Film Review: Super 8 (2011)

review film super 8 2011
making a super 8 film

Super 8 is geregisseerd door J.J. Abrams en geproduceerd door Spielberg. En dat is te merken.

Vooral de Spielberg vibe is heel erg aanwezig in de film die een soort combi is tussen de Goonies (1985) en E.T. (1982). Maar ook het sausje van Abrams is aanwezig in de film en dat levert een film op die doorspekt is van sentiment, actie, maar die ook zijn donkere kanten heeft.

Het is 1979. Vijf jongens doen onder leiding van Charles mee aan een filmwedstrijd. Samen maken ze een zombie film. Charles (de bazige) is de regisseur, Cary (vuurwerkfan), Preston en Martin (de verlegen bangerik) zijn de acteurs. En Joe is verantwoordelijk voor de grime. Joe heeft net zijn moeder verloren door een ongeluk in de fabriek. Zijn vader begrijpt hem niet, maar door het filmproject heeft hij afleiding. Als ook de mooie Alice wordt gevraagd om mee te doen als actrice, kan hij zijn geluk niet op.

Als ze ’s avonds laat in het donker bij een oud treinstationnetje de film verder opnemen en er een trein aankomt, gebeurt er iets dat hun zomer zal veranderen. De trein botst met een auto die op de rails rijdt en ontspoort. De kinderen vluchten voor hun leven, maar bemerken na de crash dat er allerlei vreemde kubusjes werden vervoerd in de trein, waarvan Joe er een mee naar huis neemt. Ook komen zij erachter dat de persoon die de auto bestuurde, hun leraar is en dat hij het blijkbaar opzettelijk heeft gedaan.

Niet lang na de crash beginnen er echter vreemde dingen te gebeuren in hun stadje. Alle honden rennen weg. Ook wordt allerlei metaal gestolen, van accu’s tot magnetrons. En als het leger het stadje binnentrekt, blijkt het serieus mis te zijn. Jack de hulpsheriff en vader van Joe, gaat achter de waarheid aan, net als de zes vrienden die op hun eigen manier op onderzoek uitgaan, terwijl ze ondertussen verder gaan met hun film en er iets opbloeit tussen Joe en Alice. Maar wanneer de hele stad moet evacueren vanwege een brand aangestoken door het leger, komen ze eindelijk achter de waarheid, maar wordt Alice ontvoerd en wordt Joe gedwongen om in actie te komen.

review film super 8 2011
all the kids

Coming of age

Het is een coming of age verhaal, waarbij de volwassen niet geheel achterwege worden gelaten, maar wel een beperkte rol spelen, om een ander perspectief te laten zien van wat er gaande is. Alhoewel de jongens een soort Goonies clubje hebben, zijn het niet de typische archetypes die ze vertegenwoordigen. Ze hebben allemaal een eigen persoonlijkheid die iets gelaagder is dan een archetype, althans dat geldt alleen voor Charles en Joe. Alice daarentegen is wel een typische archetype meisje. Haar moeder heeft haar en haar vader verlaten. Haar vader drinkt en is op de koop toe indirect verantwoordelijk voor de dood van Joe’s moeder, aangezien zij zijn dienst moest overnemen omdat hij te laat was omdat hij had gedronken. Dat maakt gelijk de relatie tussen de vaders van Alice en Joe gecompliceerd, net als de relatie tussen Joe en Alice zelf. Dit gegeven zorgt voor een extra laag, maar wordt niet heel diep besproken en is aan het einde van de film wel erg gemakkelijk en snel goed gemaakt.

review film super 8 2011
shooting the film

Overmatige nadruk op cinematografie

Er wordt veel gebruik gemaakt van opvallende cinematografie. Zoals in en uit zoomen, panning, de focus, het licht, licht in de lens die voor lichtvlekken en strepen zorgt. Het is allemaal erg opvallend aanwezig en benadrukt het feit dat de jongens een film aan het maken zijn en is tevens een ode aan de cinematografie. Maar de lichtvlekken en strepen zijn door de film heen wel heel erg aanwezig en ook continu, zodat het op gegeven moment een beetje ergerlijk wordt.

De crash van de trein is wel heel erg mooi gefilmd. Er is gekozen voor boeiende perspectieven en de special effects zijn dik in orde.

Het feit dat er van uit twee perspectieven gefilmd wordt, vanuit Joe en vanuit Jack (Joe’s vader), maakt de manier van vertellen breder, maar niet direct interessanter. Ook komen deze twee perspectieven nooit bij elkaar, wat symbool had kunnen staan voor het tot elkaar komen van vader en zoon. In plaats daarvan rijden ze letterlijk langs elkaar heen. Joe en Jack komen eigenlijk helemaal niet tot elkaar in de film en dat is een gemiste kans voor de ontwikkeling van de personages.

review film super 8 2011
acting in a film

Gemiste kansen (spoilers)

Het eerste deel van de film heeft een erg goede opbouw. De vriendengroep, de relatie tussen Joe en Jack, de ontluikende liefde tussen Joe en Alice, het mysterie van de trein en het alien monster dat ergens door het stadje ronddwaalt. Maar tegen het einde gaat het een beetje mis. Dan gaat alles te snel, te kort door de bocht, wordt er geen uitleg gegeven en gaat het vooral om wat spannende actie en heel veel onnodig sentiment aan het einde.

Vanaf het moment dat ze in het evacuatiecentrum zitten, begint het te wringen. Preston gaat niet mee om Alice te zoeken, wat enkel dienst heeft voor het plot, maar niet logisch is voor de personages of een andere duidelijke reden heeft. De rest ontdekt even snel dat het monster dat uit de trein is ontsnapt, een alien is, die alleen maar naar huis wil. In de confrontatie tussen Joe en de alien, laat de alien zich wel erg gemakkelijk ompraten dat ie ook gewoon naar huis kan en zijn schip af kan bouwen.

En tenslotte wanneer het schip opstijgt en allerlei metaal aantrekt, wordt de ketting van de moeder van Joe er ook naar toe getrokken, die hij vervolgens los laat, wat enkel een sentimentele functie heeft. Dit is niet echt logisch, en zeker niet als een kleine ketting dat de laatste schakel zou zijn voor het schip. Enfin. Er gebeuren een aantal niet logische dingen, er zijn veel plotgerichte acties die niet logisch voortvloeien uit het verhaal (zoals: waarom wordt Alice door de alien ontvoerd?), maar het verhaal verder moeten brengen. En er wordt zoveel niet uitgelegd over de alien dat het wel een Mcguffin lijkt, wat in feite niet zo is.

review film super 8 2011
when the train crashes

Afgeraffeld einde

Sinds Lost lijkt dat  onuitgelegde en afgeraffelde einde een beetje typsich J.J. Abrams te worden, terwijl dat niet hoeft en zeker niet bijdraagt aan het mysterie, maar er eerder afbreuk aan doet. Sommige mysterieuze zaken, moeten onuitgelegd blijven om het eng en spannend en speciaal te houden, maar dit is niet zo’n film, althans het eerste uur niet.

En dat is een beetje jammer, want de hele film zelf is prachtig om naar te kijken. De personages van de kinderen zijn echt, ze bevatten humor, een zekere kwetsbaarheid en onzekerheid, moed en allerlei eigenschappen die je in een coming of age avonturenfilm wil zien. Het is absoluut een leuke film, die jammer genoeg niet echt een heel goed bevredigd einde heeft.

De film van de kinderen

Het echte einde van de film trouwens, tijdens de eindcredits is heel erg leuk. Dat is namelijk de gehele film die de zes kinderen hebben gemaakt. Sommige stukjes heb je al tijdens de gewone film kunnen zien, maar nu is dat in z’n geheel. Dat is een leuke extra toevoeging, die de fim voor de kinderen wel rond maakt.

review film super 8 2011
what could the cube be?

Super 8 is een spannende film over een groepje kinderen wat als een soort coming of age verhaal begint, maar dan overgaat in een spannende science fiction film. De nadruk ligt wat mij betreft iets te weinig op het avontuur van de kinderen en zeker naar het einde toe is er teveel sentiment aanwezig dat niet altijd even logisch is. Afgezien van dat het een leuke vermakelijke film is die vooral een jonge groep zal aanspreken, denk ik dat het net iets te heftig kan zijn dan de ‘simpele’  Goonies. En wat we geleerd hebben van de film van de jongens: iedereen weet nu wat production value is…

• Super 8 (2011) 112 min
  • Directed by: J.J. Abrams
  • Produced by: J.J. Abrams, Bryan Burk, Steven Spielberg