Film Review: Sunshine (2007)

review film sunshine 2007
staring at the sun

Danny Boyle is een meester in het neerzetten van een prachtige maar indrukwekkende sfeer wat hij ook dit keer bewijst met de prachtige spannende science fiction film Sunshine.

Zijn bijzondere zombie film 28 Days Later (2002) heeft grote indruk gemaakt, door een combinatie van prachtige cinematografie en muziek afgestoken tegen de rauwe werkelijkheid van overleven na een apocalyps en de dreiging van zombies. Met Sunshine heeft Danny Boyle weer een prachtige sfeerfilm neergezet. Met mooie indrukwekkende beelden van de zon en de bemanning van ruimteschip Icarus II. Net als bij 28 Days Later wordt ook nu de muziek verzorgd door John Murphy en speelt wederom Cillian Murphy de hoofdrol. Maar dit keer wordt de aarde niet bedreigd door een zombie-virus, maar door een stervende zon.

review film sunshine 2007 the crew
the crew

In 2057 wordt het leven op aarde bedreigd door een stervende zon. Om de zon weer nieuw leven in te blazen gaan 8 bemanningsleden met de Icarus II richting zon met een stellaire bom. Robert Capa is de natuurkundige die de bom bedient. Kaneda is de captain, Mac, de engineer, Cassie de piloot, Corazon de bioloog, Searle de arts en psycholoog, Harvey de communication officer en Trey de navigator. Zoals de naam van hun ruimteschip al zegt, zijn zij de tweede expeditie die op weg is met deze missie. De eerste expeditie Icarus is zeven jaar geleden vermist geraakt en de Icarus II is de laatste hoop voor de aarde. Ze zijn al 16 maanden onderweg naar de zon en alles lijkt goed te gaan, totdat ze een noodsignaal van Icarus I opvangen. Hierdoor komen ze voor een dilemma te staan: kijken of de bemanning van Icarus I het heeft overleefd en hun bom meenemen waardoor ze een extra kans hebben om de zon weer op te starten of gewoon verder gaan met hun missie. De eerste keuze brengt echter het gevaar met zich mee dat ze dan van hun koers moeten afwijken er dus langer over doen en of ze daar nog genoeg energie en zuurstof voor hebben. Natuurlijk kiezen ze ervoor om de omweg te maken naar de Icarus I, waardoor ze voor telkens nog meer dilemma’s komen te staan, waardoor ze steeds verder in de problemen geraken. Het wordt steeds moeilijker voor de bemanning om hun missie uit te voeren, terwijl de grote last van het voortbestaan van de aarde op hun schouders ligt.

review film sunshine 2007 robert capa
Robert Capa

Prachtige beelden

De film is adembenemend mooi. De sfeer is zowel dromerig als surrealistisch. De beelden van de zon zijn heel indringend mooi en de muziek die erbij is gemaakt draagt echt bij tot de unieke sfeer van de film. Het is een contrast, de schoonheid van de zon die verantwoordelijk is voor het uitsterven van al het leven op aarde. Dat gegeven van de natuur is zo groots en indrukwekkend dat het ook zijn weerslag heeft op de bemanning. Hun blik op de zon en hun acties lijken meer en meer beïnvloed te worden door de zon naarmate ze dichterbij komen. Dat proces is prachtig en dromerig in beeld gebracht. Soms voel je tijdens het kijken de warmte en stilte van zon in het universum en laat op deze manier zien hoe nietig de mens eigenlijk is.

review film sunshine 2007 oxygen garden
oxygen garden

Thema’s uitgewerkt in personages

Maar hoe nietig de mens ook is en hoe mooi en indrukwekkend de zon, de film gaat uiteindelijk over de beslissingen die de bemanningsleden nemen en waarom. De karakters in deze film zijn dan ook van belang. Robert Capa is de natuurkundige aan boord en de enige die de omvang en het belang van de missie en de bom begrijpt. Door zijn positie is hij een buitenstaander in de groep. Mace is de engineer, een ongecompliceerd persoon die altijd verstandig en kalm kan handelen. Cassie is de piloot, als vrouw (helaas) de meeste emotionele persoon aan boord. Corozan is de bioloog die de zuurstoftuin van het schip beheert waardoor ze zo ver kunnen reizen en spiritueel (want Aziatisch, weer zo’n cliché), maar vrij koel en cynisch. Searle is de arts en psycholoog die ieders gezondheid in de gaten moet houden, en is wetenschappelijk gericht en serieus. Harvey is de communicatie officier en tweede in rang en de enige die zijn familie op aarde mist. Kaneda is de kapitein van het schip. Trey tenslotte is de navigator. Met ieder zijn eigen rol op het schip, hebben ze daarmee ook hun eigen kijk op de missie.

Maar het belangrijkste karakter dat als antagonist dient is Pinbacker de kapitein van de Icarus I. Samen met het effect van de zon zorgt dit personage voor een surrealistisch element. Niet alleem is Pinbacker een grote stoorzender, maar is de representatie van fundamentalisme. Hij is van mening dat de mensheid zou moeten verdwijnen omdat het afsterven van de zon een natuurlijk iets is en hoe god het geschapen zou hebben. De aarde heeft de zon nodig en wanneer deze sterft is het over met de mensheid. Daar staat Capa tegenover als wetenschapper en mens die zijn eigen lot creëert en dat van de aarde.

review film sunshine 2007

Goede opbouw

Wederom heeft Danny Boyle mooie elementen met elkaar gemixt. Een echt science fiction thema in combinatie met de mooie en surrealistische beelden vormen een bijzondere sfeer die nog eens aangesterkt wordt door de prachtige muziek. Net zoals in 28 Days Later is de sfeer zowel beklemmend als mooi, een tegenstrijdigheid waarmee Danny Boyle goed uit de voeten kan. De film is misschien wel wat traag, maar de opbouw naar de dilemma’s die elkaar opvolgen en uiteindelijk tot een gevaarlijke climax komen, geven een trefend beeld van een acht koppige bemanning die het lot van de aarde in hun handen heeft. Er wordt de tijd genomen voor die opbouw, juist om die indringendheid goed in je op te kunnen nemen. Ondertussen is er genoeg spanning, zodat het nergens saai wordt. De focus blijft echter op de sfeer en de onderliggende psychologische motieven van de personages.

review film sunshine 2007
communicating

Sunshine geeft de kijker een prachtig beeld van het universum en doet je beseffen hoe nietig en eindig de mens is. Versterkt door de surrealistische sfeer en het sterke thema, komen de prachtige shots prima tot hun recht. Wie houdt van beklemmende science fiction films waar veel aandacht is geschonken aan de cinematografie en waarbij de dreigingen van meerdere kanten komt, zal deze film zeker waarderen.

• Sunshine (2007) 107 min
  • Directed by: Danny Boyle
  • Produced by: Andrew Macdonald