Serie Review: Once Upon A Time Seizoen 3

review series once upon a time season 3
in Neverland searching for Henry

In het tweede seizoen is onthuld dat Neal de vader is van Henry, wat Mr Gold de opa van Henry maakt. Hierdoor zijn Emma, Henry, Snow, David, Regina, Neal en Mr Gold een grote familie geworden, waartussen het niet altijd even goed botert.

Maar nu moeten ze al hun geschillen opzij zetten om Henry uit Neverland terug te halen. Dat doen ze met behulp van Hook die daar al eens eerder is geweest met de Jolly Roger. Dit seizoen bestaat eigenlijk uit twee delen. Het eerste deel speelt zich af in Neverland en het tweede deel van dit seizoen brengt ons naar Oz.

review series once upon a time season 3
finally…

De hele familie gaat met de Jolly Roger naar Neverland. Daar is Henry helemaal alleen, maar wordt al snel gevonden door The Lost Boys. Door hen en Peter Pan, die later de vader van Gold blijkt te zijn, wordt Henry overgehaald om daar te blijven als een van de Lost Boys. Maar hierachter schuilt een duister plan van Peter Pan die met behulp van Henry’s hart, een true believer, zichzelf en zijn wereld kan behouden.

Eenmaal weer terug in Storybrooke worden de helden opnieuw geteisterd door Peter Pan en is Regina gedwongen om haar eerste vloek ongedaan te maken. Dit betekent dat Emma en Henry Storybrooke vergeten en weer wonen in New York en alle inwoners van Storybrooke weer terug worden getransporteerd naar de Enchanted Forest. Eenmaal daar aangekomen trekt Regina weer in in haar eigen kasteel, alwaar ze Zelena aantreft, de groene heks uit Oz, die haar verloren zus blijkt te zijn. Cora heeft haar bij haar geboorte afgestaan en Zelena is uiteindelijk in Oz terecht gekomen waar ze magie leerde. Maar jaloers op Regina, is zij nu vastbesloten om alles van Regina af te nemen voor zichzelf. Alhoewel de helden een manier verzinnen om weer terug te gaan naar hun eigen echte leven in Storybrooke, ziet Zelena haar kans en maakt een nieuwe vloek. Waardoor iedereen weer terug in Storybrooke is, maar hun herinneringen van het afgelopen jaar kwijt zijn geraakt.

Ondertussen woont Emma samen met Henry in New York, totdat Hook hen komt halen en met een toverdrank hun geheugen teruggeeft. Ze reizen samen terug naar Storybrooke om te ontdekken wie al hun geheugens heeft gewist en waarom en wat er in die tijd is gebeurd.

review series once upon a time season 3
Peter Pan and his Lost Boys

Nog meer avontuur, personages en verhaallijnen

In dit seizoen gebeurt heel veel. Met nog meer verhaallijnen en nog meer personages wordt het soms moeilijk om allemaal bij te houden wat er is gebeurd. Er komen allemaal nieuwe personages bij uit verschillende sprookjes, die allemaal verband houden met de grote lijn van het verhaal van Once Upon a Time. We maken kennis met Robin Hood en zijn Merry Men. Het verhaal van de groene heks Zelena uit Oz wordt zo gebogen dat zij de zus is van Regina. Ook komt Ariel voorbij en haar sprookje. Allerlei achtergrond verhalen van de al bekende personages worden ook weer verder uitgediept. En dit keer is er extra aandacht voor Hook. Ook het verhaal achter The Dark One, datgene wat Gold is, wordt grootser en belangrijker in het algehele verhaal.

Gelukkig is er in ieder geval een hoop liefde. Regina vindt haar ware liefde in Robin Hood. Emma en Hook worden een stel. Gold en Belle gaan trouwen. En Snow en David krijgen een baby. Regina is nu echt een van de good guys en Gold doet omwille van Belle en Henry erg zijn best, al gaat dat erg tegen zijn natuur in. Maar ook moeten we helaas afscheid nemen van een geliefd personage en wordt duidelijk dat liefde en sprookjes niet altijd bestaan uit een happy end, maar vooral uit opoffering.

review series once upon a time season 3
Zelena the lost sister of Regina

Nieuwe villains

De grote vijanden in dit seizoen zijn Peter Pan, wat een verrassende keuze is, om hem in een geheel ander daglicht te stellen, en Zelena. Maar ook het verhaal van Oz is op geheel eigen wijze geïnterpreteerd en geïntegreerd in de verhaallijn. Erg leuk en origineel gedaan. Elk seizoen wordt een tikkeltje duisterder, maar ook de luchtigheid ontbreekt niet. Er is veel actie en humor en echte heldenepiek. Ondanks de vele sprookjes die vaak erg veranderd zijn blijft het een magisch avontuur en doet alles heel sprookjesachtig aan op een moderne manier. Ondanks de green screen zien alle verschillende werelden er erg mooi uit. Vooral Oz is erg fantasievol en de sfeer van de sprookjeswereld is goed nagebootst.

Nog steeds blijft kwaad naar goed switchen en ligt de nadruk niet op het verslaan of vernietigen van de villans, maar op het tegenhouden van hun plannen en de villans tot helden proberen te maken. Maar om een tegenwicht te bieden aan al dit euforisch gejuich, laten ze Gold wel een natuur houden die geneigd is tot slechtheid, of in ieder geval slechte keuzes maken of slechte middelen gebruiken om misschien tot een uiteindelijk juist doel te komen.

review series once upon a time season 3
back in the Enchanted Forest

Dat blijft de serie interessant houden. Want verder dan het maken van keuzes is deze serie op thematisch gebied niet heel diepgaand. Liefde, opoffering, vergeving en redemption zijn wel de grootste thema’s, naast dat ‘je bent hoe je handelt en welke keuzes je maakt.’ Het feit dat je niet als goed of slecht bent geboren, maar iemand wordt door een combiantie van omstandigheden en keuzes is erg belangrijk in de serie, waarbij vergeving altijd mogelijk is. Dat is niet moralistisch bedoeld, zoals de oorsprong van vele sprookjes echt zijn, maar een teken van vrijheid die de mens heeft. Van dat gegeven wordt meermaals gebruik gemaakt, waardoor de personages steeds in beweging blijven.

review series once upon a time season 3
good things happen too

Het derde seizoen van Once Upon A Time staat weer bordevol magie en avontuur. Het is een erg leuke en soms spannende feel good serie, waarin de vrouwen de hoofdrollen spelen. Het universum van de serie wordt steeds groter en de helden vallen van het ene avontuur in het andere. Desondanks dat het sprookjesfiguren zijn, worden ze naarmate de serie vordert steeds echter en zijn moeilijke menselijke keuzes hen niet vreemd, waardoor het weliswaar vermaak blijft, maar niet vervalt in oppervlakkigheid.

Wil je meer weten over de andere seizoenen? Klik dan op onderstaande links.

• Once Upon A Time (2013)
  • Season: 3