Film Review: Halloween (1978)

review film halloween 1978 laurie
Laurie is being watched

Halloween is misschien wel de bekendste slasher ooit. Alhoewel het zeker niet de allereerste slasher was, velen gingen er in de jaren 70 al aan vooraf, maar Halloween kenmerkt zich toch door een typische manier van filmen, het iconische Final Girl concept en een handjevol jongeren die als slachtoffer dienen, waar vele andere slashers flink gebruik van hebben gemaakt.

Zoals bijvoorbeeld Friday the 13th, dat 2 jaar later uitkwam en zelfs net zoals in Halloween gebruik maakte van de final girl en een themamuziekje dat telkens terug kwam door de hele film heen. Halloween is in 2006 in de National Film Registry opgenomen vanwege zijn culturele, esthetische of historische waarde. De film mag dan wel al bijna 40 jaar oud zijn, maar heeft in tegenstelling tot zijn voorgangers in de jaren 70 al echt een moderne vibe van de slasher zoals die ook nu nog worden gemaakt.

review film halloween 1978 michael myers
Michael Myers on the prey

De film begint in 1963 in het huis van de familie Myers. We kijken door de ogen van kleine Michael die een mes pakt uit de keuken, de trap oploopt en boven aangekomen een masker van de grond pakt en opzet en vervolgens zijn oudere zus Judith doodsteekt. Als hij na de daad naar buiten loopt, komen net zijn ouders thuis en zien we hem voor het eerst; een kleine jongen van zes jaar oud gekleed in een clownspak en met een bebloed mes in zijn handen.

15 Jaar later op 30 oktober 1978 is Dr Loomis op weg naar een inrichting Smith’s Grove om daar Michael Myers op te halen, die daar sinds zijn daad vastzit. Al 15 jaar lang heeft hij niet gesproken, maar Dr Loomis die al die tijd zijn behandelend psychiatrisch arts is geweest, vindt hem pure evil en moet nu voor de rechter pleiten dat Michael echt nooit meer vrij mag komen. Maar als hij op die stromachtige avond daar aankomt, treft hij een aantal patiënten aan op het stuk grond van de kliniek en wordt zijn auto gestolen door Michael die is ontsnapt. Met het besef hoe gevaarlijk hij is, zet Dr Loomis de achtervolging in en komt hem op het spoor in Haddonfield, de plek waar het 15 jaar geleden allemaal begon.

Een aantal straten verderop van het nu leegstaande Myers huis, woont scholiere Laurie Strode. Wanneer zij op school in de les zit, heeft ze het gevoel dat ze bekeken wordt door een vreemde man aan de overkant van de straat. Als zij met haar vriendinnen Lynda en Annie naar huis loopt, meent zij diezelfde man met zijn auto weer te zien, en ziet ze hem zelfs achter een heg staan. Maar als Annie gaat kijken, is er niemand. Ze legt het voorval naast zich neer en moet die avond op Tommy passen. Ook Annie moet oppassen op Lindsey aan de overkant van de straat en besluit Lynda met haar vriendje Bobby, langs te komen om te gaan seksen. Laurie neemt haar oppastaken echter serieus en is zeer zorgzaam voor Tommy die buiten de boogeyman ziet staan. Laurie probeert hem gerust te stellen, maar Tommy heeft gelijk. Buiten bespiedt de boogeyman in de gedaante van Michael Myers, niet alleen Laurie, maar ook Annie en Lynda. Dr Loomis is ondertussen in Haddonfield aangekomen en heeft contact met de sheriff en is erg dicht op het spoor van Michael. Zijn Laurie en haar vriendinnen en oppaskinderen veilig die avond op Halloween?

review halloween 1978 laurie tommy
Laurie babysitting Tommy watching the thing from another world

Brug tussen de jaren 70 en 80 slashers

Halloween is niet de allereerste slasher ooit gemaakt, maar wel een erg belangrijke. In de jaren 70 waren de slashers voornamelijk films waarin de vrouwen hulpeloze slachtoffers waren, waarin cinematografie erg centraal stond en een surrealistische of impressionistische inslag hadden, maar waarbij de enge sfeer wel overheersend was. In de jaren 80 werd die focus van de slasher van suspense opgewekt door cinematografie verlegd naar de gore en de steeds extremere manier van afslachten, wat zeer beïnvloed werd door de body horrors die hoogtij vierden in de jaren 80. Halloween is eigenlijk een soort tussenfilm, niet alleen qua thema, maar ook qua cinematografie en manier van het verhaal vertellen. Waren in de jaren 70 het verhaal en plot vaak ondergeschikt aan sfeer en cinematografie, vertelde Halloween een duidelijk verhaal. De opbouw is logisch en leidt telkens naar de volgende gebeurtenis. Michael ontsnapt, we leren door Dr Loomis zijn verleden en karakter, en we zien hem al direct Laurie bespioneren, al hebben we nog geen idee waarom. Dat die avond na een hele dag stalken, de killings beginnen is dan ook niet meer dan logisch.

review film halloween 1978 dr loomis
Dr Loomis on the chase for Michael

Suspense

Maar Halloween maakt wel nog erg goed gebruik van de cinematografie om een enge suspsensevolle sfeer neer te zetten. Zo zien we Michael zelden helemaal in beeld, of slechts van veraf. We zien eigenlijk nooit echt zijn gezicht van dichtbij. De camera filmt veel scènes vanuit de ogen van Michael of zijn perspectief en de camera kijkt ook geregeld mee over zijn schouder waardoor het een third person view wordt. Die manier van het inzetten van perspectieven geeft een zeer creepy sfeer aan de film. Michael doet namelijk niets, hij kijkt alleen maar als een peeping tom naar wat Laurie doet. Maar dat idee alleen al geeft je als kijker de kriebels, want je weet dat het daarbij niet zal blijven.

review film halloween 1978 laurie
Laurie defends herself

Final Girl Laurie Strode

In tegenstelling tot de jaren 70 slashers waarin er slechts hulpeloze vrouwelijke slachtoffers waren, is Laurie ondanks dat zij goed kon gillen, een jonge vrouw die van zich af weet te bijten. Ook al wordt zij als slachtoffer belaagd, ze beschermt Tommy en Lindsey en weet Michael uiteindelijk te verslaan. Dat hij uiteindelijk niet dood blijkt en Dr Loomis nog net op tijd komt om hem zes keer in zijn borst te schieten waardoor hij van het balkon naar beneden valt, is niet direct een damsel in distress situatie te noemen, maar geeft Loomis de kans niet voor niets naar Haddonfield te zijn gekomen.

Michael has a weird sense of humor

Seks en geweld

Halloween wordt daarentegen wel in verband gebracht met vrouwelijke promiscuïteit dat uiteindelijk leidt tot geweld en de dood. Wat extra wordt benadrukt in de scène waarin Lynda wordt vermoord terwijl ze Laurie aan de telefoon heeft en ze klinkt alsof ze seks heeft en ook Laurie denkt dat. Het is een thema dat als vrouwonvriendelijk kan worden gezien en dat seks voor het huwelijk gestraft wordt, maar het vriendje van Lynda is ook de pineut en is daarmee ook manonvriendelijk. Het hele thema dat vaak ter sprake komt van de seksuele frustratie van Laurie die zij zou hebben, die haar in staat stelt zich af te reageren op Michael is een beetje overtrokken, aangezien zij hem dood denkt te steken en niet op hem los gaat. Natuurlijk worden van dit soort thema’s dankbaar gebruik gemaakt van slashers, niet in het minst om de kijker een veiliger gevoel te geven; als ik maar braaf ben dan zal ik het overleven, net als Laurie. Wat dat betreft heeft het een moralistische sprookjes insteek en is het net zo groot als wat je er zelf van maakt. Want uiteindelijk is Laurie de held van het verhaal en heeft ze Tommy en Lindsey weten te beschermen. Dat er slachtoffers moeten vallen, is niet meer dan logisch bij een slasher, en dat het figuren zijn die het minst likeable aan de kijker worden voorgesteld, maken de killings makkelijker te verteren.

review film halloween 1978 gravestone judith
the gravestone of Judith Myers

Michael Myers

De killings zelf zijn ook heel erg gericht op spanning en suspense. We zien geen in het rond spuitend bloed, wat de jaren 80 zo kenmerkt, maar een langzame opbouw en uiteindelijk het onvermijdelijke lot van de slachtoffers. Een belangrijk onderdeel is niet alleen het cameraperspectief, maar ook het geluid van de ademhaling van Michael door een masker, dat al begon in 1963. Dat geluid klinkt al vrij angstig en beklemmend. Een masker overigens dat er angstaanjagend uitziet door dat het eigenlijk geen echte gezichtsuitdrukking heeft, maar zielloos is, wat natuurlijk perfect het innerlijk van Michael symboliseert. Die killings hebben niet alleen een spannende opbouw, maar er blijkt dat Michael ondanks dat hij geen verschil kan zien tussen goed en kwaad, wel gevoel heeft voor humor, wanneer hij nadat hij Bobby heeft vermoord, hij een laken over zich heen gooit en de bril van Bobby op zijn hoofd zet en zo de kamer van Lynda binnenkomt die denkt dat Bobby een grap met haar uithaalt. Ook de manier waarop hij de slachtoffers in het huis heeft neergelegd voor Laurie om te vinden is niet alleen best komisch, Bobby die aan de deurpost hangt, maar heeft ook een klein surrealistisch tintje wanneer Annie op het bed ligt met aan het hoofdeinde de grafsteen van Judith Myers. Dat is niet alleen raadselachtig en vreemd, maar ook een opzet naar de het hele achtergrond verhaal en de echte reden waarom Michael het juist op Laurie had voorzien.

review film halloween 1978 michael myers closet
you cannot hide from Michael

Moderne slasher

Halloween is het voorbeeld van hoe vele slashers er nu nog uitzien. Het achtergrond verhaal, de opbouw, een stel jongeren dat de pineut is. Toch onderscheid Halloween zich door de invloed van de jaren 70 qua cinematografie. De muziek is inmiddels ook iconisch geworden en zelf in elkaar gezet door John Carpenter. Met een paar simpele noten op de piano heeft hij niet alleen een sterke enge sfeer weten te creëren maar ook het concept van een themamuziek dat zeer kenmerkend is voor de betreffende film. Naast de algehele spanning heeft de film een aantal goede creepy scènes, die nu nog steeds erg eng zijn om te zien en modern aanvoelen.

Halloween is een film die door de jaren heen niet echt verouderd is. De film bereikt nog steeds zijn doel door de slasher te combineren met suspense, een goede opbouw en een duidelijk verhaal, terwijl er toch veel aandacht is voor interessante cinematografie. Halloween is een iconische film, nog altijd effectief en zeer belangrijk voor het moderne slasher genre in het algemeen. Wat trouwens erg grappig is, is dat Laurie en Tommy op tv The Thing (From Another World, 1951) kijken, waar John Carpenter zelf vier jaar later een remake van heeft gemaakt.

Meer lezen van de Halloween franchise? klik dan op onderstaande links:

• Halloween (1978) 91 min
  • Directed by: John Carpenter