Serie Review: Ash vs Evil Dead Seizoen 2

review series ash vs evil dead season 2
Ruby and Kelly, killer combo

Na het even hilarische als campy als spannende eerste seizoen zijn de avonturen van Ash en Pablo en Kelly nog lang niet ten einde. Ze beginnen pas. En als je dacht dat alle gore en ranzigheid zoals te zien was in het eerste seizoen niet overtroffen kan worden; guess again.

Om Pablo te redden heeft Ash aan het einde van het eerste seizoen een deal gesloten met Ruby. Ruby is een half demon, een Dark One die samen met een aantal andere Dark Ones het boek de Necronomicon heeft geschreven. Ruby heeft met behulp van het boek en Pablo, geheel tegen zijn wil in, duivelse kinderen gemaakt en Ash heeft haar de controle over haar kinderen gegeven en het boek. Daarmee heeft hij haar tot de gatekeeper van de andere demon dimension gemaakt. In ruil daarvoor kunnen Ash en Kelly en Pablo een rustig leventje leiden in Jacksonville. Ash is al lang blij dat hij de verantwoordelijkheid heeft overgedragen, maar Kelly en Pablo zijn er niet helemaal gerust op. En met recht, want terwijl zij feesten in Jacksonville, hebben de demon kinderen van Ruby zich tegen haar gekeerd en lokt zij Ash naar haar toe om haar te helpen. Toevalligerwijs bevindt Ruby zich in Elk Grove, de geboortestad van Ash. Hij komt niet alleen oog in oog te staan met Ruby, zijn vader en het hele dorp, maar ook met zijn verleden. De band met zijn vader blijkt er zeer slecht aan toe te zijn, zijn relatie met de dorpsbewoners nog slechter. Maar Ruby blijkt voor een halfdemon zo slecht nog niet. Het viertal gaat samenwerken, tegen de demonkinderen van Ruby. Maar de hel breekt pas echt los wanneer de Necronomicon door een groepje tieners wordt ontdekt en een meisje er hardop uit voorleest. En dus begint alle ellende weer opnieuw. Dit keer moet de groep het opnemen tegen Baal, een demon en ex van Ruby en moet Pablo vechten tegen het boek dat zich bezit van hem wil nemen en tegen de dorpsbewoners die zich tegen Ash keren. Dit alles leidt hen uiteindelijk weer naar waar het allemaal begon; het huisje in het bos en dit keer ook nog eens in 1981…

review series ash vs evil dead season 2
Ash and his dad

Nostalgie blijft

Wat leuk is aan de serie is dat het verhaal steeds verder gaat, maar dat het ook weer steeds teruggrijpt naar het begin, naar de film in 1981. Dat maakt het zowel nieuw als blijft de authenticiteit bewaard. De shots van de film uit 1981 die af en toe tussendoor in beeld worden gebracht, geven het ook nog eens een nostalgisch gevoel. Maar zoals gezegd, het verhaal gaat steeds verder. Als Ash denkt overal van af te zijn, zoekt het kwaad hem toch weer op en dat heeft alles te maken met wat er zich in het eerste seizoen allemaal afspeelde.

review series ash vs evil dead season 2
Ruby and her demon spawn

De grote rol van Pablo

Het eerste seizoen had een verhaal met een duidelijke missie en die missie komt in het tweede seizoen wat langzamer op gang. Er spelen meer dingen mee, het gevaar voor het viertal komt van meerdere kanten. Kelly blijft een beetje steken op haar wraakzuchtigheid. Ash blijft sowieso steken op zijn persoonlijkheid, maar dat is de hele bedoeling van de serie. Pablo, echter is een heel ander geval. Alhoewel hij dezelfde persoon blijft, lief en heldhaftig en met een heilig geloof in Ash en hart voor de missie, gebeurt er met hem van alles in dit seizoen. Doordat hij in het eerste seizoen de omslag van het boek op zijn gezicht kreeg door Ruby en hij zelf het portaal werd naar de hel dimensie, heeft hij visioenen. Maar dat niet alleen, want het boek gaat zich manifesteren op en in zijn lichaam. En dat kan zijn dood betekenen.

Dit leidt tot een Ash met gevoel voor vriendschap en loyaliteit die alles op alles wil zetten om Pablo te redden (alweer), hierbij niet denkend aan de gevolgen voor de rest van de wereld. Maar niet alleen die actie doet hem stijgen in menselijkheid, maar ook laat hij een staaltje sluwheid zien waar zowel de kijker als de rest van de groep door wordt verrast.

review series ash vs evil dead season 2
the necronomicon

Ruby and a new enemy

De humor komt dit keer van, de bad guy turned good guy, Ruby die als halfdemon zowel menselijke trekjes vertoont door aardig en behulpzaam te willen zijn, maar dit echter doet op een soms zeer botte en directe manier. Ook is ze bereid om Pablo op te offeren voor de mensheid, doch op een vriendelijke en begripvolle manier. Dat is een sterk punt van dit seizoen en laat haar personage niet alleen meer tot haar recht komen, maar brengt meer dynamiek in de groep. Dat zij zich heeft aangesloten bij Ash, Pablo en Kelly en niet meer de nemesis is, komt deze in dit seizoen in de vorm van de demon Baal, de vroegere geliefde van Ruby en pure evil en met meer bovenatuurlijke krachten. Baal kan bezit nemen van gedachten, illusies, hallucinaties en en gedachten vooroorzaken. Dat mondt uit in een komische aflevering waarin Ash gevangen wordt genomen en waarbij hij denkt dat hij in een gekkenhuis zit. Met een Ash-handpop als toppunt. Deze laatste afleveringen waarbij het tot een climax komt in de strijd tegen Baal, zijn sterk neergezet, waarbij er meer ruimte is voor beleving van de personages. Door deze illusies en andere trucs, komt er aan het einde van dit seizoen niet alleen een verrassing voor de kijker, maar ook voor Ash en Pablo en Kelly, wat voor hen voor een onwelkome twist zorgt.

review series ash vs evil dead season 2
Ash and his handpuppet

Nog meer gore en camp

De gore en ranzigheid zijn nog meer over de top dan in het eerste seizoen. Er wordt niet alleen met veel meer lichaamsdelen gesmeten en in de rondte gespat, maar ook komt het nog duidelijker en langer in beeld. Maar het toppunt is toch wel de aflevering in het mortuarium waarbij de grenzen van wansmaak en aanstootgevenheid worden opgezocht. Het is zo onsmakelijk, vies en ranzig en zelfs aanstootgevend en misschien een beetje respectloos, maar toch weten ze het wel ook erg hilarisch te brengen, wat geheel te danken is aan het spel van Bruce Campbell, die er toch een soort luchtigheid aan weet te geven. Maar voornamelijk vliegen er vele hoofden door de lucht en spat het bloed in de rondte, met name te danken aan de kettingzaag van Ash.

review series ash vs evil dead season 2
just an ordinairy day for Pablo and Kelly

Het verleden van Ash

Leuk is dat we de vader van Ash leren kennen, zijn vroegere vriend Chet en zijn vriendinnetje Linda. Maar ook zien we zijn zus Cheryl weer terug in een bekende rol, die voor heel wat narigheid zorgt voor Ash en voor een aantal goede horror scènes. En zijn we terug in het huis waar hij heeft gewoond. In zijn kamer van vroeger is niets veranderd en hij is overal nog even trots op is en bezitterig over, wat niet alleen iets zegt over hem, maar ook over zijn vader. Beiden willen het verleden niet loslaten. Er zitten dus wel wat diepere gedachten en ideeën in deze serie, je moet alleen goed zoeken. De nadruk ligt nog altijd op humor en actie, op een campy en hilarische manier. Want wanneer uiteindelijk de hele groep weer belandt in het huisje in het bos en Ash de strijd moet aanbinden tegen zijn evil geworden hand die hij ooit heeft afgehakt, krijgen we een hoop hilariteit te zien, wat teruggrijpt naar de oude films. Toch kan het niet anders dan dat je soms medelijden hebt met Ash, omdat hij eigenlijk een vrij zielig figuur is. Desondanks heeft hij twee beste vrienden en heeft hij ook het tweede seizoen weer tot een goed einde gebracht. Tenminste, dat lijkt maar zo.

review series ash vs evil dead season 2
deja vu

Het tweede seizoen van Ash vs Evil Dead is weer vol actie, gore, humor en camp, al wordt er dit keer iets te dicht tegen het randje van wansmaak aangeschuurd. Er gebeurt veel, er is een hoop chaos, maar de vibe van de serie blijft overeind en er wordt meer gespeeld met de psyche en complexere verhoudingen, met boeiende cinematografie. De rollen van sommige personages zijn veranderd (Ruby en Pablo), of helaas uitgespeeld (Amanda), en dat geeft weer nieuwe dynamiek aan het verhaal. Net zoals de verandering van locatie. Het dorp waar Ash vandaan komt is een goede en leuke plek om meer over hem te weten te komen en om terug te grijpen naar de eerdere films. Dat er ook nog meer demons zijn, het demonische universum wordt vergroot en ze op de koop toe ook nog belanden in het verleden is een leuke wending. Ash is vrijwel de enige constante in de serie, al laat hij zich dit keer van een iets betere kant zien.

Meer lezen over Ash vs Evil Dead of de Evil Dead franchise? Klik dan op onderstaande links:

• Ash vs Evil Dead (2016)
  • Running time episode: 26-33 minutes