Film Review: Paranormal Activity (2007)

review film paranormal activity 2007
the scariest bedroom

Paranormal Activity is een found footage film die begon als een independent film en later werd overgenomen door Paramount Pictures. Dit is een film die later wel in een rijtje klassieke horrorfilms zou kunnen passen.

De film is simpel, eenvoudig opgezet, de personages geloofwaardig evenals hun relatie en eveneens de manier waarop ze met elkaar omgaan. Er komt niets in de film voor dat niet binnen het verhaal past, elke scène staat in dienst van het kleine verhaal dat wordt getoond en dat is ook de kracht van de film. Maar wel met enkele voorwaarden. Je moet over een rijke fantasie beschikken, aan een lichte tot sterke vorm van nyctofobie lijden, of in geesten en demons geloven. Wie over alle drie beschikt zal deze film echt eng vinden.

review film paranormal activity 2007 katie micah
Katie and Micah still having fun

De film begint wanneer Micah een handycam heeft gekocht om de vreemde gebeurtenissen die er ’s nachts in hun huis plaatsvinden vast te leggen om te zien wat er nu werkelijk aan de hand is. Eerst denk hij nog dat het misschien geplaag van de buurtkinderen kan zijn, maar al gauw komen we en hij erachter dat Katie, zijn vriendin al van kleins af aan geplaagd wordt door een entiteit. Die gebeurtenissen vonden voor het eerst plaats toen ze een jaar of acht was en stopte wanneer het huis in brand vloog. Toen het gezin was verhuisd, vonden er weer vreemde activiteiten rondom Katie plaats. En nu jaren later is het weer begonnen. Micha wil dit probleem oplossen door het op te nemen op camera en doet het geheel eerst nogal lacherig af als iets spannends. Maar Katie neemt het serieus en is bang en schakelt de hulp van een medium in, waardoor we niet alleen meer te weten komen over de entiteit, een demon, maar ook over de achtergrond van Katie. Helaas is het medium niet gespecialiseerd in demonen en is zelfs bang om in het huis te zijn, maar drukt hen op het hart niet te willen communiceren met de demon door middel van een ouijabord. En laat dat nou precies zijn wat Micah van plan is, met alle gevolgen van dien.

review film paranormal activity 2007 katie
disturbing behavior

Realistische found footage

De hele film ziet er zeer realistisch uit en dat komt niet alleen door de handycam en doordat we het koppel tijdens de nacht bekijken en vervolgens getuige zijn van een aantal vreemde gebeurtenissen en geluiden, maar ook door de geloofwaardigheid van het koppel zelf. Je kan de spanning tussen de twee voelen, naarmate de demon steeds erger tekeer gaat. Het gaat ten koste van hun nachtrust, hun relatie en ook hun geestelijke gezondheid en dat wordt heel subtiel in beeld gebracht. Dat maakt het verhaal een stuk geloofwaardiger. De activiteiten die eerst ’s nachts, maar uiteindelijk ook overdag plaatsvinden zijn eveneens subtiel, maar wel effectief. Wel met de voorwaarde dat je je ervoor openstelt. Als je dat niet doet dan kunnen deze subtiele scares niet eng, maar zelfs flauw of gemakkelijk over komen. Dus bovengenoemde vereisten zijn wel wenselijk.

review film paranormal activity 2007 footprints
footprints

Bang in het donker

De film moet het vooral hebben van het script en de acteerprestaties, aangezien het zoals een gewone horror film niet kan leunen op begeleidende muziek, speciale cinematografie, alhoewel filmen in het donker daar in zekere zin ook onder valt, of allerlei trucs qua special effects. Deze film speelt in op de angsten die de meesten van ons (nog) van nature hebben, dat er iets verscholen kan zitten in het donker, dat er zich allerlei enge dingen afspelen als we slapen, waar we niks vanaf weten. En wie daar vatbaar voor is, zal lekker bang gemaakt worden door deze film. Ook maakt deze film gebruik van de echte namen van de acteurs, net zoals ze dat met The Blair Witch Project (1999) hebben gedaan, waarschijnlijk wanneer je telkens met je eigen naam wordt aangesproken, maakt dat de ervaring van de acteur ook echter, lijkt mij.

it’s getting really weird

Opbouw en cinematografie

Als kijker val je gelijk in het verhaal. Al naar gelang de film vordert leren we niet alleen steeds meer over wat er aan de hand is, maar ook wie Micah en Katie zijn. De opbouw is niet alleen daarin vrij realistisch, maar daardoor ook zeer dreigend. Het stel doet niets wat wij als kijker ons niet kunnen voorstellen. Dat de hele film bestaat uit opnames die Micah zelf maakt of de opnames van de geplaatste camera’s maken het allemaal nog realistischer. Vooral de beelden in de slaapkamer tijdens de nacht zijn erg eng om naar te kijken. En vooral omdat er eigenlijk niet zo heel veel gebeurt, zeker niet in het begin. Maar langzaamaan begint het gedrag van Katie steeds extremer te worden. Juist dat gedrag dat soms vervreemdend aandoet geeft een sterk unheimisch gevoel. Dat we nooit de entiteit zelf in beeld zien, maar vooral de suggestie ervan wordt gewekt, maakt het erg dreigend, helemaal als dat door het gedrag van Katie tot uiting komt. De cinematografie helpt hier natuurlijk ook een handje, aangezien de beelden van een nachtcamera alleen al erg creepy zijn. Slim gedaan is dan ook dat er hele lange tijd niets gebeurt waardoor de spanning alsmaar stijgt en waardoor je je als kijker steeds ongemakkelijker gaat voelen.

getting desperate

Paranormal Activity is een erg sterke found footage film die niet alleen erg realistisch in beeld is gebracht, maar erg leunt op spanning en suggestie, waardoor het ongrijpbaar en des te enger wordt. Tenslotte hebben de makers aan het einde wel een goede jump scare voor ons in petto, waardoor het geheel helemaal af wordt gemaakt. De eerste keer dat ik deze film zag vond ik hem doodeng, en de tweede keer vond ik hem nog steeds eng. En dat komt door het idee, dat zaadje dat door deze film in je hoofd wordt geplant; wat zal ik zien als ik een camera ’s nachts in mijn slaapkamer neerzet?

• Paranormal Activity (2007) 86 min
  • Directed by: Oren Peli
  • Produced by: Oren Peli, Jason Blum