Film Review: A Christmas Horror Story (2015)

review film a christmas horror story 2015
Krampus and Santa Claus

A Christmas Horror Story is een horror met verschillende gruwelijke Kerstverhalen, die schijnbaar niets met elkaar hebben te maken, maar niets is minder waar. Blijf dus vooral kijken tot en met het laatste verhaal voor de ontknoping.

Er zijn wel meer horror anthologieën, zoals Terror Tract (2000) die gaat over verschillende horror verhalen die zich afspelen in hetzelfde huis en grappig genoeg door de verkopend makelaar van het huis verteld worden aan mensen die het huis bezichtigen. Of horror anthologieën die zich afspelen tijdens Halloween zoals Trick ‘r Treat (2007) waarbij verschillende mensen te maken krijgen met gruwelijke gebeurtenissen tijdens dezelfde Halloween.

Een anthologie is letterlijk vertaald een bloemlezing, oftewel een verzameling verhalen met hetzelfde thema, of van dezelfde schrijver, of tijdens dezelfde gebeurtenis, of hetzelfde genre, jaartal, etc. Ze hebben dus allemaal hetzelfde ding met elkaar gemeen. In bovenstaande gevallen respectievelijk een huis en Halloween.

A Christmas Horror Story is een horror anthologie die zich afspeelt tijdens Kerst en dat had ik nog niet eerder gezien.

William Shatner as the radio dj

Deze film bevat 5 verschillende verhalen tijdens één Kerstavond met verschillende personages die toch allemaal op de één of andere manier met elkaar verbonden zijn. Daarbij speelt het zich ook af in hetzelfde stadje in Amerika.

Het eerste verhaal gaat over een radio presentator die tijdens Kerstavond een radioprogramma moet presenteren maar om een nog onbekende reden daar helemaal niet blij mee is. De radiopresentator wordt gespeeld door William Shatner die een oude verlopen man speelt die helemaal niet blij is met Kerst en dat overduidelijk laat doorschemeren in zijn programma en vaak de bodem van een whiskyglas ziet. Hij fungeert eigenlijk als een soort inleiding en dit stuk heeft ook niet echt een plot.

Het tweede verhaal gaat over drie scholieren, Molly, Dylan en Ben, die een documentaire willen maken van een moord die exact een jaar geleden tijdens Kerstavond is gepleegd. Ze gaan hiervoor naar de plaats delict, een universiteit, om alles te filmen. Hierbij raken ze opgesloten in de kelder en worden ze aangevallen door een geest, waarbij Molly bezeten raakt. Alhoewel het verhaal niet direct te maken heeft met Kerst behalve dat het zich op Kerstavond afpeelt, is een ghost story wel typisch Kerstig. Het is een ouderwets spookverhaal dat uiteindelijk door de drie scholieren wordt uitgespeeld.

Het derde verhaal gaat over een gezin, vader Scott, moeder Kim en zoontje Will dat het bos intrekt om zelf een Kerstboom om te hakken. Maar als het zoontje een korte tijd zoek is geweest en weer terug is gevonden, gedraagt hij zich wel heel raar en komt Kim tot een vreselijke en gevaarlijke ontdekking. Dit is een sprookjesachtig verhaal, wat leuk begint, vervolgens een nare wending heeft, maar uiteindelijk toch goed afloopt. In dit kleine verhaal zitten een aantal maatschappelijk kritische noten die tegengesteld zijn aan de Kerstgedachte, wat dit verhaal de meeste diepgang geeft.

waht is wrong with Will?

Het vierde verhaal gaat over een gezin, vader, moeder, dochter Caprice en zoon Duncan die bij een oudtante Etta op bezoek gaan, waarvan ze al jaren zijn vervreemd. Tijdens hun bezoek vertelt Etta over de mythe van Krampus. De ietwat vreemde verzorger van Etta, Gerhardt neemt dit verhaal wel erg serieus en Duncan besluit hem wat te treiteren. Door zijn gedrag beseft hij niet wat voor kwade krachten hij heeft aangeroepen. Want de mythe van Krampus, blijkt geen mythe en het gezin is hun leven niet meer zeker. Alhoewel dit verhaal natuurlijk refereert aan de in hetzelfde jaar uitgekomen film Krampus (2015), kan dit verhaal er niet aan tippen. Het is daarentegen wel een heel ander soort verhaal geworden met dezelfde Krampus in de hoofdrol. Dit verhaal heeft ook komische elementen, maar is wel meer horror dan de film Krampus. Dit verhaal bevat de meeste horror en spanning.

Het vijfde verhaal gaat over de Kerstman zelf die te maken krijgt met geïnfecteerde elven die demonische zombies worden en waartegen hij moet vechten. Dat is niet alleen een erg grappig gegeven, maar levert ook hele komische scènes op die over de top zijn. Dit doet erg camp aan en is een vrij sterk verhaal. Zeker wanneer de Kerstman oog in oog komt te staan met Krampus, zijn aartsvijand. Dit resulteert in een groots gevecht. Zo heb je Santa nog nooit gezien! Dit verhaal is hilarisch, vol actie, elves kicking en een vechtende en killende Santa. En dan heb je de twist nog niet eens gezien en die is fantastisch bedacht en is misschien niet gemakkelijk te zien aankomen.

looking for ghosts

Ook typisch Kerst

De verschillende verhalen zijn niet allemaal even sterk. Maar ze hebben wel allemaal iets gemeen met Kerst. De Kerst is echter wel telkens op verschillende manieren benaderd, die wel allemaal typsich iets kerstigs hebben; een spook, een fairytale, Krampus en Santa zelf. Dat neemt niet weg dat de humor niet altijd even grappig is, de personages niet altijd even goed uitgediept zijn en de cinematografie nergens echt uitblinkt. Zo lijkt het eigenlijk niet de moeite waard om te kijken… totdat je bij de laatste 10 minuten bent aangekomen. Want om verschillende verhaaltjes bij elkaar te laten komen of met elkaar te verbinden is er meer nodig dan een zelfde thema of dag. Ergens moet het op een andere manier bij elkaar komen, het liefst op een manier die je niet verwacht. Een twist… En dat is precies wat er in de laatste 10 minuten gebeurt. Iets wat ze in Trick ‘r Treat ook hebben gedaan. Dat zet niet alleen de hele film op zijn kop, maar laat je ook de wat mindere verhalen vergeten.

a demonic zombie elf

A Christmas Horror Story is misschien dan over het geheel genomen geen uitblinker, maar de twist maakt een hoop goed. Toch is dit best een vermakelijke film en zijn de losse verhalen best leuk gedaan en geven een lekkere horrorachtige draai aan het Kerstfeest. Blijf dus vooral kijken tot aan het einde, want dat is zeker het allersterkste punt van de film.

• A Christmas Horror Story (2015) 99 min
  • Directed by: Grant Harvey, Steven Hoban, Brett Sullivan
  • Produced by: Steven Hoban, Mark Smith