Film Review: The Thirteenth Tale (2013)

review film the thirteenth tale 2013
the thirteenth tale

Het boek The Thirteenth Tale is een mystery ghost story geschreven door Diana Setterfield in 2006 en dat in 2013 verfilmd en uitgezonden werd door de BBC. Dit artikel bevat geen spoilers.

Het is een typisch klassieke ghost story compleet met alle elementen die daarbij horen. Maar dan in een modern jasje gegoten. Het speelt zich dit keer niet af in de klassieke Victoriaanse tijd, maar in het heden, alhoewel in de film het verhaal ook wordt verteld doormiddel van terugblikken op het verleden. Dit alles in een geheimzinnige sfeer.

review film the thirteenth tale 2013
a secret has to be told

Biograaf Margaret Lea wordt uitgenodigd door de schrijfster Vida Winter die op sterven ligt, om haar biografie te schrijven. Zelf is Vida Winter bekend geworden door haar boek Thirteen Tales of Change and Desperation, dat maar 12 verhalen bevat. Het 13e verhaal is het verhaal van Vida Winters en haar tweelingzus, die opgroeiden in een landhuis zonder ouders, met slechts een nanny, een huishoudster, een tuinman, en… een spook. Dit is het verhaal dat ze aan Margaret wil vertellen.

We volgen zowel Vida en Margaret in het heden en we volgen Vida in het verleden en zo komt haar dertiende verhaal tot leven.

review film the thirteenth tale 2013
Margaret has her own secret

Typisch Engels spookverhaal

Het is een typisch Engels spookverhaal, waarin de volgde elementen centraal staan. Er heerst een zweem van gotiek rondom het landhuis. Een landhuis tevens dat oud en vervallen is. Waar zich vroeger een drama heeft afgespeeld. Maar dat is niet het enige mysterie. Want rondom de schrijfster Vida Winter hangt een mysterie, maar ook rond Margaret zelf. Alhoewel die geheimen niet direct iets met elkaar te maken hebben, hebben ze wel overlappende thema’s. Die thema’s zijn met elkaar verweven in het verhaal en langzaamaan kom je erachter wat er zich vroeger heeft voorgedaan op het landhuis, wat er met Vida aan de hand is en wat Margaret heeft meegemaakt. Het verhaal gaat over de spoken in het verleden die je blijven achtervolgen, of dat nu echte spoken zijn of niet. Bij een echt goede ghost story, maakt het ook niet uit of er sprake is van echte spoken, want de echte hauntings bevinden zich binnenin de persoon en niet van buitenaf. Dat is in deze film heel mooi weergegeven en je blijft je dan ook lang afvragen wie of wat de echte spoken nu zijn.

review film the thirteenth tale 2013
what happenend in the past?

Een ander element van een typische ghost story is de vreemde familie die in het landhuis woont en waar Vida in opgroeit. Daarbij groeit ze ook op, afgesloten van de buitenwereld en nu nog, nu ze oud is, is ze ook vrij afgesloten van de buitenwereld, zowel fysiek als op geestelijk vlak. Dat heeft alles te maken met haar verleden, dat langzaam ontrafeld wordt door Margaret maar zij daarmee ook haar eigen verleden weer oprakelt. Uiteidenlijk gaat het daar ook om; in het reine komen met het verleden en het loslaten. Er zijn maar weinig personages, wat de isolatie alleen nog maar groter maakt. Daardoor wordt er veel gespeeld met ‘niets is wat het lijkt’. Verwacht dus ook een verrassende ontknoping, die langzaam, maar intrigerend wordt ontvouwen. Hierdoor ligt de nadruk op spanning en sfeer en het mystery in plaats van op horror. En ook dat is en typisch element van een ghost story.

review film the thirteenth tale 2013
with the twin sisters?

The Thirteenth Tale is een tv-film waarin goed is geacteerd, met een goed verhaal dat mooi in beeld is gebracht dat een mysterie bevat dat je als kijker wilt oplossen. Het is  een nieuwe versie van een oude formule die nog steeds werkt.

• The Thirteenth Tale (2013) 90 min
  • Directed by: James Kent
  • Produced by: David Heyman, Norma Heyman
  • Written by: Chistopher Hampton
  • Based on: The Thirteenth Tale by Diana Setterfield
  • Starring: Olivia Colman, Vanessa Redgrave, Sophie Turner, Steven Mackintosh, Alexandra Roach, Emily Beecham, Tom Goodman-Hill, Michael Jibson, Adam Long, Antonia Clarke, Lizzie Hopley, Madeleine Power, Gordon Winter, Robert Pugh
  • Music by: Bejamin Wallfisch
  • Production company: Heyday FilmsF
  • Distributed by: BBC