Serie Review: Are You Afraid of the Dark?

are you afraid of the dark (1)Het is weer het laatste weekend van de maand en dus tijd voor de rubriek HET SPOOKT HIER. De rubriek met de spannendste, griezeligste en engste of sprookjesachtige films, series en boeken speciaal voor onder de zestien jaar. In de november edtie vind je vandaag een review van de enge en griezelige serie Are You Afraid of the Dark.

Op IMDB staat deze serie aangegeven als Y7, wat betekent dat de serie geschikt is voor kinderen boven de zeven jaar. Are You Afraid of the Dark is een serie die bestaat uit 7 seizoenen en heeft 91 afleveringen. Het gaat over een groepje kinderen dat ’s avonds rond een kampvuur bijeenkomt en elkaar griezelverhalen vertelt.

review series are you afraid of the dark kirsten frank
Kirsten and Frank

Als je van allerlei soorten griezeligheden houdt dan zit je goed bij Are You Afraid of the Dark. Er is een groepje kinderen dat zich de Midnight Society noemt en als het donker is bij elkaar komt en rond een kampvuur elkaar griezelverhalen vertelt. Die kunnen gaan over monsters, vampieren, buitenaardse wezens, enge buren, enge kelder, filmfiguren die tot leven komen, spoken, enge clowns, enge poppen, levensechte videospellen en noem maar op. Als het eng is of ergens een eng verhaal van gemaakt kan worden dan zijn de leden van de Midnight Society daar reuze goed in. Ieder lid vertelt een verhaal op zijn eigen manier, wanneer hij of zij het magische zand in het vuur heeft gegooid en vraagt om de goedkeuring van hun geheime genootschap.

review series are you afriad of the dark tucker kiki
Tucker and Kiki

De leden van de Midnight Society

Gary, de oprichter van de club houdt vooral van magische verhalen, magische voorwerpen die bovennatuurlijke ellende kunnen veroorzaken. Kiki is het stoere meisje van de groep. Zij vertelt het liefst verhalen over gevaar en kinderen die onvoorzichtig zijn en in de problemen komen. Frank is de stoere jongen waarin niet een bepaald thema vaak voorkomt, maar een figuur genaamd Dr Vink. Betty Ann is een levendige meid die houdt van bizarre verhalen, met bovennatuurlijke krachten, en wezens van andere dimensies. Kirsten is een wat bangig meisje dat toch van enge verhalen houdt, het liefst verhalen over geesten en sprookjes. David de stille jongen vertelt graag over het kwaad dat in de mensen zelf leeft, of kwade gebeurtenissen uit het verleden die onopgelost blijven of gebeurtenissen die consequenties hebben.

review series are you afraid of the dark fun house
The Tale of Laughing in the Dark (s1, ep2)

Beoordeling

Omdat de leden van de Midnight Society zo gevarieerd zijn, is er altijd wel een griezelig verhaal bij dat jou aanspreekt of wat jou echt bang kan maken. Het is natuurlijk wel een oude serie, dat zie je ook wel aan de beelden en aan hoe de mensen zich kleden en zich gedragen. Dat kan wat ouderwets overkomen, maar de verhalen blijven even griezelig. Want ben jij niet stiekem bang voor het donker of poppen of clowns of voor het monster in de kelder, onder het bed of in de kast. In de verhalen van de leden van de Midnight Society spelen altijd kinderen de hoofdrol. De ene aflevering is enger dan de andere, maar dat ligt ook aan wat jij specifiek eng vindt natuurlijk. Soms is er zelfs een wat grappigere aflevering of een romantische aflevering te zien.

review series are you afraid of the dark vampire
The Tale of the Midnight Madness (s2, ep2)

Overig

De serie bestaat eigenlijk uit twee delen. Het eerste deel bestaat uit 5 seizoenen met ieder seizoen 13 afleveringen. In deze seizoenen zijn Gary, Kiki, Kirsten, Betty Ann en David en Frank de voornaamste leden. Elke aflevering duurt ongeveer 25 minuten.

Het tweede deel bestaat uit 2 seizoenen, met ook ieder 13 afleveringen en duren ook ieder 25 minuten. Dan zijn de leden van de Midnight Society Tucker, Quinn, Vange, Andy en Megan.

Extra leuk is dat er geruchten zijn dat de serie bewerkt gaat worden tot een film en wel door de scenarioschrijver van de nieuwe IT (2017), Gary Dauberman. Tot het zover is, kun je gewoon blijven genieten van de oude serie.

review series are you afraid of the dark crimson clown
The Tale of the Crimson Clown (s3, ep12)

Kijk info

• Eng: 2/5, niet iedere aflevering loopt goed af, soms gaan personages dood of blijft hun lot onbekend
  • Geweld: 2/5, er wordt af en toe een stomp uitgedeeld of een beetje gevochten
  • Gescheld: maximaal 0/5
  • Seks/Bloot: 0/5
  • Alcohol/Drugs: 0/5

• Are You Afraid of the Dark? (1990-1996) (1999-2000)
  • No. of Seasons: 7
  • No. of episodes: 91
  • Running time episodes: 22-25 minutes
  • Language: English
  • Created by: D.J. MacHale, Ned Kandel
  • Starring: Ross Hull, Raine Pare-Coull, Jodie Resther, Jason Alisharan, Daniel DeSanto, JonAnna Garcia, Rachel Blanchard, Nathaniel Moreau, Codie Wilbee, JAcob tierney, Karem Balckwell, Elisha Cuthbert, Vanessa Lengies, David Deveau
  • Theme music composer: Jeff Zahn, Jeff Fisher
  • Production company: CINAR, Nickelodeon Network, YTV
  • Original network: YTV, Nickelodeon