Serie Review: Once Upon A Time Seizoen 2

review series once upon a time season 2
new adventures for Emma and Snow

Nu aan het einde van het eerste seizoen de vloek is opgeheven en iedereen in Storybrooke eindelijk weet wie ze werkelijk zijn en Snow en David elkaar eindelijk weer hebben gevonden is er nog steeds geen ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’.

Emma heeft de vloek door een True Love’s Kiss op het voorhoofd van Henry, opgeheven, maar Rumpelstilsken, die zijn geliefde Belle heeft gevonden, heeft hele andere plannen met Storybrooke en opnieuw krijgen de inwoners van Storybrooke te maken met een paarse mist, waardoor er weer een hele hoop dingen staan te gebeuren.

review series once upon a time season 2
another curse prevents them from leaving Storybrooke

Door de paarse mist van Rumpelstilsken, aka Mr Gold, is magie weer terug in Stroybrooke. Snow en Emma worden echter door de hoed van de Mad Hatter getransporteerd naar een deel van het Enchanted Forest dat gespaard is gebleven tijdens de eerste vloek. Hier ontmoeten ze Aurora en Mulan en proberen ze hun weg terug te vinden naar Storybrooke. Ook ontmoeten ze daar Cora, de moeder van Regina. Zij wordt bijgestaan door Hook die erg gecharmeerd is van Emma. Ondertussen in Storybrooke probeert Regina haar leven te beteren voor Henry. Ook komen we meer te weten over de achtergrond van Emma. Over de achtergrond van Mr Gold en zijn zoon Baelfire terug in de Enchanted Forest. We leren kennen wie Mr Gold was voordat hij Rumpelstilsken werd en ook op welke manier Baelfire aka Neal met Emma te maken heeft. Wanneer het eindelijk lukt om Emma en Snow weer terug te krijgen, lijkt ook nu het gevaar niet geweken want Henry wordt ontvoerd en gebracht naar… Neverland.

review series once upon a time season 2
when Regina was still good back in the Enchanted Forest

Nieuwe villains

In het eerste seizoen was Regina, de Evil Queen de grote vijand. Nu ze haar leven probeert te beteren wordt dat stokje gedeeltelijk overgenomen door Mr Gold. Maar ook Cora met handlanger Hook zijn gevaarlijke vijanden. Ook schuilt er gevaar vanuit de echte wereld. Er zijn namelijk mensen die te weten zijn gekomen over de magie van Storybrooke en kwaad in de zin hebben.

In het eerste seizoen werd ook de hele achtergrond van Snow en David en de Evil Queen van het sprookje Sneeuwwitje gebruikt als basis. Maar nu we eenmaal bekend zijn met die basis, wordt het tijd om dieper in te gaan op de andere personages. Zo leren we Emma beter kennen en Mr Gold en zijn zoon Neal. Maar ook leren we meer over de achtergrond van Regina en haar moeder Cora en waarom Regina slecht is geworden.

Vroeger en nu

Ook dit keer wordt er weer gebruik gemaakt van meerdere tijdlijnen, door het verhaal in verschillende tijden te vertellen, maar wel op zo’n manier dat heden en verleden qua uitleg in elkaar overlopen, evenals datgene wat er gebeurt in de Enchanted Forest en Storybrooke in de huidige tijd. Alles dat wordt laten zien heeft met elkaar te maken en iedere keer krijg je meer informatie en valt alles op zijn plek. Dat is een hele leuke manier van vertellen en kijken.

review series once upon a time season 2
Gold and Belle are getting closer to each other

Nieuwe werelden, sprookjes, personages en thema’s

We maken een korte trip naar het land in de wolken uit Jaap en de Bonenstaak. Maar ook zien we hoe Baelfire ontsnapt uit het Enchanted Forest en terecht komt in het 20e eeuwse Londen, waar hij kennis maakt met Wendy en haar broertjes en de schaduw uit Neverland. Zodat het sprookje van Peter Pan ook geïntroduceerd wordt. Ook komen Auroa, uit de Schone Slaapster en Mulan voorbij.

Ook dit seizoen gebeurt en weer heel veel, worden er nieuwe personages geïntroduceerd, nieuwe werelden en worden bestaande personages verder uitgediept. En dit alles in een continu avontuur waarin telkens wel iemand gered moet worden. Want dat is nu eenmaal wat er gebeurt in sprookjes. Alleen dit keer zijn de vrouwen geen hulpeloze schepsels, maar actief in de strijd tegen het kwaad en nemen vaker wel dan niet het voortouw. De vrouwen worden niet neergezet als wezens die zich laten leiden door emoties, maar door wat rechtvaardig is en juist om te doen en het liefst om iedereen te redden, zelfs van hun eigen slechtheid. Dit is een betere boodschap aan jonge meisjes dan de oorspronkelijke sprookjes waarin de dames maar moesten wachten totdat ze een keer gered gingen worden door de prins op het witte paard. Sterker nog, het zijn de vrouwen die de grootste helden, maar ook de grootste villains zijn. Het zijn de vrouwen die het voortouw nemen en de mannen die volgen en soms zelfs gered moeten worden.

review series once upon a time season 2
their first encounter with Hook

Natuurlijk staat liefde erg centraal in Once Upon a Time, maar iedere soort liefde, ook die tussen moeder en zoon bijvoorbeeld. Ook wordt er getoond dat liefde opoffering betekent en hard werken.

De serie kijkt als een ongoing avontuur vol met leuke personages en spannende ontwikkelingen die naar aanleiding van de duizenden sprookjes wel heel lang door zou kunnen gaan. Alhoewel er regelmatig wordt afgeweken van het oorspronkelijke sprookje en uiteindelijk zelfs zijn geheel eigen wending neemt, blijven de personages toch goed herkenbaar.

Special effects

Ook dit keer is duidelijk niet het meeste geld gestoken in de special effects. Het groene scherm waarvoor heel veel scènes plaatsvinden blijft vrij aanwezig. Maar dat vind ik zelf totaal niet hinderlijk. Want tenslotte gaat het om het verhaal en de personages en moet duidelijk zijn waar het zich afspeelt en niet hoe prachtig dat wel niet gedaan is. Net zoals in de serie Haven, zijn de special effects slechts ondersteunend en zouden ze voor degenen die het verhaal en de sprookjesfiguren leuk vinden, geen probleem op moeten leveren.

review series once upon a time season 2
when Emma met Neal

Het tweede seizoen van Once Upon A Time zit weer boordevol avonturen van allerlei sprookjesfiguren. De wereld van de sprookjes breidt zich steeds verder uit en het is leuk om te zien hoe ze alle verschillende sprookjes met elkaar hebben verbonden en in een nieuwer modern jasje hebben gestoken zonder dat de klassieke sprookjes onherkenbaar zijn geworden. En wat extra goed is, is dat er veel aandacht is voor girlpower. Het seizoen eindigt natuurlijk weer in een cliffhanger. Dit keer is het Henry die gered moet worden. Aangezien er heel veel mensen zijn die om hem geven, zal er afgereisd worden naar Neverland. En zullen we zien hoe de makers met Peter Pan zijn omgegaan.

Wil je meer weten over de andere seizoenen? Klik dan op onderstaande links.

• Once Upon A Time (2013)
  • No of episodes: 22