Serie Review: Doctor Who Seizoen 1

review series doctor who season 1 the doctor rose
The Doctor and Rose

Doctor Who heeft een rijke historie. Op 23 november 1963 verscheen de allereerste aflevering op de BBC. Dat maakt van deze serie de langstlopende science fiction serie, die nu al bijna 55 jaar bestaat! En nog steeds is de serie razend populair.

De serie was vooral educatief bedoeld voor kinderen om op een leuke manier historische gebeurtenissen en wetenschappelijke ideeën te onderzoeken. Hiervoor reist een alien, een Time Lord genaamd The Doctor van de planeet Gallifrey met een gestolen TARDIS (Time And Relative Dimensions In Space) door tijd en ruimte met zijn kleindochter en haar twee leraren.

The Doctor werd gespeeld door William Hartnell die al snel de harten van de kinderen won. Echter door gezondheidsproblemen kon hij op gegeven moment niet meer de rol op zich nemen, waardoor het idee van regeneratie werd bedacht, waardoor het uiterlijk van The Doctor kon veranderen en de tweede Doctor gespeeld kon worden door Patrick Troughton en de serie voort kon bestaan. Die briljante zet leidde ertoe dat er uiteindelijk 26 seizoenen en 839 afleveringen en 1 film uit voort kwamen. Totdat we zijn aangekomen in 1989 en bij de achtste Doctor de serie stopte. Gelukkig besloot Russell T. Davies om weer nieuw leven te blazen in de serie, wat resulteerde in de nieuwe serie Doctor Who die startte vanaf 2005 met Christopher Eccleston als de negende Doctor en Billie Piper (Rose) als zijn eerste companion.

review series doctor season 1 logo

We maken kennis met Rose Tyler, een jonge vrouw die werkt in een warenhuis. Plots wordt ze opgeschrikt door paspoppen die tot leven komen en haar aanvallen. Net wanneer het echt gevaarlijk wordt pakt iemand haar bij de hand en zegt: ‘Run!’ Hiermee redt hij niet alleen het leven van Rose, maar blaast tevens het warenhuis waar zij werkt op, om de kwade aliens te stoppen. Hiermee lijkt de zaak afgedaan en zit Rose nu zonder werk, totdat de volgde dag The Doctor bij haar aanklopt in de veronderstelling dat hij nog een alien op het spoor is. Dat is de eerste kennismaking met The Doctor en tevens het begin van de vele avonturen die Rose met The Doctor beleeft. Maar niet alleen Rose maakt kennis met The Doctor, ook The Doctor maakt kennis met haar moeder Jackie en haar vriendje Mickey. Na haar eerste avontuur met The Doctor waarin zij hem helpt om een entiteit dat plastic kan beheersen, de Nestene, te verslaan, nodigt hij haar uit om met hem door de ruimte te reizen. Eerst wijst ze zijn aanbod af, voornamelijk vanwege haar moeder Jackie en haar vriendje Mickey en ziet hem helaas vertrekken. Maar dan komt The Doctor terug en zegt hij dat ze ook door de tijd kunnen reizen waarna Rose maar al te graag mee gaat en naar de TARDIS rent om samen met The Doctor te vertrekken en allerlei avonturen te beleven.

review series doctor who season 1 inside tardis
inside the TARDIS

Avonturen

Eerst neemt hij haar mee naar het einde van de wereld, wanneer de aarde door de zon zal verbranden. Vanaf een ruimtestation kunnen ze getuige zijn van die heftige gebeurtenis die veel indruk maakt op Rose. Ook gaan ze terug in de tijd naar 1869, ontmoeten Charles Dickens en een alienras genaamd de Gelth. Dit is de eerste aflevering waarin iemand sterft die hen helpt en het goede probeert te doen. Een van de vele slachtoffers van The Doctor zogezegd. De vierde en vijfde aflevering is een echte aflevering voor de kinderen, waarin winden latende aliens vanuit Cardiff de aarde willen overnemen. Maar dan in de zesde aflevering komt The Doctor oog in oog te staan met de laatste Dalek die in Utah gevangen wordt gehouden. Op een hele bijzondere manier maken we kennis met de oudste vijand van de Doctor en tevens de gevaarlijkste. Op verzoek van Rose neemt The Doctor haar mee terug in de tijd om haar vader te zien, die stierf toen zij nog een klein meisje was. Jackie vertelde haar altijd dat hij alleen stierf na een auto ongeluk en nu wil Rose degene zijn die bij hem is in zijn laatste momenten. Deze heftige aflevering gaat niet alleen over rouw en verdriet en loslaten maar ook over het maken van juiste beslissingen en dat keuzes altijd consequenties hebben én dat tijdreizen consequenties kan hebben.

review series doctor who season 1 rose meets captain jack
Rose meets Captain Jack (ep9)

Bijzondere afleveringen

De negende en tiende aflevering zijn niet alleen bijzonder omdat ze Jack ontmoeten die vanaf dan met hen meereist, maar omdat het erg goed in elkaar zit. De twee afleveringen die samen één verhaal vormen, zijn niet alleen de engste afleveringen van dit eerste seizoen, maar het verhaal is erg sterk en speelt zich af ten tijden van The Blitz in de WOII. Het kleine jongetje met een gasmasker op dat zijn moeder zoekt en aan iedereen vraagt: ‘Are you my mummy?’ is legendarisch. Het verhaal is vrij groot en prachtig in beeld gebracht, wat niet alleen een triest beeld schept van de kinderen die toen waren achtergebleven in Londen, maar mooi verweven is met een sterk science fiction verhaal. Deze aflevering is de serie op z’n best, niet alleen qua verhaal en cinematografie, maar ook hoe de personages en hun onderlinge verhoudingen goed en grappig in beeld worden gebracht. Deze afleveringen zijn het meest volwassen, in tegenstelling tot de vrij kinderlijke afleveringen 4 en 5.

Dat maakt van dit seizoen echter geen wisselvallig seizoen, maar eerder een voor ieder wat wils, voor jonge kinderen, de iets oudere kinderen en de volwassenen.

review series doctor who season 1 the tardis with bad wolf
the mysterious Bad Wolf

The Doctor en Rose

Hun relatie is heel speels en vrij gelijkwaardig vanaf het begin. The Doctor wil heel graag alles laten zien aan Rose en dat komt onder andere omdat hij indruk wil maken op haar. Mickey vindt hij maar niks. En Rose vindt de aandacht van The Doctor erg prettig en wanneer ze ook insinueert dat hun avontuur als een date is, gaat hij daar niet tegenin. Hij neemt haar in vertrouwen door haar te vertellen dat er op zijn planeet een Time War was, waardoor alles en iedereen is vernietigd en hij de enige is die nog leeft. Dat maakt van hem de laatste Time Lord. Dat is ook de voornaamste reden waarom we deze Doctor vaak ‘I’m Sorry’ horen zeggen.

Deze negende Doctor is een vrij speelse Doctor, een beetje jongensachtig en heeft een ondeugende vibe over zich. Soms kan hij naïef zijn en denkt hij te vroeg het goede van mensen of wezens waardoor hij gemanipuleerd kan worden, wat hij vervolgens helemaal niet op prijs stelt en we zien dat The Doctor niet alleen maar een vrolijk gezicht op kan zetten. Hij is zeer nieuwsgierig en avontuurlijk en is altijd vrolijk. Maar toch heeft hij een bepaalde droefheid en eenzaamheid over zich. Dat hij op de vlucht is voor zijn verleden blijft doorschemeren, maar meer dan dat de Time War alles vernietigend was en woedde tussen de Time Lords en de Daleks, komen we niet te weten. Echter is wel duidelijk dat The Doctor onder deze gebeurtenis gebukt gaat en niet enkel omdat hij de laatste Time Lord is. Zijn favoriete kenmerkende uitspraak is: ‘Fantastic!’

The Doctor and Rose

Rose is een slimme streetwise jonge vrouw van 19 die werkt in een warenhuis en een relatie heeft met Mickey en eigenlijk geen idee heeft wat ze de rest van haar leven wil doen. Wel is ze erg nieuwsgierig en avontuurlijk net als The Doctor, is ze moedig ook al voelt ze zich ongemakkelijk en ze is erg meelevend. Ze voelt zich aangetrokken tot The Doctor op verschillende manieren, maar blijkt ook erg gecharmeerd van Jack.

Hun relatie wordt al op hun eerste avontuur snel duidelijk, ze begrijpen elkaar goed, zitten op een lijn, hebben dezelfde humor en zijn niet bang om een woordenwisseling te hebben. Er is gelijk een goede klik en meer dan dat, een vertrouwensband die al snel vrij diep gaat. Dit gaat niet onopgemerkt voorbij aan zowel Mickey die haar los wil laten maar haar ook wil helpen, als aan haar moeder die het eigenlijk veel te gevaarlijk vindt en liever heeft dat ze thuis blijft. Ze reageert op The Doctor alsof hij het slechte vriendje is dat Rose in gevaar brengt en daar heeft ze geen ongelijk in. In beide aannames niet. Want het is misschien ongebruikelijk, maar de relatie tussen Rose en The Doctor is meer dan dat Rose slechts als een compagnion fungeert. Dat levert een goede spanning tussen hen op. Die wordt sterker als er nog iemand bij komt.

review series doctor who season 1 captain jack meets the doctor
Captain Jack meets The Doctor (ep9,10)

Captain Jack Harkness

Want vanaf de negende aflevering ontmoeten ze Captain Jack Harkness, een sexy, brutale en charmante oplichter die ooit een Time Agent was en door de tijd kan reizen door middel van zijn Vortex Manipulator. Rose is gelijk van hem ondersteboven, The Doctor is echter niet zo dol op hem, zeker niet wanneer ze leren dat hij eigenlijk een oplichter blijkt te zijn. Maar wanneer Jack hen helpt en zelfs zijn leven wil opofferen om het goed te maken en de mensen te redden, nemen The Doctor en Rose hem mee in de TARDIS. Er ontstaat al snel een driehoeksverhouding, een hechte drie-eenheid die elkaar in alles aanvult. Tot ongenoegen van Mickey die hierdoor helemaal buitenspel is komen te staan.

review series doctor who season 1 mickey the doctor rose captain jack
Mickey meets up with The Doctor, Rose and Captain Jack (ep11)

Het einde

Het einde is een vrij episch einde, en dat al in het eerste seizoen. De band tussen Rose en The Doctor en ook met Jack is heel duidelijk aanwezig en erg sterk. En alhoewel The Doctor een moeilijke keuze moet maken en Jack hem assisteert, is het Rose die de echte held is. Tegen haar wil wordt ze door The Doctor in de TARDIS terug door de tijd naar huis gestuurd, terwijl een hele vloot Daleks op het punt staat de aarde te vernietigen (in de toekomst). Het is mooi om te zien hoe sterk ook de chemie tussen de drie personages van het beeld spat. Het is dan ook niet gek dat Rose alles op alles wil zetten om terug te gaan en hen te helpen en te redden. Ondanks alle bezwaren van Jackie en Mickey door het hele seizoen heen zien ook zij in dat ze niet anders kunnen dan haar helpen. Voor Jack lijkt de hulp te laat wanneer hij door de Daleks wordt neergeschoten. Maar Rose heeft alle energie van de Vortex in zich waardoor zij niet alleen de hele Dalek vloot kan vernietigen , maar ook Jack tot leven brengt die hierdoor onsterfelijk wordt. De manier waarop Rose alle energie van de Vortex in zich heeft is prachtig in beeld gebracht en de kus tussen haar en The Doctor, al is het alleen om haar te redden en alle energie van de Vortex van haar weg te nemen voordat het haar vernietigt, is al even legendarisch.

review series doctor who season 1 kiss the doctor and rose
the kiss between The Doctor and Rose (ep13)

Wat kunnen we nog meer verwachten?

Het optreden van Christopher Eccleston duurt echter niet lang als negende Doctor en we maken aan het einde dan ook kennis met David Tennant als de tiende Doctor, die een geheel eigen invulling zal geven aan The Doctor. En alhoewel Jack weer tot leven is gewekt door Rose, komt hij net te laat en ziet The Doctor en Rose, die niet weten dat hij nog leeft, in de TARDIS vertrekken. Desalniettemin zullen we hem niet alleen in een volgende seizoen weer tegenkomen, maar voornamelijk in de serie Torchwood, waarin hij de hoofdrol speelt. Nadat hij de TARDIS zag verdwijnen begon hij zijn zoektocht naar The Doctor en belandde in Cardiff bij de rift een plek waar hij dacht een goede kans te hebben The Doctor weer tegen te komen. En precies onder de plek op het Roald Dahl Plass in Cardiff waar, in de elfde aflevering The Doctor de TARDIS parkeerde, bevindt zich de Hub, het hoofdkwartier van Torchwood, een geheime organisatie opgezet door Queen Victoria zelf, wat we zullen ontdekken in een aflevering in het tweede seizoen. Net zoals vele andere dingen die de kijker en The Doctor en zijn companions nog te wachten staan in de komende seizoenen.

review series doctor who season 1 rose vortex energy
Rose with vortex energy (ep13)

Dit seizoen bevat veel verschillende afleveringen die wel op een zeer goede manier het publiek laten kennismaken met de vernieuwde serie, de nieuwe Doctor en Rose. De serie is fris, snel en hip en speelt in op deze tijd. Rose is echt de juiste keuze om een goede brug te slaan tussen The Doctor en de jonge kijkers. Christopher Eccleston geeft een goede en gewaagde gestalte aan The Doctor die gelijk een vertrouwd gevoel opwekt. De afleveringen hebben een goed tempo, zien er goed uit en hebben een goede afwisseling van wat complexere of engere en wat kinderlijke verhalen. Dit eerste seizoen laat hierdoor goed zien wat er de komende tijd te wachten staat met The Doctor, door in een paar afleveringen al goed neer te zetten wie The Doctor is en waar hij voor staat. Ik ben heel blij dat er weer nieuw leven is geblazen in Doctor Who voor een nieuwe generatie.

Wil je nog meer lezen over Doctor Who? Klik dan op onderstaande links:

• Doctor Who (2005)
  • No of episodes: 13