Film Review: Ouija Origin of Evil (2016)

review film ouija origin of eveil 2016
a seance

In 2014 kwam het niet zo beste Ouija uit. De film kreeg op IMDB een 4,5. Een slecht begin voor een eventuele franchise. Toch hebben ze er een tweede film van gemaakt, een prequel.

Mike Flanagan (Absentia, Oculus) is gevraagd als schrijver en regisseur. De vraag is echter of ze met alle informatie uit de eerste geflopte film, wel een goede prequel hebben kunnen maken. Ik heb de eerste film niet gezien voor het kijken van deze prequel en alle informatie die ik daaromtrent heb, is regelrecht van het internet gehaald.

review film ouija origin of eveil 2016
ouija board just a game

Het in 1967. Alice Zander is moeder van de 15 jarige Lina en de 9 jarige Doris. Niet zo lang geleden hebben zij hun man en vader verloren, iets waar ze ieder op hun eigen manier mee omgaan. Om het hoofd financieel boven water te houden, geeft Alice readings aan mensen. Echter samen met haar twee dochters is het een grote show die ze opvoeren en heeft Alice geen echt contact met de overledenen van de klanten die haar opzoeken. Zelf ziet ze het niet als oplichting, maar als een onorthodoxe manier om de achterblijvers gerust te stellen. Wanneer ze echter een Ouija bord koopt om aan hun act toe te voegen, en er niet gespeeld wordt volgens de regels: Speel nooit alleen, speel niet op een begraafplaats en zeg altijd vaarwel, blijkt plots de jongste dochter wel over een echte gave te bezitten om met de doden te communiceren. Alice wil maar al te graag geloven dat Doris met haar vader kan praten, maar Lina blijft sceptisch. Ze roept de hulp in van de priester op haar school. En dan komen ze erachter wat er werkelijk met Doris aan de hand is en zijn ze allemaal in gevaar.

review film ouija origin of evil 2016 alice doris
possessed Doris

Goed begin

De film heeft een goede start. De aankleding is erg mooi, en heeft een echte eind jaren 60 uitstraling. De belichting is heel erg mooi gedaan en geeft een betoverend sfeertje. Ook de verhoudingen tussen de moeder en haar twee kinderen is goed uitgewerkt. Elk personage heeft een duidelijk eigen karakter en een geheel eigen wijze waarop ze omgaan met de dood van hun man en vader. Dat geeft een interessant conflict tussen de moeder en dochters, die altijd wel op de achtergrond blijft, maar wel voor de nodige diepgang zorgt. Ook de creepy sfeer is goed opgebouwd. Het eerste uur heeft de film af en toe wel het niveau van een Insidious of een The Conjuring gehaald, welk een stijl deze film benadert. Voor de opmerkzame kijker zijn er zeker grote overeenkomsten met The Conjuring 2 (2016). Goede en sterke enge scènes die een creepy sfeer weten neer te zetten en waarin drie sterke vrouwen de hoofdrol spelen.

review film ouija origin of evil 2016 doris priest
a dangerous game

Doodgeslagen

Maar dan na twee derde van de film gaat het mis. Op het moment dat de priester en Lina en Alice erachter komen wat er in hun huis gebeurt en waarom en dat Doris niet geheel zichzelf is en ze in actie moeten komen, is de zo zorgvuldig opgebouwde spanning en enge sfeer compleet verdwenen. Alsof je halverwege de achtbaan net voordat je de hoogste top hebt gehaald en in een vrije val naar beneden gaat vallen, wordt verzocht om uit te stappen. Het is een zogezegde dead halt. Er kan niet eens gezegd worden dat de film uit de bocht vliegt, want in plaats van dat er chaos ontstaat en het hele script in de rondte vliegt, lijkt de film doodgeslagen. En niet alleen het script, maar ook de personages lijken er geen zin meer in te hebben. De zogenaamde jumps scares zijn eerder lachwekkend en komen uit het niets vallen (pun intended) en zonder logica, dan dat ze echt ervoor zorgen dat je je rot schrikt. Ook de reacties van de personages zijn lauw en totaal niet logisch in de gehele situatie. Het meisje Doris ziet er dan wel steeds eng uit, met haar enge hoofd, maar vaker wel dan niet is die CGI een beetje kinderlijk en cliché en kan er niet voor zorgen dat de engheid weer terug komt.

Ook de bezeten Doris is erg houterig en ongeloofwaardig. Hele lappen tekst, (die niet zo goed zijn geschreven) lepelt ze zo eng mogelijk op, maar zo verontrustend en vervreemdend wordt het niet. In tegenstelling tot het zo slappe laatste half uur, zo geforceerd zijn haar teksten en voorkomen.

review film ouija origin of evil 2016 doris
never play alone

Sterke Alice en Lina

De personages Alice en met name Lina zijn daarentegen wel erg goed gedaan. Het zijn echte karakters, likeable en geloofwaardig, maar ze hadden wel nog beter tegen elkaar uitgespeeld kunnen worden.  Er had meer nadruk kunnen liggen op het verlies en hoe hun eigen manieren om daar mee om te gaan, botsen in het gezin, waardoor wat er werkelijk aan de hand is met Doris, niet gelijk wordt gezien en dat ook voor een conflict tussen Lina en Alice kan zorgen.

review film ouija origin of evil 2016 doris demon
the demon revealed

Ouija Origin of Evil is een film die erg sterk begint, maar aan het einde erg verslapt. Er gebeuren het laatste half uur nogal wat ongeloofwaardige en flauwe dingen, die vooral te maken hebben met hoe deze film met de film uit 2014 aan elkaar gebreid kan worden. Zou het een losstaande film geweest zijn, dan was de uitkomst misschien anders geweest, maar nu is het eerste uur zeer veelbelovend, maar wordt dat helaas niet afgemaakt. En dat is jammer, want je ziet dat er wel veel meer in zat.

• Ouija: Origin of Evil (2016) 99 min
  • Directed by: Mike Flanagan
  • Produced by: Michael Bay, Bradley Fuller, Andrew Form, Jason Blum, Brian Goldner, Stephen Davis