Serie Review: Teen Wolf Seizoen 4

review series teen wolf season 4
the scooby pack

Na alle heftige gebeurtenissen in seizoen 3 krijgt de scooby pack nauwelijks de kans om bij te komen. Er komen nieuwe scooby pack leden bij, maar ook een hele rits aan nieuwe vijanden. En Scott heeft voor het eerst zijn eigen Beta gemaakt.

Het seizoen begint wanneer Scott, Stiles, Lydia, Kira en Malia afreizen naar Mexico om een ontvoerde Derek terug te halen. Ze maken hierbij kennis met de hunterfamilie the Calaveras, een niet al te aardige bende, maar het blijkt dat zij Derek niet hebben ontvoerd. Hun zoektocht leidt hen echter naar Kate, de zus van Chris Argent, die een Werejaguar is geworden en zij heeft Derek op magische wijze omgetoverd tot een 16 jarige Derek. De scooby pack krijgt hulp van Breaden een huurlinge die hen al eerder heeft geholpen. Ze moeten ervoor zorgen dat Derek snel weer zijn oude zelf wordt, maar wanneer dat gebeurt staan ze voor een nieuwe verrassing, want Derek raakt langzaam al zijn gaven als weerwolf kwijt. Tot overmaat van ramp worden er ook dodenlijsten rondgestuurd door The Benefactor, met alle namen van supernatural beings in Beacon Hills ieder met een prijs achter hun naam. Hierdoor worden alle bovennatuurlijke wezens bedreigd en komen er allerlei soorten huurlingen en moordenaars op Beacon Hills af om hun prijs op te halen.

review series teen wolf season 4
there is always time for love

Nieuwe personages

Zoals we inmiddels van Teen Wolf gewend zijn, spelen er een hele hoop dingen tegelijk. Het gevaar komt van alle kanten. Van Kate en haar Beserkers, die het voorzien heeft op Derek. Van de onbekende Benefactor en alle huurlingen. De Berserkers, Noorse mythen, waar ook de uitdrukking going berserk vandaan komt, zien er prachtig uit en zijn geduchte tegenstanders.

De verhaallijn van de Benefactor zorgt er gelijk voor dat we veel meer bovennatuurlijke wezens te zien krijgen. Wezens die juist door de de aantrekkingskracht van de Nemeton naar Beacon Hills zijn gekomen. Dat maakt van dit seizoen een seizoen met niet alleen nieuwe mythen van andere culturen, maar ook een grote verscheidenheid aan bovennatuurlijke wezens.

Gelukkig staat de scooby pack er nooit alleen voor en krijgen ze hulp van de sheriff, Melissa en een nieuwe agent genaamd Jordan Parrish, waar ook iets bijzonders mee aan de hand blijkt te zijn. Ook is de scooby pack dit keer aangevuld door Malia, tevens ook de nieuwe liefde van Stiles. Een andere nieuweling is Liam Dunbar een eerstejaars die door Scott is gebeten en daardoor zijn Beta is geworden.

Ook keert Chris Argent weer terug en is stoere chick Breaden dit keer het grove geschut en de nieuwe liefde van Derek. En we zien een oude bekenden terug, waar niet iedereen even blij mee is; Peter Hale, de oom van Derek. Dat hij tevens de vader van Malia blijkt te zijn, zorgt er voor dat zijn nemesis status verandert in een bondgenoot, weliswaar een egoïstische, maar dat zorgt weer voor lekkere onderlinge spanning.

review series teen wolf season 4
more of the scooby pack

Meerdere verhaallijnen

Alhoewel dit seizoen weer uit de gebruikelijke 12 afleveringen bestaat, lijkt er niet minder te gebeuren. De twee verhaallijnen die door elkaar lopen met Kate als de ene Nemesis en The Benefactor als de andere Nemesis, zijn zeer verschillend, maar toch weer op een ingenieuze wijze met elkaar verweven.

In het gedeelte met The Benefactor is eindelijk een grote rol weggelegd voor Lydia. Zij is de grote spil in dit verhaal. Haar rol als Banshee komt in dit seizoen helemaal tot zijn recht. Ze komt meer te weten over zichzelf en het brengt haar uiteindelijk naar Eichen House, een psychiatrische inrichting, waar onder de oppervlakte gevaarlijke dingen spelen.

Een verhaal dat best ingewikkeld in elkaar zit en weliswaar heel bijzonder en mysterieus in beeld is gebracht en zorgt voor wat diepere lagen en prachtige surrealistische scènes, maar toch uiteindelijk wat vragen onbeantwoord laat. Sommige gebeurtenissen blijven onverklaarbaar en soms wat onlogisch en is net even te ingewikkeld geworden om dat kort uit te leggen. Misschien wel het meest verwarrende en chaotische seizoen, maar wel erg spannend en vol met mysterie.

review series teen wolf season 4
Kira fighting a Berserker

Nieuwe ontwikkelingen

Aan Liam moest ik eerst nog even wennen, aangezien de originele cast al wat ouder is gegroeid, lijkt het net alsof er met de jongere Liam weer een stap is teruggedaan in de belevingswereld van Teen Wolf. Dat wordt echter nog wel opgevangen door de vele volwassenen die wederom een grote rol spelen en belangrijk zijn voor het verhaal.

Ook nu weer worden alle personages weer verder uitgediept. Scott heeft een nieuwe rol, als echte Alpha voor Liam. Liam blijkt echter niet de gemakkelijkste om hem te leren hoe hij om moet gaan met de weerwolf in zichzelf. Dat Scott hem heeft gebeten om zijn leven te redden en het dus geen bewuste keuze was, maakt dit voor hem soms moeilijk te verteren, al kan hij ook te erg opgaan in de krachten die hij nu bezit. Dat hij anger issues heeft en daarom van zijn vorige school is weggestuurd en op Beacon High belandde, maakt het nog ingewikkelder, maar daardoor wel interessanter. We maken tevens kennis met de beste vriend van Liam, Mason Hewitt, die de gay terugbrengt na het verrek van Danny en een soort Stiles-rol heeft.

review series teen wolf season 4
Liam needs saving a lot

Het mentorschap van Derek is definitief voorbij. Ook voor Lydia zijn er veel nieuwe aanpassingen en ontdekkingen. Kira worstelt met haar eigen Kitsune. Stiles blijft echter altijd gewoon Stiles, de slimme rots in de branding. Stiles heeft een bondgenoot gevonden in Malia en samen zorgen ze voor de komische noot. Malia echter is een heel ander verhaal. Haar aanpassingen aan de mensenwereld, na jaren als coyote te hebben geleefd, zijn vrij komisch en haar gedrag is zowel bot als grappig. Voor Derek gebeurt er nog het meest, maar zorgt uiteindelijk voor een verrassing aan het einde van het seizoen. Melissa en de sheriff helpen de scooby pack waar ze kunnen.

review series teen wolf season 4
Lydia confronting her demons

Vijanden en bondgenoten

Ook krijgt Scott nieuwe bondgenoten in andere packs en andere wezens die het allemaal gezamenlijk moeten opnemen tegen de huurlingen. De huurlingen die vanwege de deadpool allemaal naar Beacon Hills komen zorgen elke aflevering weer voor een hoop opschudding en spannende scènes. The Benefactor en het raadsel omtrent zijn identiteit zijn onderdeel van een ingewikkeld plot. En Kate zorgt voor een hoop ellende en magie in dit seizoen, als contrast met het ‘normale mensen geweld’.

review series teen wolf season 4
more surrealistic cinematography

Dit vierde seizoen van Teen Wolf is een beetje rommelig, maar er zitten wel geweldige afleveringen tussen en het hele idee is zeer origineel maar misschien net iets te complex om heel logisch uitgevoerd te worden, zeker in een beperkt aantal afleveringen.

Maar het allerbelangrijkste blijft toch de hele sfeer van de serie, een soort eendrachtig gevoel. Een heldengevoel met epische randjes. Waarbij heftige gebeurtenissen niet worden geschuwd, er serieuze zaken aan bod komen en er natuurlijk ook weer veel ruimte is voor humor. Ik noem het het Buffy gevoel.

Het is een seizoen waarin er gewend moet worden aan nieuwe personages en waarbij we het verlies van het voorgaande seizoen nog moeten verwerken. Ook dit keer aan het einde van het seizoen moeten we afscheid nemen van een geliefd personage, alleen gelukkig dit keer niet op een dramatische wijze.

Wil je de voorgaande reviews lezen van Teen Wolf? Klik op de seizoenen voor een compleet review:

• Teen Wolf (2014)
  • Season: 4