Film Review: Haunter (2013)

review film haunter 2013 lisa
Lisa Johnson

Haunter is een ghost story waarin het vooral draait om de plot en het verhaal. Maar wie denkt na een paar minuten al te weten hoe het in elkaar zit, kan zich toch nog verheugen op een aantal twists.

Bij deze film staat story is key voorop. Het gaat dus om het verhaal dat een paar twists bevat en zit wat dat betreft ingenieus in elkaar. Het is een horror mystery en geen horror/psychologische thriller. Daardoor zijn de personages niet echt uitgewerkt. Alhoewel de personages het plot dienen, is deze benadering van de personages door het script wel het zwakke punt van deze film. Desalniettemin is dit een erg mooi gemaakte film, waar van tevoren duidelijk goed over na is gedacht en dat werpt zijn vruchten af in de uitvoering.

review film haunter 2013 johnson family
the Johnson family at dinner

Lisa Johnson lijkt in eerste instantie op een normaal meisje van bijna zestien, maar al snel blijkt dat er in haar gezin iets flink goed mis is. Samen met haar jongere broertje, haar vader en moeder beleeft ze telkens dezelfde dag opnieuw, de dag voor haar zestiende verjaardag. Elke dag vraagt haar moeder haar dezelfde klusjes te doen. Ze eten telkens hetzelfde. Iedere dag sleutelt haar vader aan de auto. En haar jongere broertje speelt elke keer hetzelfde spelletje. Maar vanaf het moment dat ze dat beseft, verschijnen er inconsequenties in die routine, waar ze eigenlijk ook ontsteld door raakt. Want zij zelf lijkt die inconsistenties te veroorzaken door uit te zoeken waarom het iedere keer dezelfde dag is. Op haar zoektocht stuit ze op een ouijabord waarmee ze contact krijgt met een ander meisje genaamd Olivia. Dat is het begin van haar ontdekking van wat er eigenlijk met haar gezin aan de hand is. Maar die ontdekking is voor haar en voor de kijker slechts een tipje van de sluier en langzamerhand ontdekt ze wat er echt allemaal speelt en lijkt zij de enige die aan deze hele situatie een einde kan maken.

review film haunter 2013 lisa
everyday playing the flute

Vanuit het perspectief van Lisa

De film wordt helemaal vanuit het perspectief van Lisa geschoten. Ze zit in elke scène en praktisch in elk shot. Dat betekent dat Abigail Breslin, die Lisa speelt, de film moet dragen en dat doet ze heel goed. Toch zoals eerder gezegd lijkt er iets te missen in haar karakter en dat ligt niet aan haar performance, maar aan het script. De film is erg beeldend en vertelt het verhaal door haar ogen, waardoor de film niet veel tekst bevat en nog al eenzijdig is qua karaktervorming, want het draait allemaal om het mysterie waarin ze leeft. Dat geldt trouwens voor alle personages en dat is mede te wijten aan de repetitieve teksten en gedrag wat het gezin uitvoert. Dat is wel onderdeel van het verhaal en kan in het begin van de film wat afschrikken, maar het heeft een functie, waardoor het wel logisch is in het verhaal. Toch kan dat het gevoel dat er iets ontbreekt in de film, wat de personages betreft, niet wegnemen. Maar dat is ook de enige zwakte van de film.

review film haunter 2013
everyday watching tv

Goede opbouw en manier van filmen

Het verhaal zit erg goed in elkaar. De opbouw zorgt voor genoeg spanning en telkens wanneer je iets te weten bent gekomen, is er weer een nieuwe twist, waardoor het ook verrassend blijft en interessant.

De manier van filmen is erg mooi uitgevoerd. De cinematografie is erg één op één met wat er met Lisa gebeurt en hoe ze zich voelt. Er wordt daarvoor veel gebruik gemaakt van een blurtechniek die vervormend werkt. Maar aan het einde van de film, wordt de cinematografie pas echt interessant wanneer het beeld overschakelt naar een soort diaprojectie, met een beverig beeld, rafelige hoekjes en waar af en toe een frame in ontbreekt. Dit zorgt voor een creepy effect geeft.

review film haunter 2013
something is not right

Ook de muziek is zeer passend en goed gekozen. En erg leuk vond ik persoonlijk dat het muziekstuk Peter en de Wolf als een soort rode draad door de film heen loopt. Wat natuurlijk ook wel symbolisch is, aangezien Peter het op wil nemen tegen de grote boze wolf, en uiteindelijk hulp krijgt van zijn dierenvriendjes. Die kleine details, samen met het feit dat de film mooi wordt verteld, kloppend is aan het einde, dat alle kleine stukjes die door de hele film worden gegeven als een puzzel in elkaar vallen, maken van deze film een fijn compleet geheel.

Maar aangezien story is key is in deze film, is dat vaak pas te zien aan het einde van de film. De film is gefilmd in een gestaag tempo, waarin geen versnellingen zitten, maar eenzelfde ritme blijft houden. Daar moet je wel geduld voor hebben en houden van deze manier van vertellen. De twists houden je aandacht en interesse wel vast, maar pas kloppend is de film aan het einde.

review film haunter 2013 ghost
haunted

Haunter is een film die een ghost story op een andere manier benadert en voornamelijk gaat om het mysterie waarin Lisa leeft. Er is wel wat spanning, maar het is geen horror. Eng wordt het dan ook nooit. Een echt enge creepy verontrustende sfeer van een gothic ghost story heeft het ook niet. Waar de film echt interessant maakt, zijn de twists, het verhaal zelf en hoe dat verhaal in elkaar is gezet en hoe het wordt verteld. Echt voor de liefhebbers van story is key verhalen.

• Haunter (2013) 97 min
  • Directed by: Vincenzo Natali
  • Produced by: Steve Hoban