Serie Review: Slasher Seizoen 2

review series slasher season 2
who is the killer this time?

In dit tweede seizoen van Slasher volgen we hele andere personages dan in het eerste seizoen. Het is dan ook geen vervolg op het eerste seizoen, maar een ander geheel los staand verhaal.

Alhoewel dit een anthologie serie is, net als American Horror Story, bestaat deze serie niet alleen uit losse seizoenen die afzonderlijk van elkaar gekeken kunnen worden, maar vertolken in tegen stelling tot AHS andere acteurs de personages, waardoor het ook echt een heel ander verhaal wordt. Wie het eerste seizoen van Slasher heeft gezien en dat al vrij heftig vond en gruwelijk, die moet zijn borst nat maken voor dit tweede seizoen dat nog veel meer expliciete gore bevat, heftige scènes, die zeer serieus worden gebracht en waarbij niets en niemand wordt ontzien. Bereid je voor op een gruwelijk tweede seizoen met wederom enorme plotwendingen.

Susan, Andi, Dawn, Peter en Noah werkten ooit vijf jaar geleden op een zomerkamp voor kinderen als begeleiders. Evenals Talvinder een nieuweling in hun hechte vriendengroep. De serie begint wanneer de zes vrienden op hun vrije dag gaan picknicken wat uitdraait op de moord op Talvinder. Nu vijf jaar later keren de vijf vrienden terug naar de plek des onheils. Het jongerenkamp bestaat niet meer en is nu een commune geworden, waar oprichters Antoine en Renee wonen samen met Judith, Mark, Keira, Wren en nieuwkomer Glenn. De vijf besluiten er midden in de winter een weekend te logeren om het lichaam van Talvinder op te sporen. Want inmiddels is het land waarop ze haar lichaam hebben verborgen verkocht en gaat er een resort gebouwd worden. Uit angst dat haar lichaam ontdekt zal worden en er bewijs gevonden wordt dat naar hen zal leiden, willen ze zich voorgoed van het lichaam ontdoen. Maar als ze opzoek gaan naar haar lichaam, blijkt het te zijn verdwenen. En als een van hen diezelfde dag nog wordt vermoord, zijn ze bang dat iemand weet wat ze toen hebben gedaan en wraak wil nemen en moeten zij nu bang zijn voor hun leven. Het kamp echter, de commune, ligt erg afgelegen en is in de winter alleen bereikbaar per sneeuwscooter. Als blijkt dat die onklaar zijn gemaakt, de persoon die hen er naar toe heeft gebracht, Gene en als enige de omgeving op zijn duimpje kent is verdwenen en alle telefoonkabels zijn doorgesneden, zitten ze als ratten in de val. Al snel ontstaat er paranoia en wantrouwen binnen de groep en tussen de vijf vrienden en de communeleden. Want één van hen is de moordenaar en ze zullen, nu er ook een storm op komst is, het moeten uitzitten totdat ze hulp kunnen halen in een 30 kilometer trektocht of iemand naar hen op zoek gaat. Dat gaat een lang een moordend weekend worden.

review series slasher season 2
completely isolated

De personages

Ook dit seizoen is weer een whodunnit die dit keer nog meer lijkt op het verhaal van Agatha Christie And Then There Were None. Waar de personages in het boek vast zitten op een eiland en één voor één worden vermoord, zitten de personages nu vast in een onbereikbaar winterlandschap compleet afgezonderd van de buitenwereld en worden zij één voor één afgeslacht. Al gelijk in de eerste scène worden de vijf personages als schuldige moordenaars afgeschilderd. Door middel van flashbacks worden vervolgens de gebeurtenissen getoond in het jongerenkamp vijf jaar geleden, wat tot die moord leidde. We zien hun onderlinge relaties en hun relatie met Talvinder, waardoor je een meer menselijk beeld krijgt van hen en ze misschien geen brute moordenaars zijn. Toch zijn ze bepaald niet onschuldig, maar ook Talvinder is niet het lieve meisje zoals ze zich aan hen voor deed. Door middel van deze personages laat dit seizoen zien dat iedereen in staat is om te moorden in de juiste omstandigheden. De meeste slasher laten het verhaal vanuit één perspectief zien, vaker vanuit de slachtoffers dan de moordenaar(s). Het is daarom nu interessant om een slasher te zien die vanuit mensen die eerst moordenaars waren en nu zelf het slachtoffer zijn, wordt bekeken. Dit zou wel moeilijk geweest zijn om met hen mee te leven, aangezien je al snel denkt dat ze het verdiend hadden, maar juist vanwege de vele flashbacks wordt niet alleen hun menselijkheid getoond, maar ook dat ook zij ooit slachtoffers waren. Dat maakt het een gecompliceerder seizoen dan het voorgaande. Het gaat niet zozeer om het concept dat schuldigen gestraft dienen te worden, maar meer om het feit dat wat je ook hebt gedaan, je zo’n gruwelijk lot niet verdiend, niet Talvinder, maar ook niet degenen die nu vastzitten en één voor één worden vermoord. Want de vijf vrienden zijn niet de enige slachtoffers.

review series slasher season 2
only accessible by snowmobile

De communeleden

Want al snel wordt duidelijk, tussen de regels door, dat die communeleden niet voor niets daar helemaal afgezonderd zitten. Niet dat zij per se ook iets op hun kerfstok hebben, maar het feit dat je ervoor kiest om geheel buiten de maatschappij te leven, wil wel zeggen dat je voor iets op de vlucht bent. Dat geeft een extra perspectief aan de moorden. Want wat is de achtergrond eigenlijk van de communeleden en waarom hebben ze verkozen om daar te gaan wonen? En waarom zijn ook zij potentiële slachtoffers? Dat is zeer subtiel gebracht en niet gelijk duidelijk vanaf het begin. De vijf vrienden zijn de intruders die hun veilige leven komen verstoren en dat zaait onrust al voordat de eerste moord gepleegd wordt. Dat dit uiteindelijk leidt tot onderlinge paranoia binnen en tussen beide groepen is misschien wel het meest interessante van het seizoen.

Gruwelijk en veel gore

Het verhaal vindt plaats in vier dagen en drie nachten. De afleveringen volgen elkaar direct in tijd op zodat het net een hele lange film is. Dat zorgt er tevens voor dat je maar door wilt kijken. Elke aflevering eindigt met een gruwelijke brute moord en bevat telkens verschillende flashbacks van één persoon van de groep, dat een goed beeld schept van wat er zich vijf jaar geleden afspeelde en een goed beeld geeft van het personage. Op die manier wordt het verhaal mooi verteld, met onderbrekingen van spanning en gore en het zorgt ervoor dat er een goede balans is tussen storytelling en een slasher. En het geeft de kijker een kans om uit te vogelen wie de moordenaar is.

De gore is in dit seizoen daardoor veel explicieter en gruwelijker. Niet alleen wordt het overduidelijk in beeld gebracht en zijn er veel meer ranzige scènes, maar ook omdat je eerst een beter beeld hebt van de personen, maakt dat extra gruwelijk. De moordscènes zijn wel echt slasher waardig. Sommige scènes zijn te bruut voor woorden, terwijl andere scènes de spanning zo naar en lang mogelijk aanhouden totdat het bijna niet meer aan te zien is.

review series slasher season 2
a disturbing discovery

Spoilers: Logica vs plot

In totaal vallen er 10 doden, wat op zich nog niet zo heel veel zegt, maar wat wel boekdelen spreekt is dat aan de meeste moorden flashbacks vooraf gaan in die aflevering van diegene die vermoord gaat worden, niet altijd, maar dat maakt het op gegeven moment wel wat voorspelbaar. En dat is niet zo heel goed gekozen. Wat echter wel goed is gekozen is de red herring van het dossier dat Renee vindt, waardoor niet alleen de kijker, maar ook de personages op een geheel, het zij ander, verkeerd spoor worden gezet.

De plotwending is heel erg verrassend, maar geeft je wel het gevoel dat het seizoen overgeproduceerd is om het plot te doen slagen, waardoor er een aantal te toevallige gebeurtenissen zijn in plaats van dat die zo gepland zijn door de moordenaar. Bijvoorbeeld wanneer Noah wordt verkracht door Glenn, blijkt dat uiteindelijk een soort karma, aangezien hij uit woede geprobeerd heeft om Talvinder aan te randen/te verkrachten. Dit is bedacht door de makers en niet door de moordenaar, waardoor dit een beetje gekunsteld over kan komen.

Ook hoe de plot uiteindelijk in elkaar zit is soms niet helemaal logisch. Let op: Ernstige Spoilers. Want waarom zou Judith daar gaan wonen, waar haar zoon uiteindelijk beschuldig werd, onterecht, van de moord of verdwijning van Talvinder? Is het puur toeval dat zij daar was en de vijf terug keerden en zo haar deden knappen? En hoe wist zij überhaupt dat het deze vijf waren die Talvinder hadden vermoord, ze had hen immers nog nooit gezien of toch wel via hun dossiers? Maar waarom heeft zij tijdens het moorden, terwijl ze vrij slimme dingen heeft gedaan, dan niet het dossier van Owen meegenomen, dat Renee later vond en daardoor vermoord werd, waaruit zou blijken dat Judith de moeder was van Owen? En waar had zij of die sneeuwscooter die het wel deed of de benzine dan verstopt waar de anderen het niet konden vinden? Al die vragen wringen een beetje en kloppen niet helemaal. Het eerste seizoen daarentegen was hierin meer recht door zee, duidelijk qua motieven en logistiek. En dat laatste ontbreekt een beetje in dit seizoen.

En dan tenslotte nog de dubieuze incestueuze relatie tussen Judith en haar denkbeeldige overleden zoon Owen/Wren. Dat wringt misschien nog wel meer.

Slasher seizoen 2 is zeer zeker heftiger en gruwelijker en explicieter dan het eerste seizoen. In een geïsoleerde omgeving met een winterlandschap schept het een zeer unheimisch gevoel. Geen enkel personage is vrij van schuld of veilig wat dat betreft. Zich afspelend in vier dagen met flashbacks, wisselen spanning en informatie en begrip zich af en heeft de kijker een kans om te raden wie de moordenaar is. Wat nogal wordt bemoeilijkt door de verrassende plotwending, die misschien niet helemaal tot in de puntjes klopt, maar er wel voor zorgt dat je telkens op het verkeerde been wordt gezet. Met een frisse blik op slachtoffers en moordenaars is dit seizoen een coole slasher die voor een aantal gruwel uren zal zorgen.

Wil je weten wie de moordenaar is in dit tweede seizoen van Slasher? Klik dan hier, voor de grote onthulling.

Wil je ook het review lezen van het eerste seizoen? Klik dan op onderstaande link:

• Slasher (2017)
  • No. of episodes: 8
  • Running time episode: 45-53 minutes
  • Created by: Aaron Martin
  • Starring: Christopher Jacot, Lovell Adams-Gray. Paula Brancati, Jefferson Brown, Madison Cheeatow, Leslie Hope, Kaitlyn Leeb, Rebecca Liddiard, Paulino Nunes, Ty Olsson, Sebastian Pigott, Melinda Shankar, Joanne Vannicoal, Jim Watson
  • Composer: Shawn Pierce
  • Cinematography: Jackson Parrell
  • Production company: Chiller Films, Shaftesbury Films, Super Channel