Serie Review: Dirk Gently’s Holistic Detective Agency Seizoen 1

review series dirk gently season 1
a dirk gently puzzle

Deze serie is gebaseerd op de boeken van Douglas Adams, genaamd, Dirk Gently’s Holistic Detective Agency (1987) en The Long Dark Tea-Time of the Soul (1988). Wat een fantastische hilarische bizarre bewerking oplevert.

Alhoewel ik deze boeken nog niet heb gelezen, maar even een korte samenvatting van de inhoud heb doorgelezen, ben ik wel tot de conclusie gekomen dat deze serie wel erg losjes is gebaseerd op de boeken. Maar dat wil niet zeggen dat de stijl, de humor en het absurdisme van Douglas Adams niet tot zijn recht komen. Douglas Adams is misschien wel het meest bekend van The Hitchhikers Guide to the Galaxy boeken, maar ook heeft hij verschillende afleveringen van de oude Doctor Who serie geschreven. Al die elementen en enkele elementen uit de originele Dirk Gently boeken zijn terug te vinden in deze serie, waardoor het één grote absurdistische rollercoaster van een avontuur is geworden.

review series dirk gently season 1 dirk farah
Dirk and Farah

Todd een 33 jarige bellboy in een hotel ziet zijn leven compleet veranderen als hij in het penthouse een vreselijke moord ontdekt en niet veel later ene Dirk Gently die bij hem door het raam naar binnen klimt, hem tegen zijn wil in benoemd tot zijn assistent en vriend. Terwijl Dirk het leven van Todd binnendringt, wordt Todd in de bizarre wereld van Dirk meegesleurd, die naar eigen zeggen een holistische detective is, wat ongeveer inhoudt dat hij als een blaadje in de rivier zich door de schepping laat meevoeren naar waarheen hij dus ook behoort te gaan, kosmisch gezien en dat hij zich overlaat aan de fundamentele verbondenheid der dingen en op deze manier al zijn zaken oplost, wat ongeveer inhoudt dat hij zich laat meevoeren door het toeval. Ondanks dat Todd zijn bedenkingen heeft besluit hij toch met hem mee te gaan, aangezien zijn zus Amanda zijn hulp en geld nodig heeft en hij zojuist zijn baan heeft verloren en helemaal niets meer heeft. Dus werpen Dirk en Todd zich op de zaak van de verdwenen Lydia de dochter van de rijke Patrick Spring, toevalligerwijs het lijk van de moord die Todd in het hotel heeft ontdekt. Dit zet een reeks toevallige gebeurtenissen in het werk, waardoor Dirk en Todd moeten samenwerken, vrienden en vijanden maken, zichzelf tegenkomen, letterlijk en figuurlijk en uiteindelijk de zaak weten op te lossen.

review series dirk gently season 1 dirk todd amanda
being the band

Bizar, absurd, hilarisch en ga zo maar door

De serie is één groot bizar, humoristisch, absurdistisch, spannend, weird avontuur, vol met Douglas Adams logica en zijn kijk op de wereld, in een wereld waar fanatasy en science fiction bij elkaar komen. De serie springt er eigenlijk gelijk in en laat je tot het einde niet meer los. Van een korte introductie van het saaie leven van Todd kom je al snel terecht in de maffe wereld van Dirk Gently, waar Todd tegen zijn wil in wordt meegesleurd. Het is een serie waar het voor de kijker al snel duidelijk wordt of je het leuk gaat vinden of niet. Binnen tien minuten vind je het óf geweldig óf vind je er niets aan. Omdat dit seizoen maar 8 afleveringen heeft, zit er een goed tempo in, wat in het begin een nadeel kan zijn, omdat er in een korte tijd veel personages, verschillende partijen en informatie wordt voorgeschoteld aan de kijker. Dat betekent dat je wel even goed moet opletten.

review series dirk gently season 1 todd dirk
Todd and Dirk and the timemachine

Alhoewel het vrij lang onduidelijk is welke bizarre dingen er allemaal gebeuren en waarom, komt het aan het einde allemaal heel mooi bij elkaar en blijf je als kijker met een bevredigd gevoel achter om uit te kijken naar het volgende seizoen. Alles wordt duidelijk en uitgelegd, zonder dat er echt dingen ergens onderweg zijn blijven hangen of zijn vergeten en waar geen aandacht aan wordt besteed, wat nog wel eens gebeurt in een serie. Mede dankzij een kort seizoen kan er aandacht worden besteed aan alle losse eindjes die erg logisch aan elkaar worden geknoopt. Maar de focus ligt niet alleen op het verhaal. Want ondanks de weinige afleveringen is er genoeg ruimte om de karakters te leren kennen.

Todd and Dirk brighten up

Wonderlijke personages

De personages, en dat zijn er een hoop, balanceren op een dunne lijn van karikaturen en echte mensen, waarbij er overwegend wordt geleund naar de echtheid van de personages. De humor maakt gebruik van de karikaturale kant van de personages, maar de serieuze kant van het verhaal, laat de menselijke kant goed zien. De personages komen vooral echt tot leven, doordat ze echte keuzes moeten maken, in hun omgang met elkaar en om te doen wat juist is, of juist niet.

Todd is een typisch Doulas Adams personage dat in het begin doet denken aan Arthur Dent van The Hitchhikers Guide, maar al gauw zijn eigen personage wordt. Hij lijkt saai en sullig, maar achter die facade schuilt een moedig persoon, die ook zijn slechte kanten heeft.

Dirk Gently is Dirk Gently en kan eigenlijk alleen maar beschreven worden als een vreemd persoon met een goed hart die sociaal niet altijd even handig is.

review series dirk gently season 1 shark kitten
shark kitten

Amanda de zus van Todd, lijdt aan een (verzonnen) aandoening genaamd pararibulitis, een zenuwziekte wat inhoudt dat de hersenen bepaalde input  verkeerd interpreteren, waardoor ze hallucineert. Dat kan vrij pijnlijk zijn, zoals bijvoorbeeld dat water aanvoelt als vuur, waardoor het aanvoelt alsof ze in brandt staat. Het is een erfelijke ziekte, waarvoor ze medicatie moet slikken.

Farah is de persoonlijke bodyguard van Patrick Spring en op zoek naar zijn vermiste dochter Lydia. Een kickass chick, met wat persoonlijke faal issues. Waardoor ze soms zo onzeker is dat ze niet door heeft hoe cool ze eigenlijk is.

En dan is er nog Bart, een holistische huurmoordenares en compleet crazy, die Ken een elektricien/computergeek ontvoert en op weg is met de missie om Dirk Gently te doden, waarbij ze onderweg een aantal schuldige slachtoffers maakt.

Dan zijn er nog de volgende groepen, genaamd de Rowdy Three, een groep van vier maffe vrij agressieve gasten. De CIA, de FBI, twee politie detectives van missing persons die de zaak Lydia moeten oplossen en een zonderlinge groep van kale mannen.

review series dirk gently season 1 the rowdy three
the rowdy three

Surrealistisch en te gekke muziek

Alhoewel de serie uit heel veel verschillende factoren bestaat, is er een perfecte balans gevonden, waardoor het toch erg prettig kijkt, mits je dit genre leuk vindt natuurlijk. De vibe is een beetje dat van Douglas Adams, Doctor Who en vreemd genoeg ook Utopia. En die laatste komt denk ik voornamelijk door de surrealistische personages en hun gedrag, niet per se qua scènes of cinematografie, maar in het aller voornaamst door de muziek. De muziek is van Cristobal Tapia de Veer, ook verantwoordelijk voor de muziek in Utopia. Dat zorgt gelijk voor de herkenning. En niet alleen dat. Zowel in Utopia als nu ook in Dirk Gently is de muziek erg bepalend voor de sfeer en geeft een extra dimensie aan de scènes. Hierdoor krijgt de serie een veel grotere surrealistische en absurdistische vibe. Dit maakt deze serie (evenals Utopia) nog onderscheidender van andere series. Een erg goede keuze.

review series dirk gently season 1 ken bart
Ken and Bart

Goede combi van genres

De serie is dan wel een comedy, maar er is genoeg ruimte voor menselijke tragiek, een serieuze filosofische kijk op het leven, maar ook voor een hoop geweld en actie. Wat van de serie veel meer maakt dan een zeer grappig fantasy science fiction verhaal en wat het ook interessanter maakt. Niet alleen is er een bizarre mix gemaakt van personages en verhaallijnen en gebeurtenissen, maar die bonte mix is ook terug te vinden in de verschillende genres waarmee deze serie vol zit. Het is actie, avontuur, fantasy, science fiction, soms een beetje horror, vooral veel humor. En dat allemaal gegoten in een bonte mix van uitvoering in surrealisme, een vleugje filosofie, absurdisme en vooral veel weirdness. Daarom is deze serie erg moeilijk in een hokje te plaatsen en dat moet je ook zeker niet willen. Deze serie is uniek in zoveel verschillende opzichten en daardoor zeer verfrissend en verrassend.

review series dirk gently season 1 time machine
the culprit machine

Persoonlijk vind ik dit echt een geweldige serie, met alle elementen die ik helemaal te gek vind. Ik denk ook dat deze moderne versie van Dirk Gently heel goed geslaagd is, zowel toegankelijker voor een grotere groep mensen dan de boeken alleen, maar toch heeft het ook zijn eigen unieke Douglas Adams stijl behouden waardoor het een geheel eigen en aparte serie is die niet te vergelijken is met andere series. Ik vind het moeilijk om deze serie in bewoordingen helemaal tot zijn recht te laten komen. Het is dan ook een serie die je echt gezien moet hebben. En gelukkig blijft het niet bij dit ene seizoen. Er komt een tweede seizoen aan en ik kan in ieder geval niet wachten.

Nieuwsgierig geworden naar het tweede seizoen van Dirk Gently? Klik dan op onderstaande link voor een review:

• Dirk Gently’s Holistisc Detective Agency (2016)
  • No. of episodes: 8