Serie Review: Teen Wolf Seizoen 2

review series teen wolf season 2 stiles allison scott
just hanging around in the background

In seizoen 1 heeft Scott geaccepteerd dat hij een weerwolf is geworden en kan hij er veel beter mee omgaan. En gelukkig maar, want er dreigt weer gevaar in Beacon Hills.

In het eerste seizoen is iedereen voorgesteld, de basis van het verhaal is gelegd, de meeste personages weten waar ze staan alhoewel er ook nieuwe verbonden worden gemaakt. Het duurt echter niet lang voordat Scott en zijn pack zich al snel weer in hachelijke situaties bevinden.

review series teen wolf season 2 stiles scott
Stiles and Scott

Aan het einde van het eerste seizoen lijkt het gevaar van de Alpha weerwolf te zijn afgewend, maar nu Derek zelf de alpha is geworden, wil hij een eigen pack gaan creëren. Iets waar Scott fel op tegen is. Derek rekruteert (lees: bijt hen met toestemming) Isaac een jongen die mishandeld wordt door zijn vader en zich eigenlijk altijd hulpeloos heeft gevoeld en Erica een onzichtbaar en ziek meisje en Boyd eveneens een buitenbeentje. Derek traint hen om goede weerwolven te worden, want het gevaar van de familie Argent is nog lang niet geweken. Ondertussen date Scott met Allison Argent, die inmiddels weet van haar familie en Scott en moet ze dus een geheim bewaren. De strijd tussen de weerwolven en de hunters is echter niet het enige waar Scott in verzeild is geraakt, want ook waart er een nieuw soort wezen rond, de Kanima, dat allerlei mensen vermoordt. Scott heeft uiteindelijk zowel de hulp van Derek nodig als de hunters om de Kanima onschadelijk te maken. Maar als ze erachter komen wie de Kamina is, blijkt dat toch minder eenvoudig.

review series teen wolf season 2 lydia
someonehelpme

Stiles is key

In dit seizoen staan allerlei verschillende belangen op het spel. Ieder heeft zijn eigen perspectief en wat goed is en wat slecht, blijkt ingewikkelder dan gedacht. Dat maakt dat deze serie uitsteekt boven een gemiddelde tienerserie. Het is allemaal niet zo zwartwit. Ondanks dat het serieuze zaken zijn, wordt het toch met een hoop humor benaderd. Dat is voornamelijk te danken aan Stiles. Stiles, de slimmerik en grappenmaker die altijd uitvindt hoe het in elkaar steekt en tenslotte altijd gelijk heeft, is eigenlijk de belangrijkste persoon in de serie. Zonder hem wordt het een stuk saaier en misschien ook wel ongeloofwaardiger omdat het te serieus zou worden. Want het personage Scott is heel serieus en consciëntieus. Hij wil altijd doen wat juist is en strijdt voor rechtvaardigheid en de onschuldigen. Alhoewel dat niet alleen nobel is, maar ook correct, kan dat wel saaie tv opleveren. Stiles houdt er wel dezelfde ideeën op na als Scott, maar handelt toch net even iets anders en is makkelijker bereidt om iets ‘slechts’ te doen om het goede uiteindelijk te bereiken. Ook is Stiles de persoon die out of the box denkt en zo de kijker meeneemt naar een andere manier van kijken naar de gebeurtenissen, wat de gebeurtenissen een stuk interessanter maken.

review series teen wolf season 2 allison
Allison

Verhaal en personages

Wat de serie ook onderscheidt van andere tienerseries volgt uit het bovenstaande, want ondanks dat er verschillende belangen zijn, er is altijd baas boven baas in slechtheid. En dat betekent dat er sprake is van verraad, wantrouwen, maar ook juist vertrouwen. Allerlei tegengestelde emoties en handelingen komen aan bod, waarbij goed en slecht kunnen verschuiven en waaruit de motieven en perspectieven duidelijk worden. Die verschuivingen maken het steeds interessant. Waar een oude bad guy is verslagen, staat een nieuwe op en die ook kan bestaan uit een eerdere bondgenoot. Maar het omgekeerde kan eveneens gebeuren.

review series teen wolf season 2 lydia
flowers on the ice

Ook de personages zelf maken ontwikkelingen en veranderingen door. Soms is het hen overkomen, soms groeien ze door wijsheid. Degene die de meest interessante ontwikkeling doormaakt is Lydia, nadat ze is gebeten door Peter Hale die de Alpha weerwolf uit het eerste seizoen bleek te zijn die uit machtwellust aan het moorden sloeg. Doordat zij niet veranderd is in een weerwolf, maar ook niet aan de bijt is gestorven, maakt dit haar tot een zeer bijzonder persoon. Dit maakt haar rol ook groter en haar aandeel voegt niet alleen meer spanning, maar ook meer mysterie toe. Maar ook Allison is gegroeid, maar niet direct wijzer geworden wat te wijten valt aan haar strenge opvoeding om haar voor te bereiden als hunter. Hierdoor krijgen we niet alleen door haar relatie met Scott meer te maken met de familie Argent, maar vormt de familie Argent misschien wel een groter gevaar dan ooit. De rol van Derek is hierin wat ongrijpbaar, net als het personage zelf. Zijn weerwolf instinct doet hem zijn eigen pack creëren, wat misschien moreel gezien niet helemaal goed te praten is en wat tevens tot meer gevaar vormt voor Scott, door de roekeloosheid van de karakters van die nieuwe weerwolven, maar wat uiteindelijk ook weer ten goede gebruikt kan worden. Derek blijkt ondank zijn dubieuze beslissingen toch een goede mentor en oudere broer voor Scott die het beste met hem voor heeft, weliswaar gezien vanuit het weerwolfperspectief.

review series teen wolf season 2 kanima allison
the Kanima

Nog beter dan het eerste seizoen

In dit seizoen worden alle bestaande karakters nog beter uitgewerkt en worden nieuwkomers ook vrij uitgebreid behandeld. Ook is er een verbetering in de cinematografie, alles ziet er beter uit in vergelijking met het eerste seizoen. Vooral de Kanima ziet er prachtig uit en ook de transformaties en het uiterlijk van de weerwolven zijn verbeterd. Maar toch zijn beide seizoenen duidelijk met elkaar verbonden met name door de hoofdrolspelers in het verhaal. Want uiteindelijk gaat het nog steeds over weerwolven tegen hunters, terwijl tegelijkertijd een nieuw monster wordt geïntroduceerd, de Kanima. Waar het in het eerste seizoen de vraag was wie als Alpha voor een aantal lijken zorgde, is het nu de vraag wie de Kanima is. Dat maakt van deze serie niet alleen een fantasy serie, met soapachtige elementen, waarbij vooral de tienerliefde centraal staat, maar ook een mystery. Alhoewel ook dit seizoen maar 12 afleveringen heeft, gebeurt er veel en spelen er veel dingen naast elkaar. Op deze manier is geen enkele aflevering een opvulling, maar doet alles wat er wordt getoond ertoe.

review series teen wolf season 2 derek
Derek

Melissa McCall

Ook een belangrijk onderdeel in dit seizoen is dat Melissa, de moeder van Scott erachter komt dat Scott een weerwolf is en uiteindelijk als volwassene ook haar rol inneemt in de serie. Dat maakt deze serie ook onderscheidend. De serie speelt zich niet enkel af onder de tieners, maar ook de volwassenen worden er bij betrokken. In het eerste seizoen eigenlijk alleen als antagonisten, maar vanaf dit seizoen ook als protagonisten. Het is niet enkel de geheime wereld van de tieners. En dat maakt het Teen Wolf universum een stuk groter en rijker, zoals dat in de volgende seizoenen nog zichtbaarder zal worden.

review series teen wolf season 2 stiles
Stiles in his finest moment

Het tweede seizoen van Teen Wolf voelt weer aan zoals vanouds met dezelfde hoofpersonages die niet alleen groeien in hun rol, maar ook als mens/weerwolf, een nieuwe villan creature, nog meer liefdesperikelen en morele dilemma’s waarin zware keuzes gemaakt moeten worden. Het zet niet alleen de kijker meer op scherp, maar ook de personages. Alles ziet er nog beter uit en de verhaalontwikkeling loopt nog gemakkelijker, waarbij de cast en crew zich duidelijk thuis voelt.

Wil je meer lezen over de andere seizoenen van Teen Wolf? Klik dan op onderstaande links.

• Teen Wolf (2012)
  • No. of episodes: 12