Film Review: Death at a Funeral (2007)

review film death at a funeral 2007 sandra daniel jane
looks like a normal funeral

Death at a Funeral is een comedy die gestoeld is op de personages en hun gedrag wat de meest hilarische situaties oplevert, terwijl dat eigenlijk helemaal hun bedoeling niet is.

Deze vorm van comedy vind je vaak terug in Britse comedy films en series en ik ben gek op Britse humor. Omdat het sullig is, herkenbaar, onschuldig en van een doodnormale situatie een hilarische maakt en aimabele personages heeft. En deze film is weer Britse humor op zijn best.

Ook hier wordt uitgegaan van een eigenlijk totaal niet grappige situatie, (want begrafenis) die door allerlei onvoorziene omstandigheden en gebeurtenissen verandert in een elkaar opeenvolgende  hilarische en gênante situaties die de personages uit alle macht willen voorkomen of verhelpen, maar het door hun eigen acties alleen nog maar erger maken. En juist dat laatste maakt het zo grappig. Het is zo’n comedy waarbij je tegelijkertijd ‘O nee!’ roept en er heel hard om moet lachen. Schaamte werkt nu eenmaal op de lachspieren. En de Britten zijn daar in gespecialiseerd.

review film death at a funeral 2007 uncle alfie howard
uncle Alfie pushed by poor Howard

In het ouderlijk landhuis van de weduwe Sandra, waar ook haar zoon Daniel en zijn vrouw Jane wonen, wordt de begrafenisceremonie gehouden van de gestorven patriarch. Het begint echter al goed wanneer het verkeerde lijk wordt afgeleverd en met spoed moet worden omgeruild voordat de gasten arriveren. Dat terwijl Jane wil dat Daniel en zij eindelijk hun eigen appartement gaan kopen, terwijl Daniel niet eens weet hoe hij de begrafenis moet betalen en waar zijn moeder dan heen moet. Vervolgens arriveert de oudste zoon en lieveling Robert, die schrijver is en woont in New York en waar Daniel nogal jaloers op is, aangezien hij zelf graag schrijver wil zijn. Dan zijn er nog Daniels nicht Martha met haar verloofde Simon, Justin die een oogje heeft op Martha. Howard die op oom Alfie moet passen. En dan loopt er nog een ongenode en geheimzinnige gast rond (in de vorm van Peter Dinklage).

review film death at a funeral 2007 simon acting crazy
Simon is petting a chicken

Normale personages in absurde situaties

De film maakt gebruik van de persoonlijke en onderlinge problemen van de personages. Die personages bestaan uit de zoon des huizes Daniel die getrouwd is met Jane. Zij wonen nog in de ouderlijk huis bij zijn alleen achtergebleven moeder. Hij wil zijn moeder steunen en vindt dat hij het niet kan maken om uit het huis te trekken. Maar zijn vrouw Jane wil niets liever dan weg uit dat huis. De broer van Daniel is Robert, die al jaren in Amerika woont en een gevierd schrijver is, al blijkt dat hij helemaal niet zo succesvol is als gedacht. Daniel is jaloers op Robert omdat hij ook een schrijver wil zijn en al aan zijn boek is begonnen en omdat Robert alle aandacht krijgt, terwijl Daniel al het zware werk voor zijn familie moet doen. Dan is er nog de nicht van Daniel, Martha en haar verloofde Simon die maar niet in de gunst valt bij haar vader en waardoor het stel daar een wanhopige focus op heeft. Omdat Simon zo zenuwachtig is, geeft Martha hem een kalmeringspilletje van haar broer Troy, die toevallig scheikunde studeert en een eigen gemaakt lab heeft in huis waar hij drugs maakt. Het kalmeringspilletje blijkt dus een hallucinerende drug te zijn. Ondertussen is daar de ongenode gast Peter, die de geheime minnaar blijkt te zijn van Daniels vader en hen wil chanteren. En dan zijn daar ook nog Justin, die een oogje heeft op Martha en haar lastig blijft vallen en Howard die oom Alfie die niet alleen in een rolstoel zit maar ook een zeer onaangenaam persoon is, moeten ophalen met de auto. En dat is ongeveer hoe de gasten op de begrafenis arriveren en dan moet alles nog beginnen. Dit uitgangspunt is bij uitstek de manier om alles helemaal uit de hand te laten lopen. Niemand mag weten van de geheime minnaar, de chantage, Simon die drugs heeft gebruikt per ongeluk en dat alles moet gebeuren terwijl er allemaal andere figuren zoals Justin en oom Alfie het er alleen nog maar moeilijker op maken.

review film death at a funeral 2007 fighting with peter
typical family behavior

Hilarische familieperikelen

Om een tipje van de sluier op te lichten: er wordt per ongeluk gemoord, er wordt gesleept met lijken, er wordt naakt gestaan op het dak van het huis en een onvriendelijke en half kreupele bejaarde op de wc zetten is ook geen pretje.

Maar juist doordat alles zo uit de hand loopt, gedragen ze zich uiteindelijk toch als een familie die elkaar steunt, elkaar leert kennen en waarderen, ondanks of juist doordat dat er geheimen uitkomen. Een fiasco begrafenis met een happy end dus.

review film death at a funeral 2007 naked simon
Simon has totally lost it

Death at a Funeral is vooral gebaseerd op de idiote situaties en hoe de personages daarmee omgaan en erop reageren. Juist door het te willen verbergen, wordt het alleen maar erger én grappiger. Dit is echt een geslaagde comedy die iedereen die van Britse humor houdt, wel zal waarderen en er hardop om kan lachen.

• Death at a Funeral (2007) 90 min
  • Directed by: Frank Oz
  • Produced by: Sidney Kimmel, Laurence Malkin, Diana Philips, Share Stallings