Serie Review: Ash vs Evil Dead Seizoen 1

review series ash vs evil dead season 1
Ash and Pablo and Kelly vs Evil Dead

In 1981 kwam The Evil Dead uit. Een low budget horror film die gemaakt is door Sam Raimi en Bruce Campbell. En nu is er eindelijk een serie, die de film eer aandoet, met meer camp, meer humor, meer actie en een goed verhaal en verrassende personages.

Sam Raimi en Bruce Campbell groeiden samen op als vrienden, beiden geïnteresseerd in films vooral nadat de vader van Sam met een super 8 camera thuis kwam. Toen ze gingen studeren ontmoetten ze Robert Tapert eveneens geïnteresseerd in film, waaruit uiteindelijk The Evil Dead uit kwam. Dit succesvolle trio heeft een vervolg gemaakt Evil Dead II (1987) en een derde deel Army of Darkness (1992). Ook waren zij verantwoordelijk voor de succesvolle cult serie Xena the Warrior Princess. Maar ook de Evil Dead reeks kreeg een enorme cult status. En nu meer dan 30 jaar later is de Evil Dead terug, met Ash in de hoofdrol. En dit keer in de vorm van een serie.

review series ash vs evil dead season 1
how Ash puts his chainsaw on

Het is dus zo’n dertig jaar later na de gebeurtenissen in het huisje in het bos, waar Ash met zijn vrienden de tape heeft afgespeeld die hardop voorlas uit een boek, genaamd The Necronomicon. Hierdoor hebben ze een hoop boze demons opgeroepen waardoor Ash de enig was die het heeft overleefd. Nu is er in feite niks veranderd in het leven van Ash. Hij woont in een trailer en werkt nog steeds bij de lokale supermarkt. Het feit dat hij ouder is geworden en een tikkeltje te zwaar weerhoudt hem er echter niet van om nog steeds te denken dat hij een jonge god is die bij de vrouwen scoort. Dat scoren doet hij door sterke verhalen te vertellen over zijn missende rechterhand en om in zijn trailer te blowen. En bij die laatste actie gaat het mis. Want de dame in kwestie is zowel geïnteresseerd in wiet, maar ook in Franse poëzie. Dat laatste heeft hij niet, wel een mooi dik boek, waaruit ze samen hardop lezen. En daarmee is het kwaad geschied. Wederom heeft Ash zonder het te weten kwade demons opgeroepen en wordt hij vanaf dan niet meer met rust gelaten. Het leventje waarbij hij door iedereen wordt geholpen, zowel bij het ‘huishouden in zijn trailer’ door de buurvrouw als op zijn werk door collega Pablo, wordt zo overhoop geschopt. Maar dit keer hoeft Ash niet alleen de strijd aan te gaan tegen de demons, en krijgt hij hulp van Pablo en het nieuwe winkelmeisje Kelly waar Pablo een oogje op heeft. Ze gaan op een queste om erachter te komen hoe ze het boek voorgoed het zwijgen op kunnen leggen. Maar er is ook een agente, Amanda, naar Ash opzoek. Zij denkt dat hij verantwoordelijk is voor het spoor lijken dat hij overal achterlaat waar hij geweest is. Dan zit ook nog de mysterieuze Ruby achter Ash aan, om een nog onbekende reden. Ash moet onder ogen zien dat hij degene was die dit allemaal heeft veroorzaakt dertig jaar geleden en om het boek te vernietigen moet hij terugkeren naar waar het allemaal begon. Naar het huisje in het bos.

review series ash vs evil dead season 1
brave Pablo and Kelly

Ode aan vroeger

Wie vroeger de Evil Dead reeks heeft gezien, verwacht misschien een even campy film met lowbudget grime en special effects en hier en daar en korzelig beeld. Maar niets is minder waar. Alles ziet er fantastisch uit. De grime, de special effects al dan niet met de computer gemaakt zien er gelikt uit. Maar de campy sfeer die de Evil Dead zo kenmerkt, blijft overeind. En dat is gedaan door de gore over de top te maken. Het bloed spuit iedere aflevering in de rondte en darmen en stukjes hersenen zijn niet van de lucht. Ook jonge kinderen en bejaarden worden niet gespaard voor een wisse en zeer wrede dood. Maar dit alles wordt op een Evil Dead manier gebracht. Met humor dus. Campy humor, grove humor, maar ook droge humor van de kant van de personages.

review series ash vs evil dead season 1
a deadite

Ash vs Pablo en Kelly

Ash is totaal niet veranderd. Hij is nog steeds de luie, egoïstische, domme en ijdele persoon die hij altijd was. Hierdoor heeft hij uitspraken die alleen hij kan maken, racistisch, seksistisch, en vooral erg dom. Zijn motto: eerst schieten en nooit denken. En dat zegt genoeg. Maar voor hem werkt het, totdat het niet meer werkt en dan komen Pablo en Kelly in actie. Pablo en Kelly staan dan ook vaak verbijsterd naast zijn zijde. Want alhoewel het karakter van Ash uiterst bedenkelijk is in onze tijd, geven Pablo en Kelly daar een mooi tegenwicht aan. De uit Honduras afkomstige Pablo, die steevast door Ash The Mexican wordt genoemd, is het tegenovergestelde van Ash. Pablo is moedig, wil het juiste doen, is in stilte verliefd op Kelly, is verlegen en is slimmer dan hij zelf denkt. Kelly daarenten is een stoere kickass meid die nergens voor terugdeinsd en moediger is dan goed voor haar is. Ze is sterk, heeft geen hoge pet op van Ash en ziet Pablo als haar kleine broertje. Terwijl Pablo er heilig van overtuigd is dat Ash El Jefe is die de wereld gaat redden, denkt Kelly er het hare van en is vooral mee op missie om wraak te nemen op de Deadites, zoals Ash de mensen noemt die bezeten zijn door de kwade demons. Die combinatie werkt perfect. Ieder heeft zijn eigen reden voor de missie. Pablo heeft de meest noble reden. Kelly de wraakzuchtige reden. En Ash wil gewoon een normaal leven leiden in Jacksonville en overal vanaf zijn. Dat zorgt voor de gewenste spanningen tussen de hoofdpersonages die nodig zijn om het interessanter te maken en ook realistischer, maar zonder dat er teveel serieuze nadruk op wordt gelegd, waardoor het toch luchtig blijft.

review series ash vs evil dead season 1
he does look cool

Cinematografie

Zoals gezegd ziet de serie er prachtig uit. Het camerawerk en de cinematografie is helemaal van nu, maar geeft toch hier en daar een nostalgisch gevoel. Dat komt vooral door de lage bewegende shots die het voortbewegen van de demonische entiteit moet voorstellen. Die werden in de eerste film ook regelmatig gebruikt. Toen vooral om een onheilspellend gevoel neer te zetten, het gevaar van iets onbekends dat laag bij de grond door het bos raast als een krachtige entiteit. Maar nu wekt het vooral nostalgie op en wordt het meer komisch gebruikt zodat dat de kijker weet dat er weer heibel op komst is voor Ash. Maar ook de manier waarop de oude films en de vroegere gebeurtenissen, zowel in het verhaal als in het beeld, cinematografisch, met het huidige verhaal worden verweven is heel erg leuk en slim gedaan. Hierdoor hoef je niet per se de oude films gezien te hebben om te weten wat er is gebeurd om het huidige verhaal te kunnen volgen. En voor degenen die de films wel hebben gezien is het een klein eerbetoon en een feest der herkenning. Wat zeker een extra pluspunt is, is dat ze in het nu verder zijn gegaan met de serie, in plaats van de film te remaken door middel van een serie, iets dat, naar mijn mening, slechts in het eerste seizoen werkt totdat het originele verhaal is verteld. Nu gaan we verder met een heel nieuw verhaal en een nieuw avontuur dat toch doorborduurt en direct te maken heeft met wat er zich allemaal in de films heeft afgespeeld.

review series ash vs evil dead season 1
but they are actually cooler

Knappe monsters en demons

Maar op cinematografisch gebied was ik het meest verrast door de monsters. Vooral de demon Eligos ziet er niet alleen prachtig indrukwekkend en eng uit, maar de manier waarop hij is gefilmd is erg origineel uitgevoerd. Terwijl namelijk de bek stilstaat trilt het hoofd eromheen, waardoor het een zeer surrealistisch in-en-uit-realiteit gevoel heeft. Maar ook de kinddemons aan het einde zien er prachtig uit en zorgen voor een zeer scary effect.

Horror en humor

En juist die combinatie, de echt enge demons en monsters versus het campy achtige sfeertje rondom de Deadites levert een prima mix op van humor en horror. Want beiden zijn evenveel vertegenwoordigd. Humor en horror, zijn de leidraad van de serie, maar ook de echte serieuze en ontroerende momenten blijven niet achterwege. Alhoewel het over het algemeen luchtig wordt gehouden, blijven geliefde personages niet altijd gespaard, wat zorgt voor een aantal heftige momenten.

Dat is wat deze serie zo goed maakt, het heeft de juiste balans gevonden tussen die verschillende genres en momenten, maar ook de mix van de personages maakt van de serie een compleet uitgebalanceerd geheel.

review series ash vs evil dead season 1
back in the cabin of doom, the chair is still standing

Een hele lange film

Het eerste seizoen bestaat uit slechts 10 afleveringen, waarvan de eerste en laatste aflevering 40 minuten duren, en de overige slechts 25 minuten. Daardoor zijn de afleveringen kort maar krachtig. De kracht zit ook in het feit dat het seizoen eigenlijk een hele lang film is. Elke aflevering loopt door in de volgende en vertelt één chronologisch verhaal met een paar flashbacks. Hierdoor blijft het spannend, wordt niets te lang uitgerekt en wil je door kijken.

Ash vs Evil Dead is één groot feest voor de echte die hard fans. De serie zit vol gore, humor en horror, goedgemaakte demons, goed neergezette personages en een goed plot. Maar ook de makers, eigenlijk een grote familie, Sam Raimi, Robert Tapert, Bruce Campbell en Lucy Lawless, hebben er duidelijk plezier in gehad om de serie te maken. En dat spat (net zoals het bloed) van het scherm af en draagt er zeker ook toe bij dat de serie zo ontzettend leuk en goed is geworden. En dat blijkt ook wel uit de vele lovende reacties en een volgend seizoen.

Nieuwsgierig geworden naar het volgende seizoen of de Evil Dead franchise? Klik dan op onderstaande links:

• Ash vs Evil Dead (2015)
  • Running time episode: 41-25 minutes