Boek Review : The Light Fantastic/ Dat Wonderbare Licht (Terry Pratchett, 1986)

review book the light fantastic terry pratchettThe Light Fantastic is het tweede deel uit de Discworld serie en een direct vervolg van The Colour of Magic. Want aan de het einde van het eerste boek, stortte Twoflower, de allereerste toerist van de Discworld van de rand van de Disc af en hing Rincewind, de mislukte tovenaar aan een tak van een boom die over de rand van de Disc hing. Net nadat ze allerlei avonturen hadden beleefd, waaronder een ontsnapping van een brandend Ankh-Morpork, een ontsnapping aan een demon, een ontsnapping aan een drakenrijdster en de laatste ontsnapping aan een offerritueel. De vraag is hoe ze nu weer weten te ontsnappen aan een zekere dood door van de rand van de Discworld af te vallen?

Rincewind is een tovenaar met maar één spreuk in zijn hoofd. Een spreuk uit het gevaarlijke spreukenboek De Octavo. Door die ene spreuk in zijn hoofd weigeren alle andere spreuken in zijn hoofd te blijven. Maar die ene bijzondere en gevaarlijke spreuk is ook de reden waarom Rincewind al tig keer aan een zekere dood is ontsnapt, want de spreuk heeft een belangrijke reden om te leven. Ook deze keer redt de spreuk hem door de hele realiteit te veranderen waardoor Twoflower zich plotseling in een meer bevindt en Rincewind ondersteboven in een dennenboom hangt. Want de spreuk in Rincewinds hoofd heeft een bepaald doel. Dat doel is op het juiste moment uitgesproken te worden samen met de andere zeven spreuken van de Octavo. De reden is simpel: een rode ster gloeit boven de Discworld en die ster komt steeds dichterbij en lijkt op de Discworld te gaan botsen. De tovenaars van de Unseen University zijn ervan overtuigd dat dit het einde van de Discworld zal betekenen en zijn wanhopig op zoek naar Rincewind en voornamelijk naar de spreuk in zijn hoofd. Rincewind zelf heeft ondertussen genoeg van al zijn avonturen en wil alleen maar naar huis, naar Ankh-Morpork, natuurlijk vergezeld van Twoflower en de Luggage, de magische koffer op honderden beentjes die het trouwe bezit is van Twoflower. Onderweg maken ze weer kennis met allerlei wezens, zoals Druiden, en Trollen en maken ze twee nieuwe vrienden; Cohen de Barbarian en Bethan een maagd die ze gered hebben van een zekere offering. De vraag is of Rincewind op tijd terug is in Ankh-Morpork om het gevaar van de rode ster af te wenden. Maar de allergrootste vraag is eigenlijk: Waar gaat Great A’Tuin zo stellig en vastberaden naartoe en waarom ontwijkt hij of zij die rode ster niet gewoon?

Een groots avontuur van Twoflower en Rincewind

Het eerste boek bestond voornamelijk uit een ontmoeting met de Discworld, gezien door de ogen van Twoflower en Rincewind. Ze beleefden vier verschillende avonturen en maakten er een hilarisch zooitje van. Dit boek is een iets meer georganiseerd zooitje. Het zijn geen losse verhalen/avonturen meer die samen een boek vormen, maar het is één verhaal. Dat draait om de rode ster die op de Discworld afkomt en welke rol Rincewind daarin speelt.

Ook de worden de personages Twoflower en vooral Rincewind beter uitgewerkt en leren we ze beter kennen. Twoflower is nog steeds de naïeve, aardige toerist, die alles door een roze bril ziet en denkt dat hem eigenlijk niks kan overkomen omdat hij observeert en niet echt deelneemt. Die denkt dat als hij maar luid en duidelijk praat en langzaam articuleert iedereen hem uiteindelijk wel verstaat, dat de mensen van nature vriendelijk en behulpzaam zijn en te vertrouwen zijn. Maar uiteindelijk leren we ook een andere kant van hem kennen. Rincewind is nog steeds de mislukte tovenaar die continu in de problemen raakt, maar er toch telkens weer uit weet te komen, alleen komen we er nu achter waarom. En dat Rincewind zelf dapperder en sterker is dan hij zelf denkt, ook zonder de spreuk aan zijn zijde. Nadat de twee hun avonturen hebben beleefd, zijn ze niet alleen een beetje vrienden geworden, maar hebben ze ook veel over zichzelf geleerd. Net als wij, lezers van de Discworld.

Schrijfstijl

Natuurlijk is ook dit verhaal weer heel komisch verteld en beleven de twee vrienden weer hilarische avonturen. Maar de absurde humor komt dit keer niet alleen van de gebeurtenissen en de grappige indirecte stijl van vertellen, maar ook door de grappige dialogen  die scherper zijn dan in het eerste boek.

Een nieuwe gimmick die Terry Pratchett gebruikt is heel grappig bedacht en gaat over beschrijvend vertellen. Zoals hij schrijft: ‘Dat het zelden accuraat is en niet letterlijk genomen kan worden. Het “poetisch” beschrijven van een rennend paard; het paard rent zo snel als de wind, is natuurlijk niet letterlijk bedoeld en daarom onwaar. En daarom door de vroegere Patrician van Ankh-Morpork, Olaf Quimby, verboden omdat het verwarring schept. Maar aan zijn regering kwam een einde doordat een poëet hem vermoordde en verklaarde dat de pen toch machtiger was dan het zwaard.’ Deze vorm van humor komt heel vaak terug in dit boek en vind ik persoonlijk erg grappig.

The Light Fantastic is qua verhaal, opbouw, humor en personages niet alleen meer in balans dan het eerste boek, maar ook veel spannender omdat het ergens naartoe werkt. Dit is één groot avontuur dat op zich als afgerond kan worden beschouwd. Maar alhoewel aan het bezoek van Twoflower een einde komt en Rincewind weer een gewoon leven gaat leiden, is het gelukkig voor de Discworld nog lang niet afgelopen en staan er weer nieuwe personages te trappelen om hun intrede te maken tot het grote publiek.

De Discworld is een serie van Terry Pratchett die uit 41 boeken bestaat. De Discworld is een wereld die ondersteund wordt door vier olifanten, die op hun beurt staan op een enorme ruimteschildpad genaamd, Great A’Tuin, die door het universum zwemt met de Discworld op zijn rug.  De Discworld is een magisch land met mensen, tovenaars, trollen, heksen, feeën, draken en vele andere wezens, in verschillende rijken in de verschillende delen en uithoeken van de Discworld. Het centrum van de Discworld is The Hub, maar het bruisende niet geografische centrum is de stad Ankh-Morpork.

← Lees ook het review van het vorige Discworld boek: The Colour of Magic.

The Light Fantastic (1986), 285 bladzijden. Auteur: Terry Pratchett. Oorspronkelijke taal: Engels. Nederlandse vertaling: Dat Wonderbare licht.