Boek Review: Serafina and the Black Cloak/ Serafina en de Zwarte Mantel (Robert Beatty, 2015)

book review serafina and the black cloakHet is niet het laatste weekend van de maand, maar wel het eerste weekend van de kerstvakantie. Daarom nu de rubriek HET SPOOKT HIER. De rubriek met de spannendste, griezeligste en engste of sprookjesachtige films, series en boeken speciaal voor onder de zestien jaar. In deze kersteditie vind je vandaag een review van het spannende en magische verhaal Serafina and the Black Cloak.

Serafina and the Black Cloak (2015) is geschreven door Robert Beatty en telt 293 bladzijden. Het boek is in het Nederlands vertaald onder de titel Serafina en de Zwarte Mantel. Het boek is bedoeld voor kinderen vanaf 12 jaar, aangezien er nogal wat enge en bloederige scènes in voorkomen. Maar ook oudere kinderen en volwassenen die van een fantasie verhaal houden over een bijzonder meisje. Een zeer moedig meisje dat met haar vader in de kelder woont van een groot landhuis in Amerika in 1899 en het raadsel moet oplossen van een enge man in een zwarte mantel die kinderen ontvoert.

Serafina is 12 jaar en anders dan andere kinderen, sterker nog ze heeft nog nooit andere kinderen in het echt ontmoet. Want samen met haar vader woont ze in de kelder van Biltmore Estate in Ashville, North Carolina. Haar vader houdt haar verborgen, niemand mag weten dat zij daar wonen, want dan verliest hij misschien zijn baan als reparateur van de grote machines in het landhuis. Maar Serafina verveelt zich niet, want zij is de CRC, (chief rat catcher) de rattenvanger. Want in de nacht voelt zij zich het meeste thuis. Ze kan namelijk goed zien in het donker, is razendsnel en behendig en in plaats van tien tenen, heeft zij er acht en haar jukbeenderen zijn veel te hoog en ze heeft amber kleurige ogen. Naast het vangen van ratten die zij zelden doodt, maar vrijlaat in het grote bos naast het landhuis, sluipt ze stiekem door het nachtelijke landhuis wat ze inmiddels op haar duimpje kent. Totdat ze echter op een nacht een man in een zwarte mantel ziet die een jong meisje aanvalt, waarop zij verdwijnt. Als ze hoort dat dit meisje niet de enige is die spoorloos is verdwenen, beseft ze dat iedereen in groot gevaar is. Tegen de wil in van haar vader besluit ze naar boven te gaan, om iemand te waarschuwen en dan maakt ze per ongeluk kennis met Breaden, het neefje van de Biltmores. En hij schijnt haar helemaal niet raar te vinden. Heeft ze een vriend gemaakt en kunnen ze samen uitzoeken wie de man met de zwarte mantel is en de kinderen redden? Maar er schuilt ook een groot gevaar in het bos, want haar vader waarschuwde haar altijd voor het krachtige duister en licht dat zich daar ophoudt.

Mooie vertelling

Het verhaal is zeer mooi verteld. Met gewone, goed lopende zinnen, wordt Serafina tot leven gebracht. Want het zijn niet enkel de beschrijvingen van haar belevenissen, maar ook haar eigen gedachten komen aan bod. Aangezien Serafina er heel anders uitziet en zij meer van de nacht houdt, net zoals de man, of het wezen, in de zwarte mantel en dat is een kwaadaardig wezen, vraagt ze zich dan ook af of zij niet alleen anders is, maar misschien ook wel slecht. Het schetst een heel mooi, maar ook wat tragisch beeld van een sterk en dapper meisje dat zich nergens echt thuis voelt. Maar het verhaal bewijst dat niet iedereen alleen maar kijkt naar uiterlijk. Want Breaden, het neefje van de Biltmores, die in het landhuis woont sinds zijn hele familie is omgekomen bij een brand, is ook anders dan andere kinderen. Maar wel op een andere manier dan Serafina, hij houdt namelijk alleen van het gezelschap van zijn hond Gideon en zijn paarden. Hij ziet wel gelijk dat Serafina anders is, maar vindt dat het haar bijzonder maakt in plaats van raar. Het boek gaat dan ook niet alleen over het uitpuzzelen wie de man in de zwarte mantel is, maar ook over een bijzondere vriendschap tussen twee bijzondere kinderen. Tijdens die speurtocht en uiteindelijke strijd tegen de man in de zwarte mantel komt Serafina erachter dat het niet gaat om welke strijd we winnen of verliezen, maar of we de strijd aangaan. Niet te vergeten ontdekt Serafina aan het einde van het boek eindelijk wie ze echt is en waar ze vandaan komt en dat levert een mooi emotioneel weerzien op, dat prachtig is beschreven zonder te sentimenteel te worden.

Zeer spannend

De zinnen zijn helder en alle gedachten van Serafina staan schuin gedrukt, zodat het duidelijk is wanneer zij iets denkt. Die gedachten zijn allesbehalve kinderlijk. Want ze is best volwassen voor haar twaalf jaar, zeker in de beslissingen die ze neemt. De hoofdstukken zijn niet te lang, maar ook niet te kort en de gebeurtenissen, van spannend tot raadselachtig, en de vriendschap tussen Serafina en Breaden wisselen zich goed af. Alhoewel je als lezer sneller weet dan Serafina zelf waarom zij anders is, want de schrijver geeft genoeg duidelijke aanwijzingen, kom je er samen met haar pas achter wie de man in de zwarte mantel is. Die onthulling wordt niet helemaal aan het einde van het boek gedaan, want als zij eenmaal weet wie het is, moet ze hem nog verslaan en dat doet ze op geheel eigen wijze. Niet alleen is ze erg slim en dapper, maar is ook bereid om echt te vechten op leven en dood. Dat geeft wel een aantal gruwelijke beschrijvingen die bloed en viezigheid niet schuwen. Gelukkig gebeuren die vreselijke dingen alleen maar met de slechterik en verder blijft iedereen ongedeerd, op een paar flinke schrammen, krassen en sneeën van Serafina na. Dat maakt dit boek ook niet zo snel geschikt voor onder de 12 jaar, alhoewel sommige jongere kinderen daar best tegen zullen kunnen. Spannend en eng is het wel. Maar het boek is daarnaast ook nog erg leuk en mooi en heeft een belangrijke les over vriendschap. Wie van Harry Potter houdt, zal dit verhaal ook zeker erg leuk vinden, alhoewel het veel minder magisch is, maar wel vol met fantasie.

Schrijfstijl

De schrijfstijl is gewoon, duidelijk met goed lopende zinnen die niet te lang of te kort zijn of te moeilijk. Het leest heel gemakkelijk. Maar de schrijver behandelt de lezers niet als kleine kinderen. Het is taalgebruik die ook volwassenen prettig vinden om te lezen. Het is ook handig gekozen dat de gedachten van Serafina schuin gedrukt staan. Het verhaal is bedoeld voor kinderen vanaf 12 en niet alleen omdat Serafina en Breaden zelf ook 12 zijn, maar omdat de laatste gebeurtenissen in het boek vrij gruwelijk zijn.

In het Engels

Het Engels zelf is ook niet erg moeilijk en door het goede spannende verhaal dat niet kinderlijk is kan dit een goede oefening zijn in de Engelse taal. Ook voor volwassenen die meer in het Engels willen lezen is dit een erg leuk verhaal, dat niet heel snel aanvoelt alsof het alleen maar voor kinderen is bedoeld.

Lees info

Het boek is bedoeld voor de leeftijd vanaf 12, maar geschikt voor iedereen die van een fantasievol verhaal houdt met een moedig meisje dat anders is dan andere kinderen in de hoofdrol.

• Eng: 3/0 In het laatste gedeelte van het boek komt een enge en bloederige scène voor waar Serafina samen met hond Gideon en een puma het opneemt tegen de man in de zwarte mantel in de strijd op leven en dood. Gelukkig raken zowel Serafina en de hond alleen een beetje gewond en gaat alleen de slechte man dood. Die manier waarop kan ook een beetje intens en gruwelijk overkomen. En Serafina ziet een kind vlak voor haar ogen verdwijnen in de mantel. Maar aan het einde van het boek is dat kind samen met de vele anderen die werden ontvoerd, door Serafina bevrijd.
  • Geweld: 2/0 Er wordt gevochten. Zie boven.
  • Gescheld: 0/0
  • Seks/Bloot: 0/0