Serie Review: Supernatural Seizoen 2

review series supernatural season 2
Dean and Sam on a crossroad (ep8)

Nadat Sam en Dean met hun vader herenigd waren aan het einde van het eerste seizoen, werd er afgesloten met een grote cliffhanger.

Aangereden door een demonbezeten vrachtwagenchauffeur werden ze voor dood achtergelaten. In dit tweede seizoen wordt duidelijk wie de crash heeft overleefd en welke consequenties dat zal hebben. Met weer een aantal enge demons, creatures en ghosts, wordt de jacht op de yellow eyed demon voortgezet, die grootsere plannen heeft dan ze ooit voor mogelijk hadden gehouden.

review series supernatural season 2
Sam and Dean and John (ep1)

In de eerste aflevering blijkt dat Sam, Dean en John naar het ziekenhuis zijn gebracht. Sam is er vrij ongehavend vanaf gekomen, John heeft zwaardere verwondingen, maar Dean maakt het erg slecht. In ruil voor het leven van Dean, sluit John in het geheim een deal met de yellow eyed demon, die daarvoor niet alleen de colt wil hebben, het speciale pistool gemaakt door Samuel Colt dat alle wezens kan doden, maar ook de ziel van John. John stemt toe en vlak voordat hij sterft fluistert hij Dean die inmiddels weer bij bewustzijn is gekomen iets toe. Ondanks het verlies van hun vader zetten Sam en Dean hun jacht op de yellow eyed demon voort. Natuurlijk komen ze onderweg ook weer andere ghosts en creatures tegen die ze moeten verslaan. Dit doen zij dit seizoen niet alleen. Ze krijgen hulp van Bobby een andere hunter die we in het eerste seizoen al even kort zagen. Maar ook komen ze Ellen en haar dochter Jo op het spoor die een bar, The Roadhouse hebben waar voornamelijk hunters komen. De man van Ellen bleek vaak op jacht te zijn geweest met John. Niet alleen ontdekken de broers dat hun vader vele geheimen voor hen hield en zijn ze nog na zijn dood niet onder zijn juk vandaan, maar blijkt hij Dean met een loodzware last te hebben opgezadeld. Terwijl ondertussen Sam last krijgt van vreemde dromen die visioenen blijken te zijn. De grootste ontdekking die de broers echter doen, is dat Sam naast Max uit het eerste seizoen niet de enige baby was die de yellow eyed demon zo’n 23 jaar eerder heeft bezocht en wordt langzaam zijn plan voor Sam en de andere kinderen duidelijk.

review series supernatural season 2 clown
everybody loves a clown (ep2)

Sam en Dean en de rode draad

De relatie tussen Sam en Dean wordt er na de dood van John niet gemakkelijker op. Nu ze alleen elkaar nog hebben en niets meer opgedragen krijgen van John, lijkt in eerste instantie dat ze hun eigen plan kunnen trekken. Maar de geest van John (niet letterlijk nog), hangt duidelijk boven het hoofd van Dean. Sam denkt dat Dean moeite heeft om de dood van John te verwerken, wat ook zo is, maar er speelt daarnaast nog iets waar Dean maar moeilijk mee weet om te gaan. Datgene wat John hem toefluisterde was dat hij Sam moest beschermen en redden, maar als dat echt niet meer mogelijk was, hij hem moet doden. Wanneer Dean dit uiteindelijk aan Sam vertelt, geeft dat weer enkele barstjes in hun relatie. Daarbij is Sam doden, het laatste wat Dean ooit zou doen, wat hem in een moeilijke positie brengt. Want met Sam lijkt het helemaal niet goed te gaan. Zijn visioenen worden heviger en hebben verband met de andere kinderen die de yellow eyed demon heeft bezocht. Als ze op zoek gaan naar deze kinderen die inmiddels ook volwassen zijn geworden, blijkt dat zij niet alleen paranormale gaven hebben, zoals Sam, maar dat ze die ten kwade gebruiken. Ze ontmoeten Andrew, die mensen zijn wil kan laten opleggen, een vredelievende jongen, maar met een evil twin, die mensen kwaad doet. Maar Sam komt ook in contact met Ava, een meisje dat net als hij visioenen heeft en een visioen had dat hij zou sterven en hem dus opzoekt om te waarschuwen. Dat geeft Sam enigszins de geruststelling dat de gaven die de demon hen heeft gegeven niet automatisch ten slechte worden gebruikt. Dat neemt echter nog niet weg dat het uiteindelijke doel en plan van de demon voor die kinderen allesbehalve vredelievend is.

review supernatural season 2 ellen jo
Ellen and Jo

De afleveringen

De rode draad omtrent de yellow eyed demon, de kinderen die hij bezocht en het plan voor hen en Sam, wordt afgewisseld en soms verweven met de typische monster of the week afleveringen. Zo krijgen ze te maken met een evil clown (afl 2), wederom een shapeshifter (afl 12), goede vampieren (afl 3), een hele hoop geesten in verschillende afleveringen en een bezeten stad (afl 9), een trickster (afl 15) en een djinn (afl 20).

De serieuze toon wisselt zich af met meer luchtigere afleveringen, waarbij de aflevering waar ze op een haunted filmset terecht komen (afl 18) erg grappig is en zelfs een verwijzing heeft naar de rol van Jared Padalecki in Gillmore Girls waarin hij Dean speelde. Ook de aflevering waarbij Jo tegen de wil in van Ellen stiekem met Sam en Dean meegaat op een hunt die ze zelf op het spoor is gekomen (afl 6) is leuk en eigenwijs. Maar niet alleen creatures en ghosts en demons zijn dit keer de vijanden van Sam en Dean. Ook krijgen ze te maken met een extremistische hunter die het enkel zwart wit bekijkt (afl 3) en waarbij hun eigen perspectief van Sam en Dean onder de loep wordt genomen. Het doet Dean ook twijfelen aan zijn opvoeding waarin hij alleen maar leerde om vreemde wezens te haten zonder zich af te vragen hoeveel kwaad ze doen en of ze dat überhaupt doen. Niet alleen heeft het een xenofobisch tintje, maar staat direct in verbinding met de vraag die Sam heeft of hij goed of slecht is. Een kwestie die een groot thema is in dit seizoen. Maar ook de vraag of er naast alle demons ook engelen en een god bestaat komt aan bod. Als er zoveel slechtheid is, moet er ergens een tegenwicht bestaan. Terwijl Sam in een goede hogere macht wil geloven omdat hij anders bang is verdoemd te zijn, gelooft Dean alleen in chaos en dat zoveel mogelijk binnen de perken te houden. Het is een thema dat veel perspectief biedt voor komende seizoenen.

Tenslotte komen ze ook meer te weten hoe de demonwereld in elkaar steekt en komen ze erachter dat het mogelijk is om een deal te sluiten met een zogenaamde crossroaddemon, waarbij je je ziel verkoopt voor een wens en je tevens daarmee je leven verkort.

review series supernatural season 2 yellow eyed demon
the yellow eyed demon (ep22)

Manier van vertellen

Maar niet alleen de andere menselijke schurken zijn interessant in dit seizoen. De manier van vertellen en het verhaal in beeld brengen wordt dit seizoen goed afgewisseld. De aflevering waarin ze Bobby om hulp vragen en ze voor het eerst samen een zaak oplossen, is niet alleen leuk om naar te kijken, maar ook goed in elkaar gezet. Maar ook de aflevering waarin Dean wordt aangevallen door een Djinn geeft een interessante kijk op zijn karakter. Het is erg slim gekozen om naast de traditionele ghosts en monster verhalen er ook af en toe afleveringen tussen te plaatsen die op een geheel andere wijze worden benaderd, zodat het niet eentonig wordt, of die afleveringen zelfs een afleiding of zijpad vormen die afwijkt van de rode draad. Want ook die rode draad is wederom bijna altijd met de losse afleveringen verweven. Zoals de aflevering waarbij ze te maken krijgen met een jonge vrouw die gebeten is door een weerwolf, er zelf één wordt en die kant van haar niet kan onderdrukken, waardoor ze een drastisch besluit moet nemen. Dat geeft de vraag of dat tevens het lot is dat voor Sam is weggelegd.

Final episodes

Dat laten de laatste twee afleveringen zien, die uitmonden in een climax en het ware doel van de yellow eyed demon wordt onthuld. Maar dan is er voor Sam al geen ontsnappen meer mogelijk. Het is aan Dean om hem te redden en om tevens een gevaarlijk en dramatisch besluit te nemen. Eenmaal genomen is het gevaar van de yellow eyed demon nog niet geweken en krijgt Dean hulp van Bobby en Ellen en een bijzonder persoon.

review series supernatural season 2 sam possessed
possessed Sam (ep14)

Bobby, Ellen en Jo

Het eerste seizoen focuste zich voornamelijk op Sam en Dean, zonder andere personages. Dit seizoen zijn daar Bobby, Ellen en Jo aan toegevoegd. Zij helpen hen niet alleen, maar geven de broers ook een ander perspectief op de zaken. Terwijl Bobby zich als een surrogaat vader/oom gedraagt, fungeert Ellen als de moeder en is Jo een soort jonger zusje. Bobby is een oude brombeer met een goed hart, heel veel kennis van het occulte en is op zichzelf gericht. Alhoewel hij niet meer actief zaken oplost, heeft hij in zijn hunterstijd genoeg kennis vergaard om de rol van oude wijze man te vervullen. Ellen is zoals gezegd een harde tante die niet te beroerd is om haar handen vuil te maken, maar die het welzijn van haar dochter vooropzet en waarbij haar wantrouwen wordt aangezien als norsheid. Jo is eager om een hunter te zijn, actief op jacht te gaan, iets wat haar moeder haar verbiedt, waarop Jo het ouderlijk huis verlaat. Net zo eigenwijs en koppig als haar moeder, weet ze haar mannetje te staan, alhoewel ze onervaren is en wat roekeloos kan zijn. Deze nieuwe personages hebben genoeg achtergrond met John en genoeg perspectief voor Sam en Dean om een hele goede toevoeging te zijn en tegenwicht kunnen bieden aan het anders eenzijdige beeld van Sam en Dean.

review series supernatural season 2 bobby sam dean
Bobby with Sam and Dean

Supernatural heeft met het tweede seizoen weer veel te bieden. De relatie tussen Sam en Dean wordt sterker, maar ook gecompliceerder. De ghosts, monsters en demons blijven maar komen en daar voegen zich menselijke vijanden aan toe. Maar ook maken ze nieuwe vriendschappen en bondgenoten die ze hard nodig hebben nu de strijd alleen maar groter en groter wordt. Met meer verschillende manieren van vertellen, andere insteken en originele wendingen, is dit seizoen goed in balans met de rode draad. Maar ook de klassieke benadering wordt niet vergeten. Humor en luchtigheid worden afgewisseld met een serieuze zware toon, die elkaar in evenwicht houden, net als Sam en Dean zelf.

Klik op onderstaande link voor nog meer Supernatural:

• Supernatural (2006)
  • No. of episodes: 22