Graphic Novel Review: The Amazing Screw-On Head and Other Curious Objects (Mike Mignola, 2010)

review graphic novel the amazing screw on head
the amazing screw-on head

Het is een hele mond vol, de titel. Maar het geeft wel gelijk de sfeer aan van het hele boek. In een Victoriaanse Steampunk stijl, komen er een aantal verhalen aan bod. Waaronder als eerste het verhaal over Screw-On Head. Het is met recht een graphic novel met curiosa verhalen en naast dat het leuke en vreemde verhalen zijn, ook erg origineel in elkaar gezet.

De Verhalen

The Amazing Screw-On Head

Zo gaat het eerste verhaal dus over Screw-On Head, een robot-held die wordt ingezet om het kwaad te bestrijden. Dit keer tegen Emperor Zombie met zijn handlangers, een vrouwelijke vampier en Doctor Snap die het Kalakistan Fragment willen stelen om de wereld te overheersen. Het verhaal zit vol humor, is even absurdistisch als surrealistisch en dat overgoten met een flinke dosis steampunk. En dat geeft een bijzonder combinatie. Het enige jammere vind ik, was dat het verhaal te kort was. Want hier wil ik nog wel een heel boek over lezen over Screw-On Head en zijn avonturen.

review graphic novel the amazing screw on head mike mignola

Abu Gung and the Beanstalk

Deel 2 van dit boek; Other Curious Objects, begint met dit verhaal. Abu komt in het eerste verhaal al ter sprake dat hij degene is die bijna de wereld had veroverd in 9632 B.C. met bovennatuurlijke krachten. In zijn eigen verhaal maken we met hem kennis wanneer hij nog maar een kleine jongen is en een magische boon in handen krijgt en daaruit een bonenstaak groeit waar hij in klimt en zo de duivel ontmoet en hem verslaat. Dit verhaal klinkt al even fantastisch als het eerste verhaal en dat is het ook. Doorspekt met evenveel vreemde humor en absurde gebeurtenissen en een al even absurdistisch einde is dit ook een heel leuk verhaal.

The Magician and the Snake

Dit is het derde verhaal en is mede geschreven door zijn dochtertje die eigenlijk het hele verhaal bedacht heeft. Het is een heel kort verhaal en zo grappig zoals inderdaad alleen een kind kan bedenken. Want de kern van het verhaal is, dat de slang heel veel van de tovenaar hield.

The Witch and Her Soul

Het vierde verhaal gaat over de gebeurtenissen van Manx en Hankel met een hele bijzondere premisse. Namelijk dat de twee poppen van een heks worden gecollecteerd door de duivel als de heks dood is. Naar mijn smaak niet het leukste verhaal uit het boek.  Dit verhaal heeft echter wel een meer gothic achtige steampunk stijl.

review grpahic novel the amazing screw on head mike mignola

The Prisoner of Mars

Het vijfde verhaal brengt ons weer bij Doctor Snap toen hij zich nog niet had ingelaten met Emperor Zombie, maar eigenlijk dood ging en vervolgens naar Mars reisde en hoe hij een marsinvasie tegenhield en uiteindelijk weer terugkeerde naar de Aarde, levend en wel. Dit verhaal lijkt qua vertelling en opbouw veel op het eerste verhaal, maar is zelfs nog wat ronder en afgemaakt, en ook blijft de humor en het absurdistisch natuurlijk wel volop aanwezig.

In the Chapel of Curious Objects

Dit is het zesde en laatste verhaal, wat niet echt een verhaal moet voorstellen, maar meer  fungeert als een afsluiter van het hele boek. Hierdoor worden alle verhalen een beetje aan elkaar verbonden. Al was dat voor mij niet per se nodig geweest, want wie goed leest vindt vanzelf hoe en op welke manier de verschillende verhalen met elkaar verbonden zijn. Soms zit dat in  de verhaallijnen, soms zijn dat dezelfde personages, soms borduurt het ene verhaal voort op het andere qua thematiek en soms zijn het de tekeningen, of een bepaalde afbeelding die het ene verhaal met het andere verbindt. En dat maakt dit boek zo bijzonder. Het zijn losse verhalen, maar op de één of andere manier met elkaar verbonden. Zeker de schrijfstijl, de vertelstijl en de humor en het absurdisme zijn eveneens elementen die alles met elkaar verbinden en die in elk verhaal terugkomen.

Achterin het boek in Story Notes, staat enige uitleg over de verschillende verhalen, wat ik altijd leuk vind om te lezen en wat een extra dimensie geeft aan datgene wat je net hebt gelezen. Ik vind het interessant om een kijkje in het hoofd van de schrijver/tekenaar te nemen, en om te zien hoe sommige verhalen tot stand zijn gekomen; de ene snel, de ander bestond al en is helemaal gereviseerd.

De Tekeningen

De vrij hoekige tekeningen die per afbeelding niet al te veel details bevatten, passen perfect bij de sfeer van de verhalen, de humor en de vertelstijl. Aangezien die veel aandacht vragen en de nadruk verdienen, dienen de tekeningen vooral ter ondersteuning. Datgene wat is afgebeeld om de verhalen te vertellen is zo gekozen dat ze bijdragen aan de humor en het absurdisme. De vale donkere kleuren op een wit glanzend vel geven het een luxueuze uitstraling.

Achterin het boek is een Sketchbook bijgevoegd waarin wordt uitgelegd hoe sommige personages tot stand zijn gekomen. Altijd een leuke toevoeging vind ik.

The Amazing Screw-On Head and Other Curious Objects is echt een aanrader voor diegenen die van de humorous and weird houden in een steampunk en gothic achtige stijl vol vreemde avonturen en figuren. Een graphic novel met een aantal verrassende verhalen die je afzonderlijk kan lezen of gewoon in één ruk achter elkaar uitleest. Hoe dan ook, een bijzondere en originele graphic novel die nooit doet wat je verwacht.

• The Amazing Screw-On Head and Other Curious Objects (2010)
  • By: Mike Mignola (The Magician and the Snake by: Mike Mignola & Katie Mignola)
  • Colors by: Dave Stewart