Dengdamoors en de Trosts, hetzij met hun roze haar, er nog vrij normaal uit, hebben ze echt uitgepakt met Wakti en de Bofuki Nepoo, die er werkelijk prachtig uitzien. Hun vormgeving is niet alleen heel mooi uitgewerkt, maar geeft echt die fantasy sfeer weer. De Bofuki zien er zo kleurrijk en leuk uit dat alles erbij verbleekt. En we maken kennis met Beast die een erg leuke toevoeging is in het verhaal en nog maar weer eens duidelijk weergeeft dat anders-zijn je niet slecht maakt, maar je keuzes.

review series dirk gently season 2
the Dengdamoors in Wendimoor in Inglenook

Cinematografie en vormgeving

De serie ziet er in zijn geheel erg goed uit. En te midden van een schijnbare chaos, is alles toch erg logisch en goed te volgen. En voor degenen die het niet allemaal hebben kunnen volgen, geeft Dirk zelf, wanneer hij de zaak heeft opgelost, een hele mooie samenvatting en uitleg. Dat alles helemaal wordt uitgelegd, doet echter totaal geen afbreuk aan het hele verhaal. Daardoor krijgt de symboliek van de patriarch van de Trosts en de matriarch van de Dengdamoors en de kinderen die van hun vete de dupe zijn, aandacht en wordt duidelijk.

Het hele verhaal en hun avonturen zijn weer hilarisch, absurd, surrealistisch, fantastisch en erg spannend. De balans is erg goed gevonden, tussen wat je als kijker verwacht en wat als een verrassing komt. Momenten van vreugde worden soms al heel snel verdrongen door iets treurigs heftigs en andersom. Maar uiteindelijk net zoals in een echt sprookje komt alles goed. Er wordt wederom een hoop gemoord, al is het geweld in dit seizoen meer afgezwakt wat voornamelijk komt omdat je toch weet dat je naar een soort sprookjesfiguren zit te kijken. Om het toch wat heftiger te maken, krijgen onze echte geliefde personages het dit keer ook erg zwaar te verduren, waardoor het niet alleen erg spannend blijft, maar ook het realisme niet uit het oog wordt verloren.

Een favoriete aflevering is The House Within a House, waarin er hele fantastische dingen gebeuren, die inventief, origineel, spannend en erg grappig tegelijk zijn. In deze aflevering komt het surrealisme van de serie ook het beste tot zijn recht. Alhoewel de serie een groot opeenvolgend verhaal is, springt deze aflevering eruit, eigenlijk ook letterlijk, door een korte break van de realiteit te nemen. Maar die fantasie ook weer op een perfecte manier met de realiteit verbindt. Zoals de scissors swords, the purple people eater en het lucht schietende pistool om maar wat te noemen.

review series dirk gently season 2
Wakti Wapnasi and the Bofuki Nepoo

Geen derde seizoen

Helaas was dit seizoen het laatste seizoen. Er zal geen derde seizoen komen, wat erg jammer is aangezien er een hele mooie opzet is gegeven naar een volgend seizoen. Wat Wakti tegen Amanda zegt dat zij is voorbestemd om alle speciale mensen, de zogenaamde projects bijeen te halen en hen te leiden, omdat er een oorlog komt tussen orde en chaos, is een zeer epische premisse die we helaas nooit zullen zien.

Ook het feit dat we Dirk samen met Todd en Farah eindelijk zijn detective bureau heeft opgezet, zullen we nooit in werking zien. En tevens de vele projects, waar we nu al een aantal van hebben gezien en er na het eerste seizoen al meer zijn bijgekomen, had veel mooie tv op kunnen leveren. Het idee van Mona Wilder, de holistische actrice die alles kan spelen en zich er letterlijk in kan veranderen is een erg origineel en verrassend idee. En ook project Moloch, de reality editor, is een heel cool en leuk idee. Ik had graag nog veel meer van dit soort ideeën verwezenlijkt zien worden in nog een fantastische en episch avontuur. Want de opbouw leek er juist toe te leiden dat er een uiteindelijke strijd zal komen tussen deze speciale mensen en Blackwing die deze mensen op wil sluiten. Een soort X-Men idee, maar dan anders. Helaas zullen we het nooit weten, hoe het verder gaat. Want alhoewel er heel veel dingen wel goed zijn geëindigd en het daarmee klaar kan zijn, heeft nog niet iedereen een goed einde en is er die grote opzet gegeven.

review series dirk gently season 2
Ken and Rapunzel being held at Blackwing

Dirk Gently’s Holistic Detective Agency is een originele en unieke serie die helaas veel te vroeg aan zijn einde is gekomen. Met spannende, verrassende en inventieve verhaallijnen met bizarre, absurde, hilarische en surrealistische gebeurtenissen. Vreemde wezens en afwijkende personages en prachtige vormgeving en cinematografie. In een mix van fantasy, science fiction, humor, avontuur, andere dimensies en tijdreizen, heeft dit wel twee fantastische seizoenen opgeleverd, waar ik heel blij om ben dat ze ooit zijn gemaakt. We hebben veel geleerd van Dirk Gently over hoe vreemd de wereld soms in elkaar zit. Maar het belangrijkste wat we hebben geleerd is dat vriendschap een waardevol iets is.

Klik op Dirk Gently’s Holistic Detective Agency Seizoen 1, voor een uitgebreid review.

• Dirk Gently’s Holistic Detective Agency (2018)
  • Running time episode: 41-60 minutes
  • Based on: Dirk Gently’s Holistisc Detective Agency and The Long Dark Tea-Time of the Soul by Douglas Adams
  • Developed by: Max Landis
  • Starring: Samuel Barnett, Elijah Wood, Hannah Marks, Jade Eshete, Fiona Dourif, Mpho Koaho, Michael Eklund, Dustin Milligan, Osric Chau, Tyler Labine, Amanda Walsh, Izzie Steele, Christopher Russell
  • Music by: The Newton Brothers
  • Cinematography: Stephen McNutt
  • Production company: AMC Studios, BBC America, Circle of Confusion, IDW Entertainment, Ideate Media, Netflix