Boek Review: Hercule Poirot’s Christmas/ Kerst-tragedie (Agatha Christie, 1938)

book review hercule poirots christmasWanneer je veel boeken hebt gelezen van Agatha Christie kan je inderdaad tot de conclusie komen dat de moorden een zekere Engelse beschaafdheid hebben. Er wordt veel vergiftigd of gewurgd, maar er komt nauwelijks bloed en gore en gruwelijkheid aan te pas. De nadruk ligt nooit op het moorden zelf, maar op het motief, het mysterie achter de moord en hoe op een zeer vernuftige wijze danwel Poirot als Miss Marple dat op hun geheel eigen wijze weten op te lossen. Met Hercule Poirot’s Christmas gooit Agatha Christie het roer om, want welke tijd van het jaar dan Kerst leent zich beter voor een beetje bloedvergieten?

Dat brave van de moorden viel ook de schoonbroer van Agatha Christie op, waarop zij in dit boek een heel voorwoord aan hem heeft opgedragen:

“My dear James/ You have always been one of the most faithful and kindly of my readers, and I was therefore seriously perturbed when I received from you a word of criticism./ You complained that my murders were getting too refined – anaemic, in fact. You yearned for a ‘good’ violent murder with lots of blood’. A murder where there was no doubt about its being muder!/ So this is your special story – written for you. I hope it may please./ Your affectionate sister-in-law./ Agatha”

De nadruk ligt in dit moordverhaal dan ook heel duidelijk op het bloedvergieten, en op de enorme plas bloed op de grond en op de gruwelijke moorddadige wijze waarop de moord is gepleegd. Misschien af en toe wel iets te veel. Maar dat mag de pret niet drukken. Net zomin als dat de moord subtiel is, zijn de personages ook iets minder subtiel dan gewoonlijk. Om de gruwelijke daad nog eens extra kracht bij te zetten, speelt het zich af tijdens de Kerstdagen, de dagen die bij uitstek familievete’s, wrok en het verleden opzij gezeten moeten worden en men vergevingsgezind kan zijn. Maar niet iedereen denkt daar klaarblijkelijk zo over.

In de hoofdrol is de familie Lee. De rijke Simeon Lee, roept voor deze Kerst zijn hele familie bij elkaar. Niet iedereen heeft daar evenveel zin in, want de oude man is een tiran met een nare persoonlijkheid. Zijn oudste zoon Alfred woont met zijn vrouw Lydia bij hem in het landhuis en worden door Simeon als een soort slaven gebruikt. Zoon David en zijn vrouw Hilda komen ter aansporing van Hilda, want David beschuldigd zijn vader van de dood van zijn moeder, omdat zijn vader haar heel slecht heeft behandeld. George die in de politiek zit en goed is in zijn hand op te houden bij zijn vader arriveert met zijn veel jongere en geldbeluste vrouw Magdalene. En ten slotte is er Harry de verloren zoon die in discrediet is geraakt nadat hij fraude heeft gepleegd door zijn vaders naam te misbruiken en aldus het zwarte schaap is van de familie.

Maar in het geheim heeft Simeon ook zijn Spaanse kleindochter uitgenodigd, Pilar Estravados, dochter van pas overleden Jennifer Lee (dochter van Simeon) die getrouwd was met een Spanjaard. Tenslotte klopt er onverwachts ook Stephen Farr aan, de zoon van een oude zakenpartner van Simeon toen hij nog in Zuid-Afrika woonde en die uitgenodigd wordt om de Kerst met hen door te brengen.

Maar in plaats van een Kerst vol opgekropte emoties, wordt de oude Simeon dood aangetroffen vlak voor de Kerst. Zijn keel is doorgesneden; het is moord!

Inspecteur Sugden is snel ter plaatse. Natuurlijk is Poirot toevallig op bezoek bij Colonel Johnson en hij biedt zijn assistentie aan bij Sugden. Zo wordt het weer een nieuwe zaak voor Poirot en wordt het gelukkig toch geen saaie Kerst, waar hij bang voor was.

Familieperikelen rond de Kerst

In dit verhaal ligt de nadruk op de familie en de verhoudingen tussen de gezinsleden. Iedereen lijkt een motief te hebben om de oude man te vermoorden en ook niet iedereen heeft een waterdicht alibi. Poirot onderzoekt de zaak op zijn typische wijze, door erachter te komen wie al deze mensen precies zijn en vooral wie Simeon Lee precies was, want daar ligt volgens hem de sleutel.

Het verhaal is erg vermakelijk en door het hele verhaal heen, zitten kleine hints verborgen die je al snel naar de dader kunnen wijzen, mits je goed oplet en op het goede spoor zit, want er zitten ook wat red herrings tussen.

Leuk ook aan dit verhaal is dat het is opgedeeld in dagen. Het begint op 22 december en eindigt op 28 december. Extra leuk dus om tijdens de kerstdagen elke dag een stukje murdermystery te lezen.

Agatha Christie (1890-1976) was een Britse schrijfster die voornamelijk bekend is door haar detectives over Miss Marple en Hercule Poirot. Ze heeft 66 detective’s geschreven, 20 toneelstukken, 6 romans onder het pseudoniem Mary Westmacott en ongeveer 150 korte verhalen. Er zijn bijna 200 verfilmingen van haar werk en The Mousetrap is het langst gelopen toneelstuk ooit. Als een van de meest succesvolste auteurs allertijden is haar werk in 108 talen vertaald en zijn er ruim 4 miljard exemplaren van haar boeken verkocht.

Hercule Poirot’s Christmas (1938), 335 bladzijden. Auteur: Agatha Christie. Oorspronkelijke taal: Engels. Nederlandse vertaling: Kerst-tragedie (1941). Kerstmis van Poirot (1963).