Short Film: Eve of the Nutcracker; A Sinister Tale (2016)

review short film the eve of the nutcracker 2016
a sinister nutcracker

Wie zin heeft in een kleine Kerst horror tussendoor kan terecht bij deze short, Eve of the Nutcracker: A Sinister Christmas Tale, van 6 minuten, die je gegarandeerd een creepy gevoel gaat geven.

Er zijn al een aantal horror films gemaakt die direct of indirect met Kerst te maken hebben, van Evil Santa’s (Rare Exports, 2010) tot Krampus (Krampus, 2015) of die zich afspelen op Kerstavond (Dead End, 2003), maar er zijn ook een aantal short films te vinden die niet de Merry Christmas sfeer hebben. Zoals Eve of the Nutcracker, van Kyle Martellacci, waarin een jonge vrouw niet alleen een rot Kerst heeft, maar die een echte horror Kerst beleeft.

Kerstavond verloopt niet zoals een fijne Kerst zou moeten voor de jonge vrouw Olivia. Ze is helemaal alleen thuis, met een Kerstboom die weliswaar prachtig is verlicht, maar waar geen cadeautjes onder liggen. Ze schenkt zichzelf nog maar een glas wijn in en komt dan tot de ontdekking dat er toch één cadeautje onder de boom ligt. Haar naam staat erop en ze pakt het uit. Er blijkt een speelgoed Notenkraker in te zitten en ze zet hem op de schouw. Maar dan lijkt er iets vreemds aan de hand met de Notenkraker. Eerst lijkt hij vanuit het niets op de grond te zijn gevallen. Dan is hij plotseling verplaatst. Ze vindt het een vreemd eng ding en gooit hem buiten in de sneeuw. Als er wordt aangebeld en er een vriend van haar voor de deur staat om haar koekjes te brengen zodat ze zich misschien iets beter voelt en ze daarna weer terug komt in de kamer, ligt de Notenkraker niet meer buiten…

review short film eve of the nutcracker 2016
Olivia alone on Christmas Eve

Opbouw

De korte film neemt de tijd om op te bouwen. We zien voornamelijk Olivia, die alleen thuis is en om onbekende reden geen fijne Kerst heeft. Het begint langzaam een vreemde wending te nemen, wanneer de Notenkraker uit zichzelf lijkt te verplaatsten. Hier laat de film nog niks los. Noch Olivia noch de kijker heeft enig idee wat er aan de hand is en als kijker heb je dan nog geen idee welke kant het verhaal op gaat. Waar heeft Olivia mee te maken? Zonder te verklappen wat dat is, is dat heel sinister en creepy in beeld gebracht. Eerst subtiel op de achtergrond, waarbij je al rillingen krijgt, tot uiteindelijk de climax, waarbij je haren overeind staan en Olivia een hele enge ontdekking doet. Dat is echt heel erg goed in beeld gebracht en zeker hoe de film begint en de trage opbouw, waarvan je misschien eerst denkt dat het een beetje een flauwe ontknoping kan zijn, verandert dat plotseling in hele sterke enge scène. De manier van bewegen van de camera en de standpunten zijn hierbij erg goed gekozen, iets wat in het begin van de film nog niet erg sterk is.

Muziek en cinematografie

Op de achtergrond klinkt de muziek van de Notenkraker van Tsjaikovski, dat sprookjesachtig is. Dat zorgt voor een echte kerstige vibe, maar is door het contrast met de horror ook griezelig. De soundeffects op de enge momenten is misschien net iets te overdreven, alsof de makers dachten dat we die subtiele enge shots anders misschien niet zouden opmerken. Hierdoor wordt je juist eerder afgeleid van het enge shot. Dat was dus niet per se nodig geweest. Toch doet het niet direct afbreuk aan de engheid, want het is gegarandeerd eng, zeker de laatste 2 minuten, waarbij de opbouw naar de uiteindelijke opknoping niet alleen erg goed is, maar ook heel eng. Verder is de film erg simpel gehouden en maakt geen gebruik van special effects. Het gaat puur om wat er op Kerstavond met Olivia gebeurt. Het idee is de kern van dit kleine horror verhaal. Maar dat idee is op zichzelf al zo eng genoeg dat er verder niet zoveel nodig is om de film eng te maken. Dat de film dus vrij simpel is gehouden is dan ook een sterk punt en zeer goed gekozen.

Eve of the Nutcracker: A Sinister Christmas Tale is een sterke short horror. De film begint misschien wat traag, en het feit dat je geen idee hebt waar het naartoe gaat kan ook in het nadeel werken. Maar in deze film werkt dat juist heel erg goed, als het naarmate het einde een sinistere wending krijgt die steeds enger wordt en vervolgens eindigt in een zeer creepy finale.

Deze rubriek gaat specifiek over korte films. Korte films worden qua lengte gedefinieerd door de Academy of Motion Picture Arts and Sciences als een film met een tijdsduur van 40 minuten of korter, inclusief de aftiteling. Andere kenmerken zijn vaak independent filmmakers, non-profit, weinig tot geen budget, gefinancierd door een beurs, sponsor, een fonds. Korte films worden door filmmakers gebruikt om aandacht te wekken om een speelfilm te maken of om ervaring op te doen. De korte film heeft een keur aan genres, zijn te vinden op youtube, maar ook in een categorie bij de Oscars.

• Eve of the Nutcracker: A Sinister Christmas Tale (2016) 6 min
  • Directed by: Kyle Martellacci
  • Produced by: Kyle Martellacci