Film Review: Insidious Chapter 2 (2013)

review film insidious 2 2013 lambert family
the Lambert family

Dit deel is niet voor niets Chapter 2 genoemd, aangezien we direct doorgaan op de gebeurtenissen uit deel 1, Insidious (2010).

De twee films kunnen samen beschouwd worden als een hele lange film, al is de toon en sfeer in de tweede film net even iets anders dan in de eerste film, wat het niet alleen spannend en afwisselend maakt, maar ook voor een aantal aangename verrassingen zorgt. Deel 1 eindigde nadat Josh Dalton uit The Further heeft gered en ze hun weg terug hebben gevonden naar onze wereld. Echter ze zijn niet alleen. Want wanneer iedereen denkt dat beiden veilig thuis zijn gekomen, ontdekt Elise op het moment dat ze even alleen is met Josh, dat er iemand in zijn lichaam zit; The Bride. Voordat ze alarm kan slaan, werpt Josh, bezeten door The Bride, zich op haar en doodt haar.

review film insidious 2 2013 dalton
Dalton

Voordat de film verder gaat na de verschrikkelijke gebeurtenis waarbij Elise om het leven kwam, gaan we eerste terug in de tijd. De film begint in 1986 in het ouderlijk huis van Josh. Lorraine heeft de hulp ingeroepen van medium Carl in verband met vreemde gebeurtenissen omtrent Josh. Carl weet zich niet echt raad en heeft op zijn beurt Elise er bij gehaald.

Terug in het nu vertrouwen Specs en Tucker de dood van Elise niet helemaal en gaan naar haar huis om onderzoek te doen. In haar speciale kelder waar al haar paranormale spullen staan vinden ze een videoband waarop de gebeurtenissen te zien zijn van haar bezoek aan Lorriane en Josh in 1986. Op die band ontdekken ze echter iets vreemds.

Tegelijkertijd wordt Renai door de politie ondervraagd over de verdachte omstandigheden omtrent de dood van Elise. In afwachting van het onderzoek verblijven Renai, Josh en de kinderen zolang in het huis van Lorraine. Maar daar ontdekken zowel Lorraine als Renai afzonderlijk van elkaar dat het nog steeds niet voorbij is en dat de entiteiten uit The Furter hen blijven achtervolgen. Bijna tegelijkertijd nemen Lorraine en Specs en Tucker contact met elkaar op. Gezamelijk roepen ze de hulp in van de oude vriend van Elise, Carl om uit te zoeken wat het verleden nog met het heden te maken heeft. En al doende stuiten ze op verschrikkelijke ontdekkingen, die alles te maken hebben met The Bride.  Het leidt hen naar verschillende plekken en tenslotte brengt het hen en ons ook weer terug naar The Further.

review film insidious 2 2013 renai
Renai

Actieve benadering

Deze film verschilt in een aantal opzichten van de eerste film. Het kleurgebruik is anders. Er wordt gebruik gemaakt van meer kleuren en de kleuren zijn ook helderder. De vale grijze waas, die vooral zorgde voor een haunted house vibe, is verdwenen. De kleur rood is wel op een eerie manier sterk aanwezig, verwerkt in bepaalde lichtinvallen en objecten. Ook het rode glasinlood raam zorgt voor een enge rode gloed in het trappenhuis. Tevens is de sfeer iets anders. De eerste film is een echte haunted house film, heel creepy en spooky en passiever. Deze film is echter veel actiever. De personages ondernemen meer en er gebeurt veel meer. Wel is eenzelfde spooky sfeer behouden gebleven, maar er zijn meer schrikmomenten en wordt er veel minder gebruik gemaakt van dat onderhuidse surrealistische vervreemdende gevoel.

Ook is de film niet meer onderverdeeld in drie verschillende aktes, maar spelen er meer dingen tegelijkertijd op verschillende locaties en verschillende situaties. Dat maakt de film ook een stuk levendiger en minder statisch, of toneelachtig, waar het eerste deel af en toe een beetje naar neigde.

review film insidious 2 2013 josh dalton
hiding from Josh

Personages en mystery

Maar er zijn natuurlijk ook weer een hoop overeenkomsten. Dezelfde personages doen weer mee. De rollen voor eigenlijk alle personages zijn echter wel groter geworden. Niet alleen krijgt iedereen meer speeltijd, lijkt wel, maar ook doordat iedereen veel actiever is, komen de personages beter uit de verf. Zelfs Elise, die dood is. Elise, die trouwens uiteindelijk de belangrijkste figuur blijkt te zijn in de hele Insidious reeks, en terecht. De rollen van Specs en Tucker vind ik zelf vrij leuk. Zij brengen echte nerdenhumor en comic relief, die je of erg leuk vindt of erg flauw. Ik vind persoonlijk dat het juist aangeeft dat de makers de film zelf niet al te serieus nemen, maar laten doorschemeren dat ze veel lol hebben gehad in het maken ervan. Schrijver Leigh Whannel is namelijk niets voor niets de vertolker van Specs. Ook Dalton die in deel 1 een praktisch liggende rol had, heeft nu een actievere rol en ook zijn belevingen spelen een grote rol in het verhaal. Door die actievere houding, is de kijker ook meer actiever betrokken dan slechts een toeschouwer. Deze actieve en onderzoekende houding van alle personages zorgt ervoor dat de film meer een mystery thriller is geworden met een groot geheim dat ontrafeld moet worden en slechts dan alle ellende waarmee het gezin geconfronteerd wordt ophoudt.

review film insidious 2 2013 specs tucker
Specs and Tucker

Twee delen goed met elkaar verweven

Beide films vormen niet alleen een groot verhaal, waarbij heden en verleden met elkaar verweven zijn, maar waarbij ook verschillende personages op een bepaalde manier met elkaar zijn verbonden. De eerste film heeft de familie Lambert in de hoofdrol, waarbij Dalton de persoon is waar het allemaal om draait. Elise lijkt een bijpersonage dat het gezin bijstaat en helpt. Maar als we verder kijken met deel 2, zien we dat dit hele gebeuren veel ingewikkelder in elkaar zit. Het origine verhaal is dan ook niet begonnen met Dalton, maar met Josh, toen hij in aanraking kwam met de vreemde figuur The Bride uit The Further die hem achtervolgde en bezit van hem wilde nemen. Die ontdekking toen in 1986, heeft Elise direct in gevaar gebracht, wat pas 25 jaar later tot uitdrukking kwam en haar fataal werd. Die verplaatsing van focus naar Elise, maakt dat ook zij een belangrijkere spil is in het verhaal dan deel 1 deed vermoeden. Hoe al deze ontwikkelingen in elkaar zijn verweven is mooi en op ingenieuze wijze in beeld gebracht en op verschillende plekken in de film geplaatst, zodat je telkens achter meer informatie komt. Zo worden raadselachtige gebeurtenissen uit de eerste film verklaard, maar ook gebeurtenissen die aanvankelijk geen vragen opwierpen worden nu in een ander daglicht gesteld en zijn verrassende wendingen. Dat maakt van deze film een slim in elkaar gezette puzzel.

review film insidious 2 2013 carl
seance with Carl

Prachtige cinematografie

De cinematografie is wederom fantastisch. Er wordt gebruik gemaakt van een zeer bewegelijke camera wanneer er enge verschijningen gaan opdoemen, waarbij prachtig gebruik is gemaakt van het huis van Lorraine met zijn vele doorkijkjes en onderbroken muren. Hiervan weet de camera optimaal gebruik te maken door de belijningen van de camerahoeken en standpunten zo te kiezen dat spookachtige verschijningen achter muren kunnen opdoemen en weer verdwijnen, enkel door het gezichtsveld van de kijker even te onderbreken op een natuurlijke manier door het spel van de muren van het huis. In deel 1 werd dat voornamelijk bereikt door het zogenaamde om het hoekje kijken, maar deze nieuwe grote ruimte leent zich er heel goed voor om met het gezichtsveld te spelen, wat een creepy sfeer creëert.

Het decor is dit keer nog gedetailleerder. Het huis van Elise en met name de Reading Room is heel mooi aangekleed en spreekt erg tot de verbeelding. Ook het vervallen ziekenhuis en het vervallen huis van Parker Crane geven dat extra creepy sfeertje.

review film insidious 2 2013 elise
Elise

Maar het allermooist blijft toch de aankleding van The Further, of beter gezegd wat er vaak niet is. Weer bewegen ze zich voort met de blauwachtige gloed van de stormlantaarn en door een zwarte omgeving lijkt het een oneindige ruimte, waar je bijna niets van ziet. Je kan de kou en de eenzaamheid en de immensheid, mede door het licht, bijna voelen. De verschillende werelden waar de entiteiten zich bevinden zijn ook heel mooi vormgegeven en maken van die wereld een duister sprookje waar de allerengste dingen zich ophouden. Ook is het heel mooi gedaan hoe verschillende scènes en werelden in elkaar overlopen. En natuurlijk de muziek, wederom van Joseph Bishara is zo eng en goed gekozen en is heel belangrijk voor de algehele sfeer in de film.

review film insidious 2 2013 the further
the further

Beide films zijn eigenlijk te beschouwen als één film. Het einde van deel 1 is dan ook een echte cliffhanger en geen flauw einde. Hoe beide films in elkaar zijn verweven is erg mooi en verrassend gedaan. Terwijl het eerste deel vooral gericht was op spanning en een unheimisch gevoel, richt het tweede deel zich meer op mysterie en bevat een thrilleraspect wat er voor zorgt dat de personages veel actiever zijn. Deel 2 is dus niet slechts een herhaling, niet qua verhaal en ook niet qua opbouw. Wie deel 1 heeft gezien moet zeker dit tweede deel gaan kijken, maar beter nog is om beide films achter elkaar te kijken, zodat je ook niets mist en alle aanwijzingen goed aan elkaar kan verbinden. Insidious 2 is samen met de eerste film één van mijn  favoriete films, waar de prachtige cinematografie zeker aan heeft bijgedragen. Het zijn klassieke ghost stories gestoken in geheel nieuwe jasjes die een prachtige enge sfeer weten neer te zetten.

• Insidious: Chapter 2 (2013) 105 min
  • Directed by: James Wan
  • Produced by: Jason Blum, Oren Peli