Boek Review: The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making (Catherynne M. Valente, 2011)

book review the girl who circumnavigated fairyland in a ship of her own makingHet is niet het laatste weekend van de maand, maar wel het eerste weekend van de kerstvakantie. Daarom nu de rubriek HET SPOOKT HIER. De rubriek met de spannendste, griezeligste en engste of sprookjesachtige films, series en boeken. In deze kersteditie vind je vandaag een review van het verhaal The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making.

The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making (2011) is geschreven door Catherynne M. Valente en telt 247 bladzijden. Dit boek is niet in het Nederlands vertaald. Het is bedoeld voor de leeftijd van 8 tot 12 jaar, maar zeker ook voor de oudere lezers zeer geschikt en vertelt het verhaal van het meisje September dat door de wind meegenomen wordt naar Fairyland en daar allerlei avonturen beleeft.

September verveelt zich thuis. Haar vader moet vechten in de oorlog en haar moeder werkt aan machines en motoren in de fabriek. Op een dag als ze de afwas aan het doen is, komt de The Green Wind met zijn Leopard of Little Breezes aan haar raam. Hij vraagt of ze mee wil naar Fairyland. Dat wil September wel en ze wordt door de wind meegenomen. Alleen zij mag naar binnen, want zo blijkt, de Marquess, de heerser van Fairyland heeft iedereen verboden te vliegen en daarom mogen de wind en zijn luipaard niet naar Fairyland. Gelukkig ontmoet September in Fairyland nieuwe vrienden, zoals twee heksen en een Wairwulf, de Wyvern A-through-L en een Marid genaamd Saturday. Maar September komt erachter dat Fairyland niet alleen maar leuk is, ze ontmoet ook de kwaadaardige Marquess die de lieftallige koningin Mallow heeft gedood. Fairyland heeft vele avonturen voor September in het verschiet die niet allemaal even gemakkelijk of leuk zijn en die het uiterste vergen van haar. Maar September is niet zomaar een meisje maar de heldin van haar eigen verhaal.

Fantasievol

Het avontuur van September in Fairyland is heel fantasievol. Je ontmoet de vreemdste wezens, waar je misschien nog nooit van hebt gehoord, maar ze bestaan toch echt. Fairyland is een wonderlijk land waar alles kan gebeuren, zoals een horde fietsen waarop je kan meeliften, een bos waar het altijd herfst is, een zee die slechts op één manier om Fairyland heen stroomt. De schrijfster is degene die alles weet en soms direct tegen je praat en zo een klein geheimpje deelt waar September nog geen weet van heeft. Dat maakt het leuk en spannend. Maar ook de avonturen die September beleeft zijn spannend en meer dan eens raakt ze door zichzelf in de problemen, maar alleen maar omdat ze anderen wil helpen. Dat maakt van haar een bijzonder meisje, niet omdat ze uitgekozen is om bijzonder te zijn, maar omdat ze daar zelf voor kiest. Dat maakt echter haar reis door Fairyland er niet gemakkelijker op. Want zoals in elk land zijn er goede en slechte wezens. Wezens die September willen helpen, maar ook die haar kwaad willen doen. Maar September is heel dapper en weet alles tot een goed einde te brengen.

Wie de wonderlijke avonturen van Alice in Wonderland leuk vindt of houdt van de belevenissen van Dorothy in het land van Oz, zal dit verhaal ook heel erg leuk vinden.

Schrijfstijl

De schrijfstijl is prachtig, maar dat betekent ook dat het soms wel erg moeilijk is, zeker als het bedoeld is voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Er staan niet alleen veel moeilijke woorden in, en onbekende wezens, maar ook de zinnen zijn soms ingewikkelder dan men normaliter gewend is van een kinderboek. Dat zorgt er wel voor dat het een hele mooie sfeer heeft, die iets weg heeft van hoe men vroeger schreef. Ook is dit boek daarom erg leerzaam voor de ontwikkeling van de taal.

De stijl kan een beetje als Victoriaans worden beschouwd met bloemrijk taalgebruik en gevatte zinnen. De schrijfster is alwetend en richt zich vaak tot de lezer als een slimme maar vileine verteller. Dit is niet direct een stijl waarbij je denkt aan een kinderboek.

De inhoud echter is wel echt bedoeld voor kinderen van 8 tot 12, al komen er wel begrippen in voor zoals bureaucratie, die misschien minder geschikt zijn voor die leeftijd. Qua moeilijkheidsgraad loopt de inhoud van het boek daarom niet geheel gelijk aan de schrijfstijl, wat het een beetje een moeilijk in te delen boek maakt, qua leeftijdscategorie. Zelfs voor degenen waarvan hun moerstaal Engels is.

Dat maakt dit boek echter wel uitermate geschikt voor de intelligentere kinderen die hogere eisen stellen aan een boek of die al veel meer kennis en begrip hebben van zowel taal als de maatschappij. Voor wie over een goede mate van de beheersing van de Engelse taal beschikt is dit een uitstekend boek om meer kennis op te doen over woorden en de syntaxis, op een hele leuke en avontuurlijke manier.

Voor Volwassenen

Voor volwassen is dit boek op een geheel ander niveau te lezen, een niveau dat door het verhaal heen schijnt en wat kinderen niet snel zullen oppikken. De manier waarop de schrijfster over September schrijft en haar beschrijft is zeker meer gericht aan volwassenen dan aan kinderen, aangezien ze zelfs de lezer aanspreekt en hen vraagt of de lezer nog weet hoe het vroeger was als kind. September is namelijk een harteloos kind, omdat kinderen nog geen volgroeid hart hebben. Uiteindelijk groeit September in Fairyland, groeit haar hart, haar kennis en invoelingsvermogen, maar ze verliest ook een hoop. Niet alleen haar vrienden, haar schaduw, maar ook haar hart aan Fairyland. Dat maakt dit een prachtig verhaal over het verliezen van onschuld, over het maken van keuzes, over de hardheid van de wereld en het systeem van de maatschappij. Ook leert ze de dood kennen, een prachtig allegorisch stuk, dat zeer vindingrijk en slim is bedacht en geschreven. Het is misschien meer een sprookje voor volwassenen dan voor kinderen, wanneer je de diepere en soms symbolische betekenis er in wil ontdekken. Maar voor kinderen is het een spannend en fantasievol avontuur.

In het Engels

Alleen omdat het boek slechts is uitgegeven in het Engels, maakt dat dit boek voor oudere Nederlandse kinderen meer geschikt is dan voor de leeftijd vanaf 8. Want dit boek vereist wel enige kennis van de Engels taal. Dit boek zou meer geschikt zijn voor Nederlandse kinderen vanaf 12 jaar en is voor hen een goede oefening.

Lees info

Het boek is bedoeld voor de leeftijd van 8 tot 12, maar geschikt voor iedereen die van een modern sprookje houdt.

• Eng: 2/0 Een paar waterwezens willen een meisje meenemen en misschien opeten of doden, September ontmoet de dood, de Marquess is een griezelig eng meisje.