Film Review: The Pact (2012)

review film the pact 2012 annie
Annie

The Pact is een film van Nicholas McCarthy en net zoals wel meer andere horrors, gebaseerd op een korte film ook door dezelfde regisseur gemaakt.

De film integreert spooky en creepy elementen met een aantal goede schrikmomenten en mondt uiteindelijk uit in een verrassend einde. Soms pakt de twist uit als een enorme tegenvaller, maar deze twist is goed in lijn met de rest van de film en al even eng. Dat komt omdat verschillende genres uitstekend met elkaar gemixt worden zonder er een bonte boel van te maken maar een vrij eng geheel.

review film the pact 2012
looking for spirits

De film begint met een sterke openingsscène: Nicole Barlow is terug gekeerd naar haar ouderlijkhuis om haar moeder te begraven en de zaken op orde te stellen in verband met het huis. Ze belt met haar zus Annie die weigert te komen vanwege alle nare herinneringen en hangt op. Vervolgens skypt Nicole met haar dochtertje Eva, die bij een vriendin van Nicole, Liz, logeert. Tijdens het gesprek zegt Eva: ‘Mama, wie staat daar achter je?’ – End scene.

Dan blijkt dat Nicole na dat gesprek spoorloos is verdwenen. Na de verdwijning van Nicole, besluit Annie toch naar haar ouderlijk huis terug te keren en de begrafenis van haar moeder bij te wonen. Nicole is nog steeds niet terecht, maar Annie en Liz, die ook gekomen is met Eva, lijken zich nog geen zorgen te maken, aangezien Nicole wel vaker zomaar is vertrokken. Na de begrafenis blijven Liz en Eva bij Annie in haar ouderlijk huis overnachten. Die nacht echter wordt Annie aangevallen door een onzichtbaar iemand of entiteit en vervolgens verdwijnt ook Liz  en lukt het Annie ternauwernood om met Eva het huis uit het huis te vluchten.

Om de mysterieuze verdwijningen van Nicole en Liz op te lossen, krijgt Annie hulp van een agent Creek en een oude schoolvriendin die een medium is en een mystrieuze vrouwelijke verschijning. Maar dat alles is niet zonder gevaar.

review film the pact 2012 annie
running away from home

Niet cliché

Dit klinkt allemaal als een vrij cliché haunted house verhaal, maar dat is het niet. De film richt zich vooral op Annie. Het begint met het in beeld brengen van een onderhuids angstig gevoel dat langzaam bezit van haar neemt. Technieken die hiervoor gebruikt zijn, zijn het speelse gebruik van de camera die zich richt op iets dat onzichtbaar is, maar wat dus schijnbaar wel van belang is. Zoals bepaalde plekken in het huis. Een shot van een deur, een gang en een half kijkje in de slaapkamer van de overleden moeder, via een half openstaande deur. De camera loopt vaak achter Annie aan, wat zowel een gevoel geeft dat je als kijker over haar schouder meekijkt, als het gevoel dat er een entiteit is die met haar meeloopt en haar in de gaten houdt. Dat unheimische gevoel was al gelijk ingezet door de zin van Eva: ‘Mama, wie staat daar achter je?’

Het filter is beige, grauwig, wat voor een ongezellige nare sfeer zorgt. De film is ook vooral visueel mooi en het gaat vooral om wat er in beeld gebracht wordt. Er wordt dan ook weinig in gepraat. Niet in het minst omdat Annie veel alleen is en alleen in beeld gebracht wordt. Ook in de scènes is de film spaarzaam, geen onnodige tussenstukjes of opvulsels.

review film the pact 2012
dark corners of the house

Heden en verleden verweven

De film is vrij traag, maar niet saai. Er zijn schrikmomenten en scènes waarbij je je adem inhoudt. Maar de film is niet bedoeld als een gruwelijk enge horror. De film richt zich vooral op sfeer en is voornamelijk indringend voor het personage Annie, zonder sentimenteel te worden. Het gaat namelijk niet alleen om de zoektocht naar Nicole en Liz, maar ook naar het verleden van Annie zelf. Er wordt een realistische beeld geschetst van wat Annie meemaakt en ook haar acties  zijn realistisch in beeld gebracht. Hierdoor wordt Annie een mens van vlees en bloed wat de film des te enger maakt, aangezien het dan makkelijker is om met haar mee te leven. Langzaamaan komen heden en verleden steeds dichterbij elkaar en wordt uiteindelijk de plot ontrafeld. Dit gebeurt echter wel op een goede langzame manier, waarbij de spanning goed wordt vastgehouden en de kijker weliswaar steeds dichterbij de waarheid komt, maar de twist nog best als een verrassing komt.

review film the pact 2012 annie creek
Annie and Creek investigating

Het is een minimalistische film, met weinig personages, weinig locaties, maar met noodzakelijke scènes die goed in balans zijn en waarbij de kijker zo lang mogelijk in het ongewisse wordt gehouden. Er zitten een aantal vrij sterke shots in, die het gevoel van het personage goed overbrengen zonder dat daar enige uitleg bij behoeft. Ik vond het een goede film, geen standaard horror. De film blijft tot het laatste moment interessant en de angstaanjaagde twist zal je niet snel vergeten. Vanaf de allereerste scène word je door alle bovenstaande factoren in het verhaal getrokken tot het vrij originele plot. De film ligt een beetje in de lijn van Absentia en ik vond hem zeker de moeite waard.

• The Pact (2012) 89 min
  • Directed by: Nicolas McCarthy
  • Produced by: Ross M. Dinerstein