Film Review: Happy Death Day (2017)

review film happy death day 2017
happy killer

Happy Death Day is niet zomaar een slasher. Eigenlijk is het helemaal niet eens een slasher te noemen.

Happy Death Day is voornamelijk een comedy met slasher elementen verpakt in een whodunnit. Deze originele film is niet alleen zeer vermakelijk, maar ook geschikt voor een groot publiek. De combinatie horror en comedy met de nadruk op comedy die niet op een flauwe manier wordt gebracht is prima in balans, met een lekker tempo, wat een zeer verrassend leuke film oplevert.

review film happy death day 2017 tree
Tree

Tree (Theresa) wordt op de ochtend van haar verjaardag wakker in een studentenhuis in het bed van ene Carter die ze tijdens een zeer dronken nacht heeft opgepikt. Met een zware kater en hoofdpijn vertrekt ze, de telefoontjes van haar vader negerend naar haar eigen studentenhuis. Eenmaal daar aangekomen blijkt dat haar kamergenote aan haar verjaardag heeft gedacht en een cupecake voor haar heeft gemaakt, die ze aanneemt en de prullenbak in gooit. De rest van de dag besteedt ze aan een college, een bezoek aan de getrouwde professor waar ze een verhouding mee heeft, blijft ze de telefoontjes van haar vader negeren en wimpelt ze Carter af die haar heeft opgezocht om haar armbandje terug te geven. Die avond is er in het studentenhuis een feestje van een mannen sorority en alleen loopt ze er in het donker naar toe. Als ze echter door een tunnel moet en een speeldoosje ziet staan dat Happy Birthday speelt, denkt ze dat ze in de maling wordt genomen. Helemaal als een in het zwart geklede figuur verschijnt met een babyface masker op, de mascotte van hun universiteit. Als ze weg loopt denkt ze de figuur te hebben afgeschud, maar niets is minder waar en net als hij het mes in haar keel steekt, wordt ze wakker. Weer op de ochtend van haar verjaardag in hetzelfde bed en in de kamer van Carter. Ze heeft een ongelooflijk gevoel van déja vu dat haar de hele dag achtervolgt, maar als de moordenaar weer opduikt, en haar weer vermoordt, blijkt dat ze erachter moet zien te komen wie haar moordenaar is om deze eindeloze cirkel te voorkomen.

review film happy death day 2017 tree carter
Tree and Carter

Goede mix van verschillende elementen

Alhoewel de film een Groundhog Day thema heeft, waar overigens aan het einde op een leuke manier aan wordt gerefereerd, valt de film zelden in herhaling. Voornamelijk de eerste kleine gebeurtenissen wanneer ze het studentenhuis van Carter verlaat, hebben telkens dezelfde herkenbare elementen. Hierdoor heeft niet alleen Tree het op gegeven moment door dat ze telkens dezelfde dag beleeft, maar zijn er ook herkenbare ijkpunten in de film, wat houvast geeft. De overige gebeurtenissen echter zijn wel telkens anders, de plekken waar ze wordt vermoord, hoe en waarmee, maar ook de manier waarop Tree die dag steeds anders benadert. Als we kennis maken met Tree krijgen we beslist geen leuk beeld bij haar. Ze is egoïstisch, arrogant, asociaal en vooral met zichzelf bezig. Maar naarmate ze iedere keer dezelfde dag beleeft, leert ze zichzelf een beetje meer kennen en wordt haar een spiegel voorgehouden, waaruit ze zelf de conclusie trekt dat ze niet zo’n heel leuk persoon is.

review film happy death day 2017 tree lori
Tree and roommate Lori

Haar veranderingen/ontwikkeling in karakter doet haar ook om hulp vragen aan Carter, die niet de moordenaar kan zijn omdat zij hem nooit eerder heeft ontmoet en ze elkaar niet kennen, maar ook en dat is de voornaamste reden, omdat hij een goede jongen is en totaal anders dan het soort waar ze normaal mee om gaat. Dit leidt tot het opstellen van een lijst van potentiële moordenaars om er zo achter te komen wie het is. In deze zoektocht, die op een leuke en snelle manier ge-edit is, kan ze niet alleen telkens iemand van haar lijstje afstrepen, maar wordt ze ook weer op een andere nieuwe manier vermoord. Dat levert een aantal leuke scènes op, die totaal niet het gevoel geven dat je in een saaie maar dodelijke loop vastzit. Voeg daaraan toe dat ze steeds vreemdere dingen gaat doen omdat de dag toch weer wordt gereset, van haar knippen en roze verven tot naakt buiten lopen, en de humor voert zeker de boventoon. Er is daarentegen wel genoeg aandacht voor het achterliggende drama dat haar verjaardag betreft, waardoor het oppervlakkige van zowel een slasher als haar initiële karakter, menselijker worden gemaakt.

review film happy death day 2017 tree
hunting a serial killer

Parodie

Juist die balans tussen comedy, slasher, whodunnit en een beetje drama, zorgen ervoor dat het niet flauw wordt. Met een personage dat groeit in het verhaal, een mysterie dat opgelost moet worden, genoeg spanning en vooral veel humor, is dit niet alleen een zeer vermakelijke film, maar ook een film die wat meer inhoud heeft dan de gemiddelde slasher zonder daar de nadruk op te leggen. Doordat Tree in het begin van de film de typische vrouwelijke slashervictim is, inclusief nare persoonlijkheid die veelal is weggelegd voor de slachtoffers die op brute wijze vermoord worden, maar uiteindelijk verandert in een aimabele en stoere meid en final girl, kan deze film ook gezien worden als een soort parodie op het slahergenre. Dat zorgt voor een extra dimensie in de film.

review film happy death day 2017 tree
almost not getting killed

Happy Death Day is een zeer grappige film met leuke personages en inventieve kills. Ondanks dat de dag op repeat staat, voelt de film nooit zo aan. De makers hebben genoeg variatie gebracht in de manier van filmen, die vaak erg speels is. De verschillende scènes, de steeds weer andere dingen die we te zien krijgen van die dag, een afwisselende editing en een goed tempo, zorgen ervoor dat het nooit saai wordt. En niet te vergeten een goede ontwikkeling van Tree, dat een groot pluspunt is van de film. Deze film is zeer geschikt voor horror liefhebbers die ook van humor houden in films, maar ook voor degenen die normaal gesproken niet echt liefhebbers van horrors zijn. Weliswaar spelen studenten de  hoofdrol, maar de humor is daar zeker niet naar en wordt nooit echt plat of flauw. Deze verrassende film waarbij je als kijker actief kan meedenken en afstrepen wie de moordenaar is, zal beslist voor een leuke filmavond zorgen.

• Happy Death Day (2017) 96 min
  • Directed by: Chistopher Landon
  • Produced by: Jason Blum