Serie Review: Teen Wolf Seizoen 3

review series teen wolf season 3 scott
Scott McCall

Na het spannende tweede seizoen, neemt het derde seizoen een nieuwe wending en wordt dit seizoen hefiger en duisterder.

We zijn in het tweede seizoen erachter gekomen dat Jackson de Kanima bleek te zijn nadat hij door Derek was gebeten op zijn eigen verzoek dat niet helemaal goed uitpakte en aan het moorden sloeg in opdracht van zijn meester Gerard, de opa van Allison. Derek had ondertussen zijn eigen pack samengesteld met de underdogs van Beacon Hills. Het daten tussen Scott en Allison ging niet helemaal geweldig met de moordlustige hunterfamilie waarmee het aan het einde tot een dodelijke climax kwam. En Lydia bleek een Banshee te zijn geworden na de beet van Peter Hale. Maar in het derde seizoen staat er nog meer en nog heftigere dingen te gebeuren.

Het eerste seizoen en het tweede seizoen bestonden allebei uit 12 afleveringen, maar het derde seizoen telt maar liefst 24 afleveringen. Eigenlijk kan dit derde seizoen ook beter gezien worden als twee verschillende delen met ieder een eigen verhaallijn. Alhoewel alle seizoenen moeiteloos voortvloeien uit het voorafgaande seizoen, is er wel steeds sprake van een geheel nieuwe verhaallijn met nieuwe vijanden en nieuwe problemen voor Scott en zijn pack.

review series teen wolf season 3 lydia scott stiles
Stiles proves to be Scotts best friend (ep6)

Het verhaal deel 1

In het eerste deel van seizoen 3, komt er een groep weerwolven naar Beacon Hills. Op zich niet bijzonder speciaal, maar deze groep weerwolven bestaat enkel uit Alpha weerwolven. Een zeer ongebruikelijke groep. Des te meer omdat de meesten hun eigen Alpha en groep hebben vermoord om zelf een Alpha te kunnen worden en om zich vervolgens aan te sluiten bij de Alpha pack die onder leiding staat van Deucalion, een blinde weerwolf, maar daardoor niet minder gevaarlijk. De overige leden van de pack zijn de tweeling (bekend van de tweeling broertjes uit Desperate Housewives) Ethan en Aiden, Kali de enige vrouw en haar partner Ennis. Het doel van de pack lijkt om Derek in te lijven, wat zou betekenen dat hij zijn net gemaakte eigen pack moet doden. Maar het einddoel van Deucalion blijkt toch anders.

Maar dat is niet het enige probleem waar de scooby pack mee te dealen heeft, want er is nog een gevaar aangekomen in Beacon Hills, een Darach, een zwarte Druïde die de Nemeton een krachtbron onder een eeuwenoude druïde boom wil activeren om er kracht uit te putten.

En ondertussen hebben de leden van de scooby pack, Scott, Stiles, Allison, Lydia en nu ook Derek, genoeg andere dingen aan hun hoofd zoals ouders, liefdes, lacrosse en school.

review series teen wolf season 3
Deucalion leader of alpha pack

Het Teen Wolf universum wordt groter

In dit seizoen gebeurt er nog meer dan in voorgaande seizoenen. Met meer personages komen meer problemen en de onderlinge verstandhoudingen verschuiven wederom. Er is meer ruimte voor Lydia, tevens omdat zij nieuw verworven krachten heeft. Maar ook de karakterontwikkeling van Derek neemt sprongen. Niet enkel meer de mysterieuze hunk van de serie, maar een echt karakter met echte struggles. En Deaton die eigenlijk meer op de achtergrond is geweest wordt een stuk belangrijker. Maar de grootste verandering ondergaat Scott zelf aan het einde van dit eerste deel. Een vrij epische verandering.

Ook komen er meer karakters bij zoals Cora, de zus van Derek en krijgt Derek een nieuwe liefde, de nieuwe lerares op Beacon High, Jennifer. Nog steeds zijn er veel vergelijkingen te maken met Buffy. Er is een echte vaste scooby pack met ieder zijn eigen rol. Scott is de epische leider. Stiles is zijn beste vriend die hem altijd zal steunen. Deaton fungeert als een soort Giles. En er is nu ook aandacht voor een homostel, de liefde tussen Danny en Ethan bloeit langzaam op, wat wordt getoond als de normaalste zaak van de wereld.

review series teen wolf season 3 jennifer scott
to become a real alpha

Manier van filmen

De manier van filmen met flashbacks en kleine sprongen in de tijd, maakt dat de serie niet recht toe recht aan wordt, maar interessant om naar te kijken en houdt het ook spannend. Ook scheelt het tijd, de nietszeggende stukken worden overgeslagen, waardoor je wel gedwongen wordt om goed te blijven kijken en ook wordt je gedwongen om actief te kijken en zelf de ontbrekende stukjes in te vullen. Hierdoor kan de serie wel de tijd nemen voor de scènes die er echt toe doen, waardoor het mogelijk is om een heel verhaal in 12 afleveringen te maken. Het verhaal zelf duikt dieper in op de weerwolf mythe, gedrag en cultuur en na dit deel is dat hele weerwolf mythe van de serie geheel duidelijk. Maar ook wordt er dieper ingegaan op de onderlinge relaties, waarbij de realtie tussen Scott en Stiles de meest belangrijke is en zorgt voor een heftige intense scène. Dit seizoen schuwt niet om meer de diepte op te zoeken op verschillende gebieden in het veraal, waardoor het groeit en volwassener aanvoelt. De manier waarop dit wordt gedaan is heel goed geïntegreerd in het Nemisis verhaal van dit deel.

review series teen wolf season 3 derek stiles scott jennifer
Stiles and his bat

Het verhaal deel 2

Het tweede deel van het derde seizoen gaat van de Keltische mythe naar de Japanse mythen. We maken kennis met een nieuw personage, Kira, van Koreaanse en Japanse origine en met haar ouders. Zij is niet alleen de nieuwe love interest van Scott maar sluit zich vrijwel meteen aan bij de scooby pack. Tevens blijkt dat zij een Kitsune is, een Japanse mythe. En er is een nieuw probleem opgedoken. Nadat Scott, Stiles en Allison in een soort schijndood zijn geweest om de locatie van de Nemeton te vinden, ondervinden ze alle drie klachten en zijn ze niet helemaal zichzelf. Niet zo heel handig, want er waren schaduw entiteiten door Beacon Hills op zoek naar een zogenaamde Nogitsune, een slechte Kitsune die uit is op chaos. De scooby pack moet erachter zien te komen wie de Nogitsune is voordat de schaduw entiteiten, genaamd Oni iedereen uitschakelen die in hun weg staan.

review series teen wolf season 3 scott kira
Scott and Kira

Japanse mythen, nieuwe liefdes en nieuwe bondgenoten

Dit deel focust zich op de Japanse mythen en neemt ons ook mee terug in het verleden naar de oorsprong van de Kitsune en Nogitsune in Beacon Hills. Ook is er weer veel ruimte voor allerlei liefdes. Scott en Kira raken verliefd. Allison heeft nu een relatie met Isaac. En Stiles heeft een oogje op Malia, een nieuw meisje en tevens een Werecoyote. De onderlinge verhoudingen zijn wederom veranderd. Chris Argent, de vader van Allison staat nu aan de kant van Scott, maar daar is zijn zus Kate het niet helemaal mee eens. Aiden en Ethan hebben besloten om in Beacon Hills te blijven en zijn niet langer de bad guys, al blijven ze wel hun leuke streken houden. Aiden bij Lydia en Ethan bij Danny.

Ook een nieuwe verandering is dat na de moeder van Scott, Melissa, nu ook de sheriff, de vader van Stiles op de hoogte is van alle paranormale zaken in Beacon Hills. Oftewel alle ouders zijn op de hoogte en spelen geen onbelangrijke rollen. Die samenwerking tussen de jongeren en de volwassenen maakt deze serie een stuk interessanter om naar te kijken en geeft de kans om verschillende lagen te laten zien tijdens de gebeurtenissen. Speciaal voor coach Bobby Finstock even een shout out omdat hij niet alleen een zeer komische rol heeft in de serie, maar stiekem toch ook best een belangrijk bijpersonage is.

review series teen wolf season 3 lydia
Lydia figures it out

Duister

Dit deel is misschien wel het heftigste deel tot nu toe. Het is duister en zwaar, als een dark fairytale. Dat komt grotendeels door het verhaal zelf, maar ook doordat de droogkomische toon van Stiles wegvalt.  Zo kan je ook gelijk merken welke belangrijke individuele rollen de personages hebben. De cinematografie richt zich op een veel engere sfeer, wat meer naar een horror kant neigt. Maar ook de villans, de Oni en Nogitsune zijn veel duisterdere wezens, niet in het minst omdat de serie zich op de innerlijke angst richt. Realiteit en surrealisme lopen door elkaar, waardoor niet alleen de personages zich afvragen wat echt is en wat niet, maar ook de kijker grotendeels voor de gek wordt gehouden. Het concept van de grip verliezen op de werkelijkheid speelt een grote rol en is ook zeer goed verbeeld en uitgewerkt in een erg mooie en originele cinematografische creatie, wat een zeer creepy effect geeft. Zeker als de meest slimme en verstandige persoon langzaam gaat twijfelen aan zichzelf.

review series teen wolf season 3 oni
Oni

Dit seizoen ziet er heel goed uit, vooral het tweede deel, dat werkelijk heel goed is gefilmd. Er zijn afleveringen die eruit springen en de gebeurtenissen zijn heftiger dan ooit. Dit seizoen is Teen Wolf echt een veel volwassenere richting op gegaan. Zowel qua verhaal, als cinematografie, de special effects zijn echt mooi en de diepte van de personages zijn realistischer. En we moeten afscheid nemen van een speciaal personage aan het einde van dit seizoen, wat het zowel tragisch als episch maakt. De verhalen zijn mooi en origineel verzonnen. De personages zijn goed uitgewerkt en dragen ieder bij aan het verhaal, niemand wordt vergeten. Alles ziet er goed uit en het plot is zeer sterk. En nu al is het een groot verschil tussen de eerste afleveringen van seizoen 1 en waar ze nu zijn met de serie. Best knap om dat in zo’n korte tijd te bereiken.

review series teen wolf season 3 stiles nogitsune
a deadly game of chess

Het universum van Teen Wolf wordt steeds groter en de verhaallijnen worden steeds duisterder. Personages blijven zich ontwikkelen net als de serie zelf. Dit seizoen heeft echter een grote stap richting volwassenheid genomen, wat zichtbaar is in de manier van vertellen, de cinematografie, de groei van de personages en de diepere duistere verhalen, die in tegenstelling tot voorgaande seizoenen nu tot epische hoogten komt. Het afscheid van een van de geliefde personages valt dan ook zwaar.

Wil je meer lezen over andere seizoenen van Teen Wolf? Klik dan op onderstaande links.

• Teen Wolf (2013, 2014)
  • Season: 3