Serie Review: The Sarah Jane Adventures

the sarah jane adventures (1)Het is weer het laatste weekend van de maand en dus tijd voor de rubriek HET SPOOKT HIER. De rubriek met de spannendste, griezeligste en engste of sprookjesachtige films, series en boeken speciaal voor onder de zestien jaar. In de november editie vind je vandaag een review van de spannende avonturen science fiction serie The Sarah Jane Adventures.

Op IMDB staat deze serie aangeven als PG, wat betekent dat sommige stukken niet geschikt kunnen zijn voor jonge kinderen onder de negen jaar. De serie The Sarah Jane Adventures is een spin-off van Doctor Who en samen met de volwassen Sarah Jane, twee buurtkinderen en haar geadopteerde zoon die niet van deze aarde is, beleef je hun spannende en soms mysterieuze avonturen mee.

De serie startte in 2007, na de start van Doctor Who in 2005. Sarah Jane was ooit de companion van de 3e Doctor (John Pertwee) en de 4e Doctor (Tom Baker) van 1973 tot 1976. The Sarah Jane Adventures liep van 2007 tot 2011 en heeft in totaal 5 seizoenen en 53 afleveringen waarin Sarah Jane Smith samenwoont met een computer genaamd Mr Smith en een hondrobot genaamd K-9 en het met een aantal kinderen opneemt tegen kwaadaardige buitenaardse wezens die de aarde bedreigen.

review series the sarah jane adventures sarah jane
Sarah Jane

De serie speelt zich jaren later na haar belevenissen met de Doctor af wanneer Sarah Jane Smith (Elisabeth Sladen) inmiddels van middelbare leeftijd is en een carrière heeft opgebouwd als journaliste en haar leven met de Doctor achter zich heeft gelaten. Maar een carrière is het enige wat ze heeft, ze is nooit getrouwd, heeft geen kinderen en geen sociaal leven opgebouwd. Ze mist de tijd van avontuur en als er een nieuw buurmeisje in de problemen komt genaamd Maria, wordt het tijd dat Sarah Jane al haar kennis over buitenaardse wezens aanwendt om haar te redden. Deze gebeurtenis leidt ertoe dat zowel Sarah Jane weer opzoek gaat naar avontuur, als dat buitenaardse wezens haar nu weer weten te vinden. Zoals vanouds trekt ze tegen deze buitenaardse wezen ten strijde en ze wordt hierin bijgestaan door haar buurmeisje Maria, haar supercomputer, Mr. Smith, en K-9, de robothond die stamt uit de oude Doctor Who serie en die een companion was van de 4e Doctor. En haar pas geadopteerde zoon Luke, die eigenlijk helemaal geen mens is. Later komen daar nog Clyde, een schoolvriend van Maria bij en Rani het nieuwe buurmeisje dat Maria vervangt als zij naar Washington verhuist met haar vader in het begin van het tweede seizoen.

review series the sarah jane adventures sarah jane rani luke clyde
Sarah Jane, Rani, Luke en Clyde

Beoordeling

De serie bevat zowel losse verhalen, verdeeld over telkens 2 afleveringen van ongeveer 25 tot 30 minuten, die altijd gaan over een specifieke vijand die verslagen moet worden, als een rode draad per seizoen. Een andere algemene rode draad door de hele serie heen is haar heimwee naar de Doctor en tevens haar spijt dat ze zelf nooit een gezin heeft kunnen stichten. Gelukkig brengt haar adoptie van Luke, een bijzonder buitenaards kind en later haar adoptie van Sky, ook een bijzonder buitenaards kind, daar verandering in. Het is leuk om nu eens te zien hoe het een companion van de Doctor is vergaan nadat zij of hij afscheid heeft moeten nemen van de Doctor. Toch komt ze de Doctor weer een paar keer tegen. Ze komt hem te hulp in zijn serie in de finale van het vierde seizoen en zowel de 10e als de 11e Doctor zijn bij haar te gast om haar ergens mee te helpen.

Er worden geen al te zware thema’s besproken, en er wordt gefocust op de kinderen die Sarah Jane helpen. Sarah Jane is eigenlijk de enige volwassene in hun avonturen. De buitenaardse wezens en hun snode plannen zijn niet eng, maar wel spannend voor kinderen en zeker vermakelijk. Zo komen we wezens tegen die we al in Doctor Who hebben gezien, zoals de Sontarans en de Slitheen, maar ook maken we kennis met geheel nieuwe buitenaardse wezens en vreemde gebeurtenissen in de buurt waar Sarah Jane en de kinderen wonen. Zowel Sarah Jane als de kinderen hebben hun eigen avonturen en belevenissen of komen in de problemen die ze dan vervolgens gezamenlijk oplossen. Hierin zijn de kinderen en Sarah Jane gelijken, al maakt Sarah Jane wel de volwassen beslissingen, wat niet altijd wil zeggen dat de kinderen haar niet kunnen helpen of goede raad kunnen geven. Dat maakt van hun relatie eerder een relatie zoals zij die heeft gehad met de Doctor en die de kinderen nu met haar hebben.

review series the sarah jane adventures te slitheen
the Slitheen

De belevenissen zijn vaak best spannend en soms ook redelijk ingewikkeld en complex, niet alleen wat er gebeurt, maar ook qua emoties en verstandelijk. Een voorbeeld hiervan is de aflevering Whatever happenend to Sarah Jane (S1, ep 7 en 8) waarin niet alleen tijdreizen en persoonsverwisselingen maar ook moeilijke beslissingen die zelfs complex zijn voor volwassenen worden getoond. Net zoals de aflevering The temptation of Sarah Jane Smith (S2, ep 9 en 10). Ieder seizoen heeft een tweedelige aflevering die specifiek gaat over Sarah Jane en waarbij de kinderen haar moeten helpen. De meeste afleveringen echter zijn gericht op wat de kinderen meemaken of iets algemeen waarbij zowel Sarah Jane als de kinderen gelijkwaardig samenwerken. Alles speelt zich wel op aarde af, in en rond de woonomgeving van Sarah Jane en de kinderen.

Zowel de tiende Doctor, David Tennant, als de elfde Doctor, Matt Smith komen langs voor een leuk avontuur. Hierdoor krijgt de serie echt de verbinding met Doctor Who en dat is zeker leuk voor degenen die beide series kijken, maar het geeft tegelijkertijd ook weer wat achtergrond van het leven van Sarah Jane.

review series the sarah jane adventures sarah jane rani clyde luke
er is altijd avontuur om de hoek

Vormgeving

De serie ziet er erg mooi uit en is goed vormgegeven, zowel qua verhalen als qua cinematografie, die er goed uitziet maar het verhaal en de personages nooit overheerst. De keuze om telkens een verhaal op te splitsen in twee korte afleveringen van ieder ongeveer 30 minuten, is een prettige keuze, waardoor het gemakkelijk kijkt. Sarah Jane is een slimme, intelligente, zelfstandige vrouw die moedig is en daadkrachtig maar ook kwetsbaar. Ze is een goed rolmodel voor kinderen en  ze laat zien dat dat je moet opkomen voor wat je belangrijk vindt en dat samenwerken een kracht is. De ene aflevering is complexer dan de andere, maar daardoor kan de serie extra uitdagend zijn voor kinderen. De lessen die in sommige afleveringen verborgen zitten zijn altijd makkelijk aannemelijk en nooit moraliserend.

review series the sarah jane adventures rani luke clyde
Rani, Luke en Clyde zijn aan het spioneren

Te kort

Helaas heeft de serie veel te kort geduurd. Het einde van de serie was mooi: Sarah Jane keek op naar de sterrenhemel en dacht dat de Sky full of wonders was. Maar in realiteit overleed Elisabeth Sladen aan kanker in 2011 tijdens het filmen van het 5e seizoen dat nooit helemaal is afgemaakt. Het laatste seizoen is dan ook een soort tribute voor haar. Maar ze heeft zeker iets moois achter gelaten.

review series the sarah jane adventures maria sarah jane mr smith
Sarah Jane met haar computer Mr Smith en buurmeisje Maria

Kijk info

• Eng: 1/5, de buitenaardse wezens en hun plannen kunnen eng zijn en de Trickster is het engste wezen van de serie, en de afleveringen waarin hij voorkomt kunnen ook vrij intens en emotioneel complex zijn.
  • Geweld: 1/5, er worden wapens gebruikt door de buitenaardse wezens. Er gaan wel eens mensen dood, maar de hoofdpersonages nooit al bevinden ze zich wel eens in levensgevaar.
  • Gescheld: 0/5
  • Seks/Bloot: 0/5