Film Review: The Hallow (2015)

review film the hallow 2015 adam
Adam

Wie aan fairies denkt, denkt vast aan die kleine feetjes met vleugels, de lieflijke wezens die ronddartelen tussen de bloemen en bomen. Dat dit beeld een erg romatische kijk is op fairies laat The Hallow in een originele horror zien.

The Hallow is gebaseerd op de Ierse mythen en folklore van the good folk, the fair people, the fae. En dat blijkt een heel ander volk te zijn dan de lieflijke kleine feetjes. De fae is een volk uit een andere wereld dan de onze en heeft zowel romatische als kwaadaardige elementen in zich. De film The Hallow richt zich compleet op de evil side van the good folk, die ook wel the hallow worden genoemd. Het Ierse verhaal The Book of Invasions (Lebor Gabála Érenn, in het middel Iers) beschrijft de mythische geschiedenis van de schepping tot de middeleeuwen. De volgende quote uit het boek wordt in de film gebruikt: ‘Hallow be their name/ And blessed be their claim/ If you who trespass put down roots/ Then Hallow be your name.’ Wat dit precies inhoudt valt te ontdekken in deze spannende horror.

film review the hallow 2015 adam finn iggs
Adam with baby Finn and dog Iggs in the woods

Ierland heeft geld nodig en is daarom genoodzaakt om stukken bos te verkopen. Adam een Brits milieubeschermer wordt voor zijn werk naar Ierland gestuurd om de staat van een bos te onderzoeken. Samen met zijn vrouw Clare en baby Finn en hond Iggs betrekken ze een oude molen. Al snel staat een boze buurman Colm op de stoep, want het bos is niet veilig en de dorpsbewoners zijn bang voor het bos en the hallow. Ondanks dat zowel Clare als Adam niet in die dorpsfolklore geloven, zijn ze toch een beetje geschrokken dat hun komst niet gewaardeerd wordt. Ondertussen doet  Adam een vreemde ontdekking in het bos. Hij vindt namelijk een soort parasiet van een paddenstoel in een dierenlijk dat de cellen van het dier aanvalt en overneemt, waardoor hij naar eigen zeggen een dier in een paddenstoelrobot verandert die handelt in opdracht van de paddenstoel. Maar die aanname is maar gedeeltelijk waar. Want die parasiet is namelijk van een heel ander wezen afkomstig. Iets waar Adam al snel achter zal komen. Want Colm is niet de enige die hen weg wil hebben, want buiten in het bos leven hele andere wezens, en ja zoals het gedicht al zegt; wanneer jij je op hen terrein bevindt en je daar vestigt, zal je één van hen worden. Maar the hallow willen meer; ze willen Finn…

the hallow 2015 (2)
Clare withe baby Finn and Adam in their house

Klein en gefocust

Het is fijn als een verhaal waterdicht in elkaar zit. Er worden geen extra dingen bijgehaald en er wordt op één gegeven gefocust en daaromheen wordt het verhaal gebouwd. Zo is er veel ruimte voor spanning. En spannend is het. Mede doordat Adam en Clare geen domme mensen zijn en ook geen domme dingen doen. Er is geen moment waarop je denkt ‘doe dat nu niet’. Ook het moment waarin hun ongeloof omslaat in geloof in the hallow is erg logisch. Hun handelen vervolgens daarna is ook allemaal vrij aannemelijk. Dat kijkt erg prettig. Ze wonen vrij afgezonderd en de buurman Colm woont verder dan op een steenworp afstand en is ook niet bepaald behulpzaam. Het omringende bos zorgt niet alleen voor een creepy sfeer, maar is ook heel mooi vormgegeven, namelijk erg sprookjesachtig. Dat bos zorgt tevens voor een extra element in isolatie, zeker wanneer ze midden in de nacht afgezonderd zijn van de rest van de wereld en enkel het bos met the hallow tussen hen en hulp in staat. De film draait dan ook niet alleen maar om hen, maar ook om hun gevecht tegen de hallow, dat vooral midden in de nacht in een donker huis in een donker bos afspeelt. Want behalve de buurman en zijn zoon, een politieagent en een winkelier komt er verder niemand anders in beeld.

the hallow (4)
Adam, Clare, Finn and Iggs on the run

Spanning logisch in beeld gebracht

De film kijkt lekker weg, met mooie beelden van een oeroud bos. Er is veel spanning waarbij je op het puntje van je stoel zit. De wezens zijn mooi vormgegeven en wanneer Adam zogezegd gaat voldoen aan ‘hallow be your name’ levert dat ook mooie grimewerk op, maar ook hoe de transformatie in zijn hoofd plaatsvindt is mooi in beeld gebracht en ook psychologisch goed uitgewerkt. De film overdrijft nergens, legt niet alles tot in den treuren uit. De film bevat nauwelijks gore, maar richt zich op de spanning. Hierin is de film is goed in balans en focust zich geheel op de situatie waarin Adam en Clare zijn beland en hoe ze zich daaruit moeten redden en tevens Finn moeten redden. Ook de verhoudingen hoe Adam en Clare tegenover elkaar staan en tegenover Finn vind ik erg goed gedaan. Hun gezin is niet direct traditioneel, wat een frisse kijk tussen man-vrouw-baby verhoudingen oplevert, maar wat eerder als gegeven wordt neergezet dan dat daar expliciet de nadruk op wordt gelegd. Adam is voornamelijk altijd op stap met baby Finn en hond Iggs, terwijl Clare aan het huis werkt. De frisse maar realistische vormgeving van de personages heeft tot gevolg dat emoties erg rationeel en aannemelijk in beeld worden gebracht. Wanneer ze echter in een horror situatie belanden, ligt de focus op het nu, op het beschermen en overleven en dat maakt de hele film ook zo spannend.

review film the hallow 2015 clare attick
Calre attacked by the hallow

Voor horror fans die van fantasy in hun horrors houden is dit echt een must see. De film is geen cinematografisch hoogstandje en bevat geen hele diepe lagen. What you see is what you get bij deze film. En dat is vooral veel spanning en een goed in elkaar gezet verhaal met likeable en geloofwaardige personages.

• The Hallow (2015) 97 min
  • Directed by: Corin Hardy
  • Produced by: Felipe Marino, Joe Neurauter