Film Review: Monster House (2006)

review film monster house 2006
pas op voor het monster huis

Het is het laatste weekend van de maand en het is ook nog eens bijna Halloween. Tijd om een nieuwe rubriek te introduceren: HET SPOOKT HIER. Elk laatste weekend van de maand vind je hier de spannendste, griezeligste en engste films, series en boeken voor onder de zestien jaar. In de oktober editie vind je vandaag een review over de animatie film Monster House.

Op IMDB staat deze film aangegeven als PG, wat betekent dat sommige stukken niet geschikt kunnen zijn voor jonge kinderen onder negen jaar. De fantasievolle griezelfilm gaat over DJ en zijn vriendje Chowder die het huis aan de overkant ervan verdenken een spookhuis te zijn dat mensen opeet en gaan op onderzoek uit, geholpen door een padvindster Jenny.

review film monster house 2006
het huis bespioneren met Jenny

De 12 jaar oude Dj woont tegenover een vreemd huis dat hij met een verrekijker in de gaten houdt. Het huis wordt bewoond door een chagrijnige oude man Horace Nebbercracker die niemand in de buurt van zijn huis duldt en zeker geen kinderen. Als op een dag wanneer DJ en zijn vriend Chowder buiten spelen en een bal in de tuin van Nebbercracker terecht komt, krijgt de oude man een hartaanval als hij hen wil wegjagen en wordt hij vervolgens afgevoerd naar het ziekenhuis. En dan beginnen de problemen pas echt, want het huis lijkt tot leven te komen en alles te willen opeten wat er in zijn buurt komt. DJ en Chowder kunnen nog net op tijd een meisje Jenny dat snoep verkoopt redden voordat het huis haar opeet, maar ze kunnen de politie niet overtuigen van de gebeurtenis. Hierop besluiten de drie zelf op onderzoek uit te gaan en komen ze erachter dat het huis inderdaad leeft. Hierbij roepen ze de hulp in van een gamer genaamd Skull die een expert is op bovennatuurlijk gebied en van hem leren ze hoe ze het huis zouden kunnen verslaan. Maar niet alles is wat het lijkt en ze komen in het grootste avontuur terecht van hun leven, terwijl DJ en Chowder ondertussen ook nog strijden om de aandacht van Jenny.

review film monster house 2006 dj
DJ weet dat er iets niet klopt aan het huis

Beoordeling

Deze computer geanimeerde film heeft erg leuke personages. DJ is natuurlijk de held van het verhaal en Chowder zijn beste vriend is zijn sidekick, al denkt Chowder daar zelf anders over. Hun omgang met elkaar en conversaties zijn erg leuk en zorgen voor pit in het verhaal. Dat Jenny plotseling in hun midden verschijnt zorgt voor veel opschudding. Want zowel DJ als Chowder vinden haar erg leuk en proberen elkaar af te troeven om haar voor zich te winnen. Dit zorgt voor meer dynamiek en ook voor grappige situaties. Maar dat weerhoudt hen er niet van om een perfect trio te vormen om het raadsel rondom het huis op te lossen. Dit doen zij op een heel moedige manier, waardoor ook hun vriendschap wordt versterkt. Dat levert vaak genoeg komische scènes op, vooral van de kant van Chowder, maar ook veel spannende scènes waar ze op elkaar zijn aangewezen en elkaar moeten helpen. De film is hierin goed opgebouwd. Hierdoor kan de grote twist aan het einde van de film goed worden uitgevoerd. Die twist zorgt tevens voor een mooi ontroerend einde en laat zien dat niet alles is wat het lijkt.  Gelukkig loopt het allemaal goed af.

review film monster house 2006
een val zetten voor het huis

Mooie animaties

Het monsterhuis is prachtig weergegeven, waardoor het een personage op zich wordt en spreekt tot de verbeelding van veel kinderen en kan soms vrij eng zijn voor erg jeugdige kijkers. Maar ook de andere echte personages zijn goed vormgegeven, zowel op animatiegebied (gezichtsuitdrukkingen), als qua karakter (wat ze zeggen en doen) en komen daardoor goed tot leven. De personages zijn wel vrij simpel gehouden, zodat duidelijk blijft wie welke rol vervult en dat blijft ook constant, behalve bij het personage dat een twist heeft (Nebbercracker), zonder dat het oppervlakkige clichés worden. De personages komen net als het huis heel goed tot leven en zijn daardoor een sterk punt van de film. Ook het personage Skull verdient aandacht, want die zorgt als een ‘volwassene’ voor droge grappige scènes, die ook wat meer luchtigheid aan de film geven.

review film monster house 2006
in het huis is het best eng

Monster House duurt 91 minuten en zit goed in elkaar, heeft een prettig tempo, een goede opbouw. Er worden duidelijke keuzes gemaakt en er zit een twist in die spannend maar zeer logisch en begrijpelijk is. Voor de doelgroep, vanaf negen jaar, een erg leuk, grappig, spannend en een griezelig verhaal. Door middel van de techniek performance capture ziet de animatie er zeer mooi en levendig uit.

review film monster house 2006
het huis toont zijn ware gezicht

Kijk info

• Eng: 1/5 Het huis is vrij eng voor de kleinsten, het eet niet alleen een bal op maar ook een klein kindje en een hondje. Verder is het huis vooral bedreigend, maar alles komt goed en zowel het jongetje als het hondje komen levend uit het huis. Het einde zorgt voor wel extra enge scènes van het huis, als we ontdekken dat het huis eigenlijk de gemene overleden vrouw van Nebbercracker is, en dat nu wordt bezeten door haar geest. Maar uiteindelijk krijgt de overleden vrouw Constance, wel rust alhoewel dat best intens kan zijn. Er lopen ook kinderen rond met halloween maskers op.
  • Geweld: 1/5 Het huis valt de drie kinderen aan en ook zij worden bijna opgegeten. Er worden niet alleen kinderen, maar ook volwassen en een hond opgegeten, maar aan het einde komt iedereen levend en wel weer uit het huis.  DJ en Chowder proberen het huis te vernietigen met dynamiet.
  • Gescheld: 0/5 Nauwelijks
  • Seks/Bloot: 1/5 Er wordt gekust.
  • Alcohol/drugs: 1/5 Er wordt bier gedronken