Short Film: 2AM The Smiling Man (2013)

review short film 2am the smiling man 2013
the smiling man

Wat een horror vaak eng maakt is niet altijd een lelijk eng uitziend monster, buitenaards wezen of een geest of slasherkilller. Maar vaak zijn het juist de doodnormale dingen.

De situaties waarbij eigenlijk niets aan de hand is, die door iets of iemand heel vreemd worden en iets surrealistisch krijgen. Iets dat plaatsvindt in de realiteit, maar er eigenlijk niet in thuis hoort en dan met name op een gevoelsniveau. En dat is precies wat deze korte film doet. De film speelt in op de fantasie van de hoofdpersoon en de kijker die een situatie in hun hoofd erger en enger kunnen maken dan deze in werkelijkheid misschien is.

Een jonge man loopt over een verlaten straat om twee uur ’s nachts naar huis. Iets wat de meesten van ons ooit wel eens hebben gedaan, of wekelijks doen. Een gewone situatie dus. Hij is misschien bij vrienden geweest of in de kroeg of naar de late film en waarschijnlijk op weg naar huis. Maar dan komt er een man hem tegemoet lopen. Hij soort van danst, tapdanst en kijkt omhoog en hij heeft een grote glimlach, of is het een grijns? op zijn gezicht. De jonge man denkt hier aanvankelijk niets engs van, hooguit dat het een of andere gek is of iemand die teveel heeft gedronken. Hij besluit aan de overkant te gaan lopen, maar dan begint de smiling man hem te achtervolgen. En hij begint alsmaar vreemder te doen…

Sterke opbouw en een creepy smile

De film bouwt de spanning heel goed op, door van een normale situatie een steeds vreemdere situatie te maken. Waardoor de jonge man zich ook steeds banger begint te voelen en wat hem uiteindelijk op een lopen doet zetten.

De smiling man is een zeer apart type, dat in eerste optiek ook niet heel eng aandoet, maar door zijn gedrag en zijn constante smile wordt dat steeds bevreemdender. Want die smile die doet het hem. Het is een glimlach van slechts de mond en niet het hele gezicht en zeker niet de ogen. En gevoelsmatig klopt dat natuurlijk niet. Dat hij ook telkens omhoog blijft kijken, maakt de situatie ook al niet beter.

Als de spanning echter zijn hoogtepunt heeft bereikt, valt het einde dat eigenlijk best voorspelbaar is, dan ook een beetje tegen. Maar dat doet de hele sequence van de zogenaamde achtervolging geen afbreuk aan.

Het acteerwerk van de smiling man is fantastisch, maar de jonge man is niet altijd even overtuigend wanneer het op het uitdrukken van zijn interne angst aankomt. Dat is net iets te gemaakt. Maar op zich maakt dat niet zo heel veel uit, want de smiling man is alles waar je naar moet kijken.

Geluiden

De muziek op de achtergrond is goed gekozen en professioneel. Maar vlak de nadrukkelijke voetstappen van de smiling man, die als geluidseffect zeer belangrijk zijn niet uit. Ook de manier van lopen en dansen en het geluid dat zijn zolen maken in de verder zo stille straat zijn doeltreffend eng. Ook het camerawerk is zeer goed, dat in die vier minuten gebruik maakt van verschillende hoeken en manier van filmen, van statisch tot bewegend, wat ook zeer goed past bij de desbetreffende gebeurtenis van dat moment. En juist omdat het zo’n korte film is, moet dat kloppen.

De film is zeer effectief om een angstig onderhuids gevoel teweeg te brengen en wie nu nog na middernacht naar huis moet, zal wel een paar keer over zijn schouder kijken. De film is lekker creepy en een zeer goed te besteden vier minuten.

Deze rubriek gaat specifiek over korte films. Korte films worden qua lengte gedefinieerd door de Academy of Motion Picture Arts and Sciences als een film met een tijdsduur van 40 minuten of korter, inclusief de aftiteling. Andere kenmerken zijn vaak independent filmmakers, non-profit, weinig tot geen budget, gefinancierd door een beurs, sponsor, een fonds. Korte films worden door filmmakers gebruikt om aandacht te wekken om een speelfilm te maken of om ervaring op te doen. De korte film heeft een keur aan genres, zijn te vinden op youtube, maar ook in een categorie bij de Oscars.

• 2AM: The Smiling Man (2013) 4 min
  • Directed by: Michael Evans
  • Produced by: Michael Evans, Tom Hinueber, Shun Otsubo, Kyle Vonn Elzey