Serie Review: Teen Wolf Seizoen 5

review series teen wolf season 5
the fearful Dread Doctors

Het vijfde seizoen van Teen Wolf is enger dan ooit en met de komst van de Dread Doctors als meest creepy enemies, komt dit seizoen erg in de buurt van een echte horror serie.

Teen Wolf seizoen 5 is het eerste lange volledige seizoen. Seizoen 1 en 2 en 4 bestonden nog ieder uit 12 afleveringen en werd seizoen 3 met 24 afleveringen opgesplitst in twee aparte verhalen. Maar dit seizoen is een volwaardig seizoen met één groot verhaal, al hebben ze er wederom voor gekozen om meerdere kleinere verhaallijnen door elkaar te laten lopen en die aan het einde van het seizoen tot één grote climax te laten komen. En dat werkt heel goed. Al moet ik toegeven dat ergens in het midden de aandacht een beetje verslapte en er wat minder sterke afleveringen tussen zaten.

review series teen wolf season 5
their looking at some real dangers

Het is het laatste jaar op Beacon High voor Scott, Stiles, Lydia en Malia. Maar in plaats dat ze zich kunnen focussen op hun eindexamen, krijgen ze te maken met hele nieuwe vijanden. De scooby pack is dit jaar wel uitgebreid met Liam en Mason en Parrish die een Hellhound bleek te zijn en een krachtige bondgenoot. En dat hebben ze dit keer extra hard nodig, want hun nieuwe vijanden, de zogenaamde Dread Doctors, vroegere nazi’s die experimenteerden met het bovennatuurlijke en hiermee de wetenschap in de serie intoduceren, hebben een groots plan dat Scott en zijn pack moeten zien tegen te houden. Scott en zijn pack komen erachter dat de Dread Doctors het voorzien hebben op leerlingen op de high school. Zij veranderen namelijk een aantal leerlingen in chimera’s, een soort hybrids. Dit blijkt dit nog maar het topje van de ijsberg te zijn. Als het ultieme plan van de Dread Doctors zich toch weet te voltrekken, komt de scooby pack oog in oog te staan met een oud wezen, The Beast of Gévaudan.

review series teen wolf season 5
can anyone come between these two?

Afscheid

Wat er nog meer anders was dit seizoen is dat Tyler Hoechlin, oftewel Derek Hale ontbrak. Ook leek het alsof we afscheid hadden genomen van de knappe stoere Braeden en Chris Argent, zodat er meer gefocust kon worden op de groep tieners die het nu zonder volwassenen aan hun zijde op moeten nemen tegen dit keer hele creepy vijanden. Om de scooby pack nog eens te benadrukken is zelfs Deacon, de dierenarts en druide van Scotts pack spoorloos (lees: ontvoerd) en staat Scott er met zijn groep alleen voor. De enige volwassenen die nog een rol van belang spelen zijn natuurlijk Melissa, de moeder van Scott en sheriff Stillinski, de vader van Stiles.

review series teen wolf season 5
Mason and Liam

Het Yoko effect

En die verandering is niet voor niets, want nu Scott er met zijn pack alleen voor staat, worden hun rollen nog eens extra benadrukt en geeft het de kans voor een outsider, Theo Raeken, om verdeeldheid tussen hen te zaaien. Iets dat we al eerder gezien hebben in een aflevering vam Buffy, waarin Spike tussen de scooby gang stookt, maar Teen Wolf brengt dit idee meteen naar een hoger niveau door verder te pakken en Scott op gegeven moment bijna zijn eigen pack verliest door misschien verkeerde keuzes, iets wat bij Buffy pas in het laatste seizoen gebeurde. En dat geeft een wat diepere laag aan wat het betekent om een leider te zijn.

review series teen wolf season 5
what is wrong with Lydia?

Engste vijanden ooit

Maar dat is niet het enige waar Scott en zijn pack mee te maken krijgen. Want in Beacon Hills dwalen de Dread Doctors rond die tieners opsporen die zij kunnen gebruiken voor hun wetenschappelijke experimenten. De Dread Doctors zijn echt heel mooi vorm gegeven, niet alleen op cinematografisch gebied worden zij op een verontrustende manier vibrerend in beeld gebracht, maar ook hun uiterlijk dat veel weg heeft van Steampunk, met gasmaskers en buisjes en slangetjes en brilletjes en punkboots en lange leren jassen, geeft echt een creepy sfeer. Dat ze nauwelijks praten, heel geheimzinnig zijn, loeisterk en nietsontziend zijn, maakt deze vijanden tot de meest mysterieuze van de hele serie tot nu toe.

Toch heb ik wel een klein punt op te merken. Want dit sterkste punt, wordt op gegeven moment herhaald en uitgebuit, waardoor het zowel minder eng wordt als een soort trucje. Maar wat dit wel oplevert is dat we meer bovennatuurlijke wezens op de high school krijgen, de chimera’s die zowel de kant van de Dread Doctors kunnen kiezen of zich bij Scott aan kunnen sluiten. Scott is vastbesloten om deze leerlingen allemaal te helpen.

review series teen wolf season 5
Melissa and sheriff Stilinski always stand behind their children

Scott’s code

Maar Scott is niet de enige met zorgen aan zijn hoofd. Malia, die op zoek was naar haar echte moeder, heeft daar al gauw spijt van als blijkt dat haar moeder de Desert Wolf is, een uiterst gevaarlijke seriemoordenaar die nu van plan is om haar eigen dochter te doden. Dit is ook de reden dat Braeden (had ze Derek niet mee kunnen nemen?) weer terug is gekomen naar Beacon Hills. De keuze dat Malia haar moeder wil doden voordat haar moeder haar doodt, gaat niet samen met de code van Scott, die niemand wil doden en iedereen wil redden en helpen. Maar Malia vindt hier wel steun bij Breaden, die zelf ook een goed getrainde agent/huurmoordenaar is.

review series teen wolf season 5
the maid of Gevaudan, ancester of Allison

La Bête de Gévaudan

Dan is er nog La Bête de Gevaudan, dat aan het einde zijn opwachting maakt en wat ook voor een korte terugkeer van Allison zorgt. Deze oude legende brengt ons terug naar een ver verleden, waar de familie Argent voor het eerst te maken kreeg met een weerwolf en zo hun eeuwige strijd begon. Deze grote vijand vloeit voort uit de experimenten van de Dread Doctors en alhoewel het een aparte verhaallijn betreft, wordt deze heel goed geintegreerd in de grote rode draad van het seizoen.

review series teen wolf season 5
the bete of Gevaudan

Struggles van de scooby pack

Kira heeft moeite om haar eigen Fox onder controle te houden en zoekt daarvoor hulp bij de Skinwalkers.

Natuurlijk is er ook weer een rol voor Lydia, weer een grote rol gelukkig. Haar krachten van de Banshee groeien en dat maakt haar aandeel een stuk interessanter. En hierbij speelt Parrish die we in het vorige seizoen geheel zagen verbranden en hij wonderbaarlijk genoeg niks mankeerde, ook een grotere rol. We ontdekken wat hij voor een bovennatuurlijk wezen is, een hellhound, en wat hij te maken heeft met alles wat er gaande is in Beacon Hills.

Ook is er weer een grote rol weggelegd voor de inrichting Eichen House, dat altijd zorgt voor creepy scènes en met de Dread Doctors daarbij is dit wel het “engste” seizoen.

Tot slot is er nog Liam en zijn beste vriend Mason die meer en meer betrokken raken bij de scooby pack, maar nog niet als personages geheel zijn ontwikkeld.

review series teen wolf season 5
the prophecy

Het Teen Wolf universum blijft groeien

Er gebeurt dus een hele hoop in dit seizoen. Er is ook een heleboel tienerliefde te zien, misschien naar mijn smaak iets te veel, maar op zich nooit ongeloofwaardig. Feit dat er veel gebeurt en uiteindelijk allemaal samenkomt maakt dat de eindafleveringen heel erg cool zijn, maar dat er toch wat verslappingen zijn opgetreden ergens in het midden. Dat komt waarschijnlijk ook doordat er veel nieuwe personages worden geïntroduceerd, en dat haalt de vaart er even uit, wat op zich niet nodig hoeft te zijn.

Wat ik wel miste is coach Finstock, maar gelukkig maakt hij aan het einde toch nog zijn opwachting. Ook Brett en zijn zus Lori van een andere pack die al te zien waren in het voorgaande seizoen maken weer hun opwachting. En ook Deucalion zien we weer terug.  Dat Teen Wolf zijn universum groot blijft houden op deze manier vind ik echt een pluspunt, dat houdt die wereld echt.

Maar soms wordt de chaos net iets te veel, te veel personages, te veel vijanden, te vele verhaallijnen die door elkaar lopen, en wanneer je niet een aantal afleveringen achter elkaar kijkt, kan je misschien de draad wat kwijt raken. Dat wederom dit seizoen niet geheel chronologisch wordt verteld, maakt het dan ook niet makkelijker op, wel veel interessanter en spannender.

review series teen wolf season 5
Kira a powerful Kitsune

Dit vijfde seizoen van Teen Wolf is creepy-er, volwassener, de scooby gang moet volwassenere keuzes maken en al het bovennatuurlijke in Beacon Hills blijft niet langer geheel en al verborgen. Dit is ook het meest serieuze seizoen en jammer genoeg zijn ze daarbij wel een beetje de humor vergeten. Het is meer gloomy, somberder, er zijn minder scherpe oneliners en eigenlijk helemaal geen grappige situaties. Zelfs Stiles zorgt niet meer voor de humor. Wat ik hoop is dat het volgende seizoen zich weer meer focust op de echte scooby gang, voornamelijk Scott en Stiles en Lydia en dat de anderen zoals Kira, Malia en Liam een wat ondersteunende rol krijgen.

Dat is iets waar Buffy een stuk sterker in was, namelijk altijd de humor en de snelheid blijven behouden, terwijl de personages heel sterk werden neergezet. Als dat constant is en betrouwbaar, dan is het verhaal, datgene waar ze het tegenop moeten nemen, makkelijker te vertellen. En dat is wat ik bij Teen Wolf nog wel eens mis, dat de hoofdzaak soms niet van bijzaak wordt onderscheiden en dat ze overal tegelijk evenveel aandacht aan willen besteden, maar daar is gewoonweg niet genoeg tijd voor of zou anders alle tempo uit het verhaal halen. Waar Teen Wolf wel ijzersterk in blijft is de cilmax van het seizoen, of zoals Hannibal van The A Team zou zeggen: ‘I Love it when a plan comes together.’

Wil je alle reviews van voorgaande seizoenen nog even doorlezen, klik dan op onderstaande links:

• Teen Wolf (2015, 2016)
  • Season: 5