Film Review: Krampus (2015)

review film krampus 2015
Krampus

Wie eens een ander soort sprookje met de Kerst wil kijken, zou zich aan Krampus moeten wagen. Want Santa Claus is niet de enige die rond Kerst verschijnt.

Krampus komt uit de folklore van de regio van de Alpen. Het is een beestachtige demon die de tegenhanger is van de Kerstman. In plaats van dat hij cadeautjes uitdeelt aan de kinderen deelt hij straf uit aan degenen die stout zijn geweest. Alhoewel hij dus niet uit verre streken stamt, had ik voor het uitbrengen van deze film nog nooit eerder van de figuur van Krampus gehoord. Gelukkig hadden sommige filmmakers dat wel, want Krampus is natuurlijk een perfect figuur om een horror op te baseren. Verwacht echter geen echt gruwelijk enge horror, maar eerder een horrorsprookje met veel comedy elementen.  Toch is het een echte Kerstfilm met bijbehorende familieperikelen, een wens die verkeerd uitpakt en speelgoed dat zich tegen je gaat keren. Klinkt flauw? Zeer zeker niet. Want de film is wel reuze spannend en bij tijd en wijle ook best eng en barst van de campy humor. Geen film om gezamenlijk tijdens de Kerst met de gehele familie te kijken, tenzij…

review film krampus 2015
Max and his letter to Santa

Max heeft geen leuke kerst. Hij krijgt ruzie met een ander kind tijdens het kerstmistoneelstuk op school. De zus van zijn moeder met haar gezin komt langs en brengt een chagrijnige tante mee. De kinderen van zijn tante zijn ronduit vervelend tegen hem en zijn ouders hebben voornamelijk stress en houden zich niet echt meer bezig met elkaar of met hem. De enige waar hij het nog mee kan vinden is zijn omi. En zij is ook degene die hem nog stimuleert om in de Kerstman te geloven en toch een brief naar hem te sturen, ook al is zijn geloof in de Kerstman praktisch niet meer aanwezig. Maar wat hij vooral wil is dat de traditionele Kerst zoals die vroeger was, gezellig samen, weer terug komt. Als uiteindelijk dan toch de bom barst aan het kerstdiner, roept hij uit dat hij Kerst haat en hen allemaal haat en scheurt hij zijn brief aan de Kerstman in stukken en is zijn Christmas Spirit geheel verdwenen.

Maar dat had hij beter niet kunnen doen, want met deze woorden en die actie roept hij een heel oud wezen aan dat de Kerst voorgoed voor hen allen zal verpesten. Een sneeuwstorm trekt over het dorp en al gauw zijn ze afgesloten van de wereld, zonder elektriciteit, zonder eten en in de vrieskou. Terwijl omi hen aanspoort het vuur in de haard hoog te houden, met goede reden, beginnen er allemaal vreemde wezens zich om het huis te verzamelen. Zo verandert de Kerst pas in een echte nachtmerrie.

review film krampus 2015
attacked by christmas toys

Heerlijke mashup

Wat een fantastische film. En wat een fantastische mix van genres. Het is een horror, maar het is ook een comedy, maar bovenal is het een duister sprookje. De film begint al goed wanneer het in de intro allemaal mensen laat zien die vechtend op de laatste koopjes jagen, huilende kinderen bij de Kerstman op schoot, oftewel de gebruikelijke hectiek tijdens de Kerst. Vervolgens leren we de familie Engel kennen wanneer Max ruzie krijgt op het toneel tijdens het kersttoneelstuk en zien we dat de zus van zijn moeder met haar “leuke” aanhang de sfeer helemaal komt verzieken. Lekker gezellig met de familie. En waarschijnlijk heel herkenbaar voor velen: we moeten gezellig doen samen, want het is Kerst, we zijn familie en zien elkaar zo weinig. Een goede opening van de film zodat je kan niet wachten totdat Krampus tevoorschijn komt om al die ellendelingen te grazen te nemen. Maar wanneer de hele familie bedreigd wordt door Krampus en zijn hulpjes, draait de familie bij en krijg je gelijk weer sympathie voor hen; het zijn ook maar mensen. Waardoor je juist wil dat ze aan Krampus ontsnappen. Dat is sowieso al knap gedaan dat je antipathie zo snel kan omslaan in sympathie voor alle personages. De personages zijn goed weergegeven en krijgen in een korte tijd al flink wat body, zodat ze vrij realistisch worden en zelfs voor karakterontwikkeling is plaats gemaakt, zonder dat het overdreven of sentimenteel wordt. Wat ook fijn is, dat niemand als een kip zonder kop in de rondte gaat rennen, of juist heel blasé reageert. De reacties van de personages in deze extreme situatie zijn vrij realistisch en rationeel, zonder dat ze afstandelijk worden. Dus een pluspunt voor dat gedeelte van de film.

review film krampus 2015
killer gingerbreadmen

Goed campy

En dan alle monsters en evil gespuis. Krampus zelf is een ontzagwekkend beest op hoeven en met lange gebogen hoorns. Hoe hij zich voortbeweegt over de daken van de huizen is in alles het tegenovergestelde van de Kerstman en mooi in beeld gebracht. Zijn hulpjes zijn al niet veel beter en zorgen ervoor dat de film een lekkere campy wending neemt, die erg doet denken aan de film Dolls (1987). Het begint nog rustig met de sneeuwpoppen die er erg grimmig bijstaan buiten en steeds dichterbij komen. Maar wanneer eenmaal binnen alle Kerst poppen en speelgoed en zelfs de koekjes zich tegen de familie gaan keren, wordt het pas echt hilarisch. De gingerbreadmen zorgen voor veel lachsaldo’s. Maar ook de bijtgrage knuffelbeer, de kerstengel, de jack-in-the-box zijn niet alleen erg komisch, maar hebben precies dat campy horror randje dat de film bijzonder maakt. De kerstengel lijkt op de bride van Chucky. De jack-in-the-box heeft een vrij eng clownshoofd en de elven die creepy maskers op hebben maken de film helemaal af. Maar het is natuurlijk niet alleen te danken aan de evil toys dat de film een hoog camp gehalte heeft, want de manier waarop de familie de enge monstertjes bestrijdt en te lijf gaat, met hakbijlen en zo meer, draagt zeker bij aan die komische sfeer.

Met al dat evil gespuis zit het wel goed. Ze zijn of creepy of hilarisch, zoeken beide de uiterste randen van hun geloofwaardigheid op, maar worden daarin telkens tot de orde geroepen door het script dat op het juiste moment een situatie niet uit de hand laat lopen. Zo wordt je heen en weer geslingerd tussen lachen en schrikken en op het puntje van je stoel zitten, een lekkere combo. Een goed soort camp dus die altijd heerlijk over de top is, zoals bedoeld en telkens net niet kitsch wordt.

review film krampus 2015
escaping through the snowstorm

Cinematografie

De sfeer in de film is erg mooi neergezet. Vooral wanneer de sneeuwstorm begint en het dorpje onder de sneeuw komt te liggen en verandert in een winterwonderland maar dan evil. De art direction is heel mooi gedaan en de enge creepy sfeer is heel mooi weergegeven. Het beeld lijkt, wanneer de personages buiten zijn, ook net alsof je zelf sneeuw op je wimpers hebt en je blik een beetje waterig en wazig wordt. De ijzige sfeer in een soort droomwereld is echt goed neergezet.

Een laatste pluspunt is het einde van de film. Een zeer origineel en erg passend einde dat je wellicht niet zag aankomen.

review film krampus 2015
Omi threatened by Krampus

Krampus is een echte mashup horror Kerstfilm die zeer geslaagd is. De combinatie van humor, horror, fantasy, een fairytale en spanning, zonder gore is heel goed in balans. Met een hoop hilariteit, absurditeit en een paar leuke oneliners, een campy sfeer en ook genoeg enge scènes is deze Kerstfilm helemaal compleet.

• Krampus (2015) 98 min
  • Directed by: Michael Dougherty
  • Produced by: Alex Garcia, Jon Jashni, Michael Dougherty, Zach Tull