Film Review: Sint (2010)

review film sint 2010
zie de maan schijnt door de bomen

Voordat de film Krampus (2015) werd uitgebracht over de evil Santa, was er al de film Sint, die over een evil Sinterklaas gaat. Dick Maas heeft een hele nieuwe mythe rondom Sinterklaas verzonnen en die is veel minder leuk voor kleine kindjes…

In het jaar 1492 op 5 december tijdens volle maan plunderde een piraat, verkleed als bisschop te paard, een dorp met zijn medepiraten. Ze drongen de huizen binnen, door via de schoorstenen naar beneden te gaan. De dorpelingen konden de plunderingen echter voorkomen door giften buiten te zetten voor de piraat en zijn bende. Maar die dag pikten de dorpsbewoners het niet meer en hebben ze alle piraten gedood en hebben ze zijn schip in brand gestoken.

Vele jaren later in 1968 ziet een kleine jongen, genaamd Goert, zijn hele gezin uitgemoord worden door Sinterklaas waardoor hij niet alleen doodsbang wordt voor Sinterklaas, maar uiteindelijk rechercheur wordt om de mensen te beschermen. Want wanneer het volle maan is op 5 december verschijnt de slechte Sint en zijn bende om door te gaan met moorden.

In het heden gaat Frank als bijbaantje verkleed als Sinterklaas naar feestjes met zijn vrienden die verkleed zijn als Pieten. Als ze in de auto op weg zijn naar hun “gig” worden ze aangevallen door de Sint en zijn Pieten. Wanneer Frank als enige het overleeft en ook zijn ex-vriendin vermoord blijkt te zijn, wordt hij als verdachte gezien. Alleen Goert weet dat het De Sint is geweest en samen proberen ze de Sint dan ook voor eens en altijd te stoppen. Want dit keer heeft de Sint het voorzien op alle kinderen die hij mee wil nemen in zijn zak… Frank wordt hierdoor tegen wil en dank betrokken bij een levensgevaarlijke strijd tegen de slechte Sint.

review film sint 2010
verbrand in 1492

Sterk begin

De film begint goed en spannend en de scène van het boerengezin in 1968 brengt de spanning er gelijk in. Wanneer het daarna naar het heden springt, verandert de film in een tienerslasher, voornamelijk omdat de hoofdpersonen schoolgaande tieners van ongeveer 17 zijn. De opbouw is echter iets anders dan een typische tienerslasher die alleen maar seksen en feesten en zuipen en dat werkt zeker in het voordeel van de film, alhoewel er wel de nodige seks referenties zijn. De film speelt zich af in Amsterdam-Zuid en heeft Frank en zijn vrienden en zijn ex-vriendin Sophie en haar vriendin Lisa en tevens de nieuwe vriendin van Frank in de hoofdrollen. Die liefdesrelatie is het kleine achtergrondverhaaltje en bepaalt de onderlinge verhoudingen tussen de hoofdpersonages. Dit alles speelt zich natuurlijk af tijdens Sinterklaas, wanneer het op 5 december volle maan is.

Voelt soms wat nep aan

Egbert Jan Weber is goed op dreef in de hoofdrol van Frank. Hij is ook degene die qua acteren de boel steeds weer naar boven haalt. Dat kan helaas niet gezegd worden van Bert Luppes die de rol van Goert de rechercheur met het Sint-trauma erg overacteert, en daarbij niet geholpen wordt door het overdreven script voor Goert. Aangezien hij een groot aandeel heeft in de film, gaat dat wel flink storen (en doet soms eerder denken aan een slechterik van de club van Sinterklaas) en haalt dat de film wel naar beneden. Het verhaal rondom Goert en wat hij doet en waarom is misschien wel typisch Dick Maas, maar wel achtergebleven in de jaren 80 en had op een betere manier vertaald kunnen worden naar nu, vooral qua manier van vertellen.

review film sint 2010
nu komt hij voor de kinderen

Spectaculaire Sint achtervolging over de Amsterdamse daken

Daarentegen zijn de scènes van de Sint, gespeeld door Huub Stapel (nu eens niet de held in een Dick Maas film) wel erg goed en leuk gedaan en hebben soms zelfs de vibe van Amsterdamned (1988). Vooral de scène waarbij de Sint over het dak galoppeert op zijn paard terwijl hij door politiewagens wordt achtervolgd, doet denken aan de speedbootachtervolging over de grachten. Echt smullen geblazen. En dan nog vanuit de rijdende auto schieten op Sinterklaas, hilarisch, die vervolgens door het dak van een duur grachtenpand dondert en dan bovenop de politiewagen. Dat geeft net dat beetje extra aan de film.

Zwarte humor

De film zit doorspekt met een bepaald soort humor. De opmerking bijvoorbeeld van een Amerikaanse toerist ‘bloody pedofiels’ over Sinterklaas met zijn Pieten tijdens een rondleiding is erg grappig natuurlijk. Die humor blijft door de hele film heen aanwezig. Zoals ook bijvoorbeeld de tune die op tv te horen is van Flodder. De opmerking dat het wel lijkt alsof ze altijd die hele stad aan het opbreken zijn, is heel grappig, en zeker waar en die grap dat het aan de Noord-Zuid Lijn ligt, zal erg bekend voorkomen bij Amsterdammers.

review film sint 2010
Frank en Goert proberen hem te stoppen

Best wel grof

De film is niet altijd even logisch en waarom nu juist Sophie de ex van Frank door de Sint te grazen wordt genomen is niet alleen heel toevallig, maar voor het plot natuurlijk ook wel erg verdienstelijk. Dat haar arme kleine onschuldige broertje het ook moet ontgelden is extra zielig en wreed. Maar de algehele opbouw rond het verhaal en het personage van Frank is wel weer erg goed en spannend en logisch opgebouwd. Dat draagt zeker bij aan de spanning en vermakelijkheid van de film.

De film ziet er wel goed uit, is mooi gefilmd en heeft echt de herkenbare Dick Maas stijl. De scène waarin Frank en zijn vrienden in de auto worden aangevallen is heel erg cool gemaakt, heeft een groot slasher gehalte, met humor en is spannend. Dat kenmerkt eigenlijk de hele film, humor gemengd met grove slasher acties en best wrede acties, zoals het willen opblazen van de boot van de Sint willens en wetens dat er allemaal kinderen aan boord zijn die hij heeft ontvoerd. Wait what? Inderdaad de held Frank heeft niet alleen Sint en zijn Pieten opgeblazen, maar ook alle kindertjes die op die boot waren, naar schatting zo’n 300. Beetje te cru wellicht? En een te laconieke Frank die daar eigenlijk helemaal niet bij stil staat. Daardoor blijft het ondanks de humor wel eng en een echte horror, maar met een wrang smaakje.

review film sint 2010
niet bepaald een goedheiligman

Sint is best een vermakelijke film die de typische sfeer heeft van Dick Maas. Het is leuk om onze eigen Sinterklaas ook een keer in een slasher horror te zien, waarin de goedheilig man helemaal niet zo heilig is. Alhoewel het niet de myhte rond Sinterklaas verandert geeft het een andere kijk op het verhaal, waardoor horror liefhebbers een slasher hebben van eigen bodem. De film is niet altijd even sterk, maar er zitten genoeg scènes in die zowel zwarte humor als horror bevatten. Gelukkig is het dit jaar op 3 december volle maan…

• Sint (2010) 85 min
  • Directed by: Dick Maas
  • Produced by: Dick Maas, Tom de Mol