Serie Review: Supernatural Seizoen 1

review series supernatural season 1 sam dean
their natural habitat

Supernatural is een hele goede en populaire bovennatuurlijke serie, die nu al weer zijn dertiende seizoen ingaat. Ongewoon voor een horror-drama serie.

De serie over twee broers die hunters zijn van bovennatuurlijke wezens is uitgegroeid tot een epische serie over de strijd tussen goed en kwaad, maar waarbij altijd hun onderlinge relatie de drijfveer is. Met goede special effects en een zeer goede productie die er al vanaf het eerste ogenblik goed uitzag, met verhalen en wendingen waar zorg en aandacht aan is besteed en met acteurs die met liefde hun rollen vervullen en waar genoeg ruimte is voor humor, is Supernatural een steeds groter universum geworden dat nog altijd blijft uitdijen. Maar ooit is het klein begonnen, met een heftige gebeurtenis die het gezin Winchester dat op een avond in november 1983 voorgoed veranderde. Dit is het verhaal van Sam en Dean Winchester.

Sam and Dean investigating

Het begint in Lawrence, Kansas, op een avond in november in 1983. Baby Sam ligt in zijn wiegje en kleuter Dean ligt te slapen, net als zijn moeder Mary en zijn vader John. Totdat Mary wakker wordt van een geluid op de babyfoon. Ze neemt een kijkje in de babykamer, maar is gerust wanneer ze het silhouet van John ziet staan. Dan wordt haar aandacht getrokken naar de woonkamer beneden waar de tv nog aan staat. Als ze gaat kijken, ziet ze John slapend voor de tv. Opgeschrikt door deze ontdekking rent ze terug naar de babykamer en ziet een man voorovergebogen over de wieg van Sam staan. Als ze hem wil tegenhouden, wordt ze tegen de muur aangedrukt en via de muur het plafond opgesleurd waar ze vlam vat. Als John wakker geschrokken door haar geschreeuw in de babykamer aankomt is het te laat voor Mary, maar John beveelt Dean om Sam mee te nemen naar buiten, om hen niet veel later te volgen. Deze gebeurtenis verandert hun hele leven. John wijdt zijn leven aan het opsporen van het wezen dat Mary heeft gedood en sleurt zijn twee jonge kinderen daarin mee. Sam en Dean groeien op in motelkamers en trekken van stad naar stad en leren van John de familybusiness; hunters van bovennatuurlijke wezens. John komt steeds meer te weten over die wezens en deelt zijn kennis met Sam en Dean en komt uiteindelijk het wezen dat Mary heeft gedood dicht op het spoor.

Nu is het 22 jaar later. Sam studeert op Stanford en wil rechten gaan studeren. Hij heeft een leuke vriendin Jessica en lijkt ontsnapt te zijn aan het huntersbestaan. Maar dan klopt Dean aan met de mededeling dat John al een tijd vermist is. Op aandringen van Dean besluit Sam mee te gaan om hem te zoeken, maar het spoor dat Dean had loopt dood. Als Dean hem terug brengt naar de campus, ondergaat Jess onder de ogen van Sam hetzelfde lot als Mary. Dat doet Sam besluiten om met Dean mee te gaan, John te zoeken en zo op het spoor te komen van het wezen dat nu zowel Mary als Jess vermoordde en hun wraak te nemen. Onderweg vatten ze de familybusiness weer op; saving people and hunting things.

review series supernatural season 1 dean
Dean Winchester

Horror fantasy met inhoud

Al gelijk in de eerste aflevering duikt de serie er vol in. We zien niet alleen wat Sam en Dean is overkomen 22 jaar geleden, maar we volgen hen ook meteen op een klus in de jacht op een spookverschijning van een vrouw die mannen verleidt en doodt. Niet alleen wordt duidelijk wat de familybusiness inhoudt, krijgen we een goede indruk van hun verleden, maar staan al direct de verhoudingen op scherp. Sam is altijd vastbesloten geweest om uit het huntersbestaan te stappen en een eigen leven op te bouwen, terwijl Dean opkijkt tegen zijn vader en niets liever wil dan in zijn voetsporen treden. Dean verwijt Sam dan ook egoïstisch te zijn en Sam verwijt Dean een soldaat te zijn die zonder vragen elk bevel van hun vader opvolgt om zo zijn goedkeuring te krijgen. Die onderlinge verhoudingen worden in dit seizoen verder uitgediept en zien we in een flashback ook waar het standpunt van Dean vandaan komt.

breaking in is part of the job

Niet alleen werden de twee jongens vaak alleen in een motelkamer achtergelaten door John als hij op een huntingtrip ging van soms een paar dagen lang, maar maakte hij Dean verantwoordelijk voor Sam en gaf hij hem de schuld als Sam iets zou overkomen, terwijl Dean ook nog maar een kind was. Dat dit zowel Dean als Sam heeft beschadigd en Dean misschien nog wel meer dan Sam, schemert goed door in de afleveringen zonder dat het overdramatisch wordt. Maar wel wordt duidelijk dat dit belangrijke gegevens zijn waardoor Dean en Sam niet alleen gevormd zijn, maar ook nu nog hun  motivaties mee onderbouwen. En dat maakt de serie interessant. Het zijn niet slechts twee broers die voor elkaar door het vuur gaan (soms vrij letterlijk) en alles voor elkaar over hebben, maar ze hebben ook alleen elkaar en door de verschillende manieren waarop zij hun opvoeding/jeugd hebben ervaren, heeft hen dat verschillend gevormd waardoor dat vaak botst. Ze verschillen niet alleen in wat ze willen van elkaar, maar ook hun principes en opvattingen zijn verschillend. Die onderlinge wrijving zorgt ervoor dat het geen vlakke serie is, maar maakt de personages menselijk in een bovenmenselijk universum. Hun struggles en problemen en zijn echt en dat maakt deze serie erg sterk.

review series supernatural season 1 sam
Sam Winchester

De afleveringen

Alhoewel de rode draad van het seizoen het vinden van John is en het wezen dat Mary en Jess doodde, heeft elke aflevering zijn eigen monster/wezen/ghost dat bestreden moet worden. Dat is de familybusiness en dat zet zich niet zomaar voort. Want terwijl Sam op die rode draad is gefocust, besluit Dean om ondertussen ook jobs te zoeken waarbij ze wezens kunnen opsporen en uitschakelen. Dit doet hij niet geheel altruïstisch voor mensen die hij niet kent. Ten eerste is het het enige dat hij kent en ten tweede is het voor hem een manier om Sam verder aan hem te binden in de hoop dat Sam zijn droom om rechten te studeren en zijn eigen leven op te bouwen, aan de kant zet en samen bij Dean blijft. Want Sam heeft op de universiteit vrienden gemaakt en een nieuw leven opgebouwd, terwijl Sam het enige is wat Dean nog heeft op John na. Dat Sam zich heeft weten los te maken, doet hem ondanks zijn hoge intelligentie niet beseffen dat hij daar ook Dean mee achterlaat, in z’n eentje, terwijl hij niet anders kan dan jagen. Dat is qua achtergrond verhaal niet alleen interessant maar levert ook goede spannende afleveringen op met iedere keer een nieuw wezen. Om dicht bij een zaak te komen, doen Sam en Dean zich geregeld voor als FBI agenten, of van Homeland Security, of van een alarminstallatie bedrijf, journalisten of zelfs als priesters, waarbij je je soms afvraagt hoe ze al die verschillende outfits meenemen aangezien ik nog nooit een koffer heb gezien en de achterbak alleen maar vol ligt met wapens.

shine a light on a case

Zo komen we al gelijk een vrouwelijke spookverschijning tegen (afl 1) en een wendigo (afl 2) en een demon on a plane (afl 4). Maar ook komen er allerlei urban legends voorbij, waarbij de herkenbare klassieke elementen worden gebruikt en in een modern jasje worden gestoken met een moderne twist. Zo komen we de urban legend van Bloody Mary tegen  (afl 5), de hook man (afl 7), een indian burial ground (afl 8). Ook komen er allemaal andere bekende fenomenen voorbij uit het horrorgenre, zoals een poltergeist (afl 9), of paranormale gebeurtenissen in een oude vervallen inrichting (afl 10), een killing car (afl 13) en een behekst schilderij (afl 19). Maar ook creëert Supernatural zijn eigen creatures die misschien niet geheel nieuw zijn, maar wel op eigen wijze worden ingezet, zoals de demons, die de grootste rol spelen, maar ook reapers (afl 12), een skinwalker (afl 60) en vampiers (afl 20). De laatste afleveringen nemen echter een meer duistere vorm aan, als ze zowel John als uiteindelijk de demon gevonden hebben die verantwoordelijk is voor de dood van Mary en Jess. Dit maakt gelijk duidelijk waar iedereen staat, ook ten opzichte van elkaar en blijkt uiteindelijk dat familie belangrijker is dan wraak.

review series supernatural season 1 emf sam dean
the EMF is indispensable

Typisch Supernatural

Elke aflevering bevat humor, vaak onderling tussen Sam en Dean, die subtiel maar leuk is, maar er is ook een hele aflevering humoristischer dan de rest (afl 17), waarin ze paranormaalonderzoekers tegen komen, Ed en Harry, die net doen alsof ze overal verstand van hebben maar het op een gillen zetten als ze voor eerst een echte ghost zien. Toch ligt in het algemeen de focus op drama dat af en toe met wat humor luchtiger wordt gemaakt. Elke aflevering heeft dan wel zijn eigen monster, maar dat verhaal van de mensen die ze helpen dat dan centraal staat heeft ook weer te maken met de rode draad van het verhaal van Sam en Dean en hun relatie. Op deze manier wordt alles mooi met elkaar verweven en geeft het meer body aan de achtergrond van Sam en Dean.

unboxing the mysteries

Wat ook een belangrijke rol is, is de rockmuziek, waarbij het nummer Carry On Wayward Son van Kansas wel het belangrijkste is en wat steeds terug komt. Ook erg leuk is dat wanneer Sam en Dean zich voordoen als FBI agenten of van Homeland Security, ze de namen van bekende rockbandleden aannemen wat een soort gimmick wordt, welke wel eens opgemerkt worden door sommige personages. Een andere terugkerende gimmick zijn de eerst groezelige motelkamers die steeds vreemdere inrichtingen krijgen en waar een hoop aandacht aan wordt besteed.

En tenslotte mag het praatje na alle belevenissen van die aflevering aan het einde tussen Sam en Dean, vaak in de auto, niet worden overgeslagen. Een soort meta-analyse van zichzelf en de verbinding van hun eigen leven met het probleem wat ze net hebben opgelost, die inmiddels beroemd is geworden. En natuurlijk de auto zelf, een Ford Impala, die uiteindelijk zelf praktisch een personage is geworden.

Ook vangen we al een glimp op van Bobby Singer een surrogaat vader en huntersvriend van John, die hen niet alleen een devils trap leert maken, maar ook een leuke noot is in de aankomende seizoenen.

review series supernatural season 1 baby
always on the road

Supernatural is een serie die al vanaf het begin veel in zich heeft. Veel verschillende wezens, sterke personages met een tragische achtergrond, een goede rode draad en een grote belofte voor meer. Dat die belofte uitgekomen is weten we inmiddels. Dat neemt echter niet weg om de road so far nog eens te bekijken.

Nieuwsgierig geworden naar hoe het verder gaat? Klik op onderstaande link voor het volgende seizoen:

• Supernatural (2005)
  • No. of episodes: 22