Film Review: Halloween II (1981)

review film halloween 2 1981 laurie
is Laurie save in the hospital?

Halloween II gaat direct verder waar Halloween geëindigd is. Maar de vraag is of de film ook in dezelfde spannende ijzingwekkende sfeer verder gaat.

Het script werd geschreven door John Carpenter en Debra Hill, zoals in de eerste film, maar de regie werd overgedragen aan Rick Rosenthal. Een vervolgfilm wil de eerste vaak overtreffen niet alleen op cinematografisch vlak en het verhaal en de horror, maar ook op commercieel gebied en dat kan wel eens bosten. En ik kan verklappen dat ook bij Halloween II dat het geval was.

review film halloween 2 1981 michael myers
Michael is looking for her

De film begint met de scène waarin Laurie denkt Michael Myers verslagen te hebben, maar op de achtergrond komt hij weer bij zijn positieven en valt haar wederom aan. Net op tijd komt Dr Loomis ter plaatse en schiet hem zes keer neer en Michael Myers belandt op het gazon via het balkon. Als Dr Loomis echter buiten gaat kijken, is Michael verdwenen. Samen met de sheriff gaat hij op zoek naar Michael, terwijl Laurie gewond naar het ziekenhuis wordt gebracht. Via een jongetje met een boombox, hoort Michael dat Laurie in het ziekenhuis ligt en gaat hij naar haar op zoek om zijn karwei af te maken, maar niet voordat hij nog vele slachtoffers maakt onder het ziekenhuispersoneel. Ondertussen komt Dr Loomis erachter waarom Michael zo naarstig op zoek is naar Laurie, zij is namelijk zijn jonge zusje. Laurie was twee toen Michael aan het moorden sloeg en werd opgenomen en zij werd twee jaar later geadopteerd en weet van niks.

review film halloween 2 1981 laurie
being chased again

Toegevoegde waarde?

Behalve het feit dat deze film ons de informatie geeft waarom Michael zo geobsedeerd Laurie achtervolgde in Halloween  en haar vervolgens weer achterna zit in Halloween II, voegt de film niet zo heel veel toe. De film richt zich dit keer voornamelijk op zoveel mogelijk dode artsen en verpleegsters met zoveel mogelijk en zo rood mogelijk bloed in plaats van op de onderhuidse spanning die zo mooi in Halloween in beeld werd gebracht. De spanning ontbreekt dan ook in het tweede deel en het verhaal is gemakzuchtig in elkaar gezet. De logica waarom Michael zoveel verpleegsters wil doden voordat hij naar de kamer van Laurie gaat is een raadsel en enkel in scène gezet voor zoveel mogelijk kills voor Michael.

Ook zijn er daardoor erg onwaarschijnlijke gebeurtenissen. Iemand die bij een aanrijding compleet in de fik vliegt en na enkele seconden helemaal verkoold is, kan natuurlijk niet. Ook de angry mob die het ouderlijk huis van Michael staat te bekogelen is een beetje vreemd en zeker vreemd geplaatst in de film. Eveneens vreemd is dat het ziekenhuis op Laurie na helemaal geen andere patiënten lijkt te hebben maar wel een hoeveelheid aan verpleegsters heeft die praktisch naamloos door het beeld komen en gaan, wat het een tikkeltje chaotisch maakt. En dan tenslotte is er de vraag hoe het kan dat Laurie eerst nog half in shock verkeert en verdovende medicatie krijgt en een paar seconden later toch haar bed kan verlaten zonder een direct dreigende reden. Om maar enkele van de meest onlogische scènes op te noemen.

Michael on his killing spree

Toch ook leuke vondsten

Maar er zijn ook een aantal goede elementen te vinden in de film. De verklaring waarom Michael achter Laurie aanzit is een pluspunt. Ook de verklaring waarom Michael steeds weet op te staan uit een wisse dood, wordt op een leuke manier verklaard. Namelijk dat hij tijdens zijn opname geen enkele geestelijke menselijke trekken vertoonde en dat zet zich op deze manier ook lichamelijk door, door onmenselijk niet gemakkelijk dood te kunnen gaan. Ook kunnen de vele en brutere kills verklaard worden doordat Michael nu helemaal is losgeslagen en al zijn menselijkheid heeft verloren.

Maar ook de cinematografie is goed gedaan en wel typisch Halloween. Zoals de camera die over de schouder van Michael meekijkt en meeloopt, wat een unheimisch gevoel geeft en de camera die vanuit de ogen van Michael kijkt. Door hem op deze manier in beeld te brengen in plaats van helemaal als mens, wordt hij gedepersonaliseerd. Soms is slechts zijn masker te zien, eveneens onmenselijk en soms is hij helemaal te zien maar dan op de achtergrond. Alleen in het laatste gevecht is hij helemaal als Michael zichtbaar in een vrij goed verlichte ruimte en dan merk je ook gelijk dat het minder eng wordt.

Nog een ander grappig dingetje is dat iedereen Night of the Living Dead zit te kijken op tv, het is namelijk nog steeds Halloween. Dat zijn een soort leuke verwijzingen die horror films wel vaker doen. Maar dat is ook het enige dat ik op kan noemen dat leuk was. Want personages die misschien zogenaamd als geinig hadden moeten zijn, de bewaker bijvoorbeeld en het echtpaar dat tv kijkt, sloegen de plank mis.

review film halloween 2 1981 laurie
cornered but not defeated

Lui verhaal

Wat er dus vooral mist aan de film is spanning. Michael Myers die op zijn langzame tempo veel in beeld is en maar blijft moorden getuigt van een wat lui script. Er is verder geen enkele andere verhaallijn, overige personages worden nauwelijks uitgewerkt en Laurie ligt continu voor pampus in het ziekenhuis. Pas wanneer Michael Laurie daadwerkelijk achtervolgt en zij moet vluchten wordt het spannend. Leuker en spannender was geweest als nu de relatie tussen haar en Michael verder werd uitgediept, niet alleen qua informatie, maar in beeld als een kat en muis spel, waarbij Laurie hem telkens te slim af moet zijn.

review film halloween 2 1981 michael myers on fire
is this the end of Michael Myers?

Weerbare Laurie

Er wordt wel eens gezegd dat de film seksistisch is doordat Laurie steeds gered moet worden door Loomis, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Laurie is weerbaar en daadkrachtig en Loomis offert zich op en is vastbesloten om Michael tegen te houden, omdat hij zich verantwoordelijk voelt en niet omdat Laurie dat niet zou kunnen. Wel was leuker en interessanter en spannender geweest als het meer een strijd was geweest tussen Michael en Laurie dat zou dit deel ten opzichte van deel 1 echt een aanvulling kunnen zijn, terwijl ondertussen wordt uitgelegd waarom.

Halloween II is dus behalve de informatie over Michael en Laurie verder geheel overbodig en niet echt leuk of spannend om naar te kijken. Jammer, want dit vervolg had met een beter script een goed vervolg kunnen zijn.

Meer lezen van de Halloween franchise? Klik dan op onderstaande links:

• Halloween II (1981) 92 min
  • Directed by: Rick Rosenthal