Film Review: Roald Dahl’s Esio Trot (2015)

review film roald dahl's esio trot 2015
Hoppy and Lavinia and Alfie

Wie de verhalen van Roald Dahl kent, kent zijn typische manier van schrijven, vol humor, niets is wat het lijkt, onconventioneel en met een onschuldige ondertoon.

Tenzij je ook de vreemde verhalen voor volwassenen van hem kent, die iets minder in het teken staan van de onschuld, maar eerder het tegenoverstaande ervan. Hij heeft niet alleen een hele eigen herkenbare stijl, maar creëert die ook in zijn verhalen en ideeën, zowel voor kinderen als voor volwassenen. Wanneer je iets van Roald Dahl in handen hebt bevind je je gelijk in zijn eigen universum.

Deze verfilming van zijn kinderboek Esio Trot is een film voor volwassenen geworden, maar eigenlijk vanuit een kinderlijk oogpunt gezien. Dat vertaalt zich niet alleen naar de personages, maar ook naar de vormgeving die bijzonder kleurrijk, maar statisch is (het waait bijvoorbeeld nooit op het balkon) en ook naar de manier van vertellen.

review film roald dahl's 2015
stolen glances

Het  verhaal

Het verhaal wordt verteld door James Corden (de naam van zijn personages blijft onbekend) die tijdens het vertellen zijn dochter van school ophaalt. Het verhaal gaat over meneer Henry  Hoppy die verliefd is geworden op mevrouw Lavinia Silver toen hij vijf jaar geleden haar voor het eerst in de lift ontmoette, toen ze net in zijn appartementencomplex kwam wonen. Maar hij durft haar nauwelijks aan te spreken, want meneer Hoppy is wel heel aardig, maar ook heel stil en verlegen en bescheiden.

Maar Lavinia heeft alleen oog voor Alfie, haar schildpad. Helaas blijkt Alfie maar niet te groeien, wat haar niet gelukkig maakt. Om haar wel gelukkig te maken en haar zo voor zich te winnen, bedenkt Hoppy een plan en een toverspreuk waardoor de schildpad zou gaan groeien. Die spreuk is achterstevoren geschreven en begint met Esio Trot, omgekeerd, Tortoise (schildpad). Elke dag moet zij drie keer de toverspreuk opzeggen, twee maanden lang. Om zijn plan te doen slagen koopt hij zo’n 100 schildpadden in verschillende grootten en maten om elke keer de schildpad te verwisselen wanneer hij na het zeggen van de toverspreuk weer gegroeid zou moeten zijn. Dit doet hij door met een zelfgemaakte hengel de schildpad een balkon schuin onder hem te laten zakken alwaar Lavina woont en de schildpad dus zo op haar balkon belandt. Dit maakt haar zo gelukkig dat hij haar eindelijk ten huwelijk durft te vragen. Maar dan komt ze erachter dat Alfie helemaal niet gegroeid is…

review film roald dahl's esio trot 2015
talking to Lavina and Alfie

Vertelstijl van Roald Dahl komt tot zijn recht

Zelf vond ik de verhaallijn van James Corden en zijn dochtertje die samen het verhaal en de belevenissen van meneer Hoppy vertellen, heel erg leuk gevonden, omdat op deze manier de vertelstijl van Roald Dahl echt goed naar voren kan komen. Dat deze tweede verhaallijn met de eigenlijke verhaallijn samenkomt vind ik een leuke vondst. Dat maakt het speels.

Hoppy en Lavina

De personages meneer Hoppy en Lavinia zijn lief en charmant en onschuldig. Het personage Lawrence Pringle, de buurman, is een stoorzender voor de twee. Een herkenbaar soort personage van Roald Dahl: irritant, opdringerig, protserig, egoïstisch en dom. Hij is eigenlijk in alles het tegenovergestelde van meneer Hoppy. Want meneer Hoppy is aardig, verlegen, beleefd, bescheiden en stil. Terwijl Lavinia extravert, uitbundig, maar toch ook verlegen en onschuldig is. Dit zorgt voor een levendig en apart trio met uiteenlopende karakters.

review film roald dahl's esio trot 2015
mr Pringle invited himself, not so romantic

Humoristisch

De humor komt vooral van meneer Hoppy die zich een slag in de rondte werkt om Lavinia voor zich te winnen, maar omdat hij zich niet gewoon uitspreekt en zichzelf in onmogelijke posities werkt, lukt dat hem niet. Dat levert vervolgens grappige situaties op.

Ook zit er veel humor in de tekst van James Corden zoals bijvoorbeeld: ‘Hij had geen plan B, laat staan een plan C, maar gelukkig had hij wel een plan D.’ Kinderlijke onschuldige humor.

Er zitten ook geweldig leuke shots in waarbij je eerst op het verkeerde been wordt gezet en daarmee je als kijker met de neus eigenlijk soms op je eigen bevooroordeelde manier van denken kan worden gedrukt.

De manier van filmen deed me ook een beetje denken aan een klucht, maar dan met balkons in plaats van met deuren. Want het speelt zich grotendeels af op de balkons van meneer Hoppy en Lavinia die elkaar buiten dus tegenkomen en contact met elkaar hebben. Ook steekt meneer Pringle soms zijn hoofd om het hoekje van zijn eigen nabijgelegen balkon om zich met hun zaken te bemoeien. De overige scènes vinden plaats in het appartement van meneer Hoppy dat overladen is met schildpadden, het appartement van Lavinia en de lift. Een klucht dus, maar dan in combinatie met een soort sprookje voor volwassenen.

review film roald dahl's esio trot 2015
does Hoppy sweep Lavinia off her feet?

Esio Trot speelt zich strikt af in het universum van Roald Dahl, waardoor je niet naar de film moet kijken als zijnde realistisch, of al te serieus moet nemen. De hele art direction staat in het teken van het karakter van meneer Hoppy. De film is mooi, lief, charmant met een verhaal dat als vanzelf een glimlach op je gezicht zal toveren. Uitermate geschikt dus wanneer je in een dipje zit en iets leuks wil zien.

• Roald Dahl’s: Esio Trot (2015) 90 min.
  • Directed by: Dearbhla Walsh
  • Produced by: Hilary Bevan Jones