Film Review: Goosebumps (2015)

review film goosebumps 2015 terrible snowman
de verschrikkelijke sneeuwman is ontsnapt

Het is het laatste weekend van de maand en het is ook nog eens bijna Halloween. Tijd om een nieuwe rubriek te introduceren: HET SPOOKT HIER. Elk laatste weekend van de maand vind je hier de spannendste, griezeligste en engste films, series en boeken voor onder de zestien jaar. In de oktober editie vind je vandaag een review over de film Goosebumps.

Op IMDB staat deze film aangegeven als PG, wat betekent dat sommige stukken niet geschikt kunnen zijn voor jonge kinderen onder negen jaar. De fantasievolle griezelfilm gaat over Zach die naast R.L. Stine komt te wonen en zo in een spannend avontuur terecht komt.

review film goosebumps 2015
Slappy de pop heeft gevaarlijke plannen

Zach verhuist met zijn moeder na het overlijden van zijn vader naar Madison, waar ook de zus van zijn moeder woont. In eerste instantie vindt hij er niks aan, maar als blijkt dat hij een erg leuk buurmeisje, Hannah, heeft met een vreemde vader, lijkt Madison hem misschien toch wel wat. Maar al snel ziet hij dat Hannah ruzie heeft met haar vader er erg heftig uitziet. Hij schakelt de politie in, maar de vader van Hannah beweert dat er behalve hem niemand thuis is en dat zijn dochter bij haar moeder is. Omdat Zach het niet vertrouwt gaat hij  samen met Champ, de enige vriend die hij heeft gemaakt op school en die de loser van de klas is, op onderzoek uit in het huis. Ze treffen daar niet alleen Hannah aan, maar ook een hele kast vol met manuscripten van de schrijver R. L. Stine. Niet alleen is R. L. Stine de vader van Hannah, maar blijken de manuscripten ook magisch. Als ze vervolgens per ongeluk expres een manuscript openmaken ontsnapt er een creatie uit het boek, namelijk de verschrikkelijke sneeuwman. Terwijl ze op jacht gaan naar het monster om hem weer in het boek terug te plaatsen, merken ze niet dat er een nog veel gevaarlijkere creatie is ontsnapt; Slappy de buikspreekpop en hebben ze de hulp nodig van R. L. Stine zelf om heel Madison te behoeden van de ondergang. Want binnen de kortste keren is heel Madison overspoelt met allerlei griezelwezens.

review film goosebumps 2015
gevaarlijke taferelen in het stadje Madison

Beoordeling

Het verhaal zit heel simpel en logisch in elkaar. De opbouw is betrouwbaar en daardoor goed te volgen. De twist komt misschien niet voor iedereen als een verrassing, maar voor de jongere kijkers zal het zeker een intense scène opleveren. De film zit gewoon goed in elkaar.

De film is spannend en er komen heel wat monsters en griezelfiguren uit de boeken van R. L. Stine in voor waartegen Zach en Hannah en Champ het moeten opnemen. De spannende gebeurtenissen en de grappen en humoristische situaties lossen elkaar prima af.

Er zijn ontzettend veel verwijzingen natuurlijk naar de Goosebumps boeken, maar er zijn ook verwijzingen naar andere horror films en zelfs naar een film (Guillivers Travels) waar Jack Black in heeft gespeeld. Ook is er een cameo van R.L. Stine zelf die in de film Shivers heet, de naam waar Jack Black zich in eerste instantie mee voorstelt. En tevens de naam van een boekenserie van M.D. Spencer die afgekeken zouden zijn van de goosebumps boeken. Er valt dus heel wat te beleven in de film. Voor de jeugdige kijkers is het vooral een spannende film met kinderromantiek en als ze fan zijn van de R.L. Stine boeken, een feest van herkenning. Maar voor de volwassenen is dit ook een erg leuke film, waar je je prima mee kunt vermaken.

Het is een goede griezelfilm die eigenlijk niks verkeerd doet, alhoewel er wel een scène in zit die niet helemaal realistisch gefilmd is, namelijk dat een reuzenrad aan de wandel gaat. Maar voor de rest is CGI prima in orde, zijn de karakters als geheel in balans en is het een leuk spannend avontuur dat natuurlijk goed afloopt.

Voor kinderen die houden van fantasy verhalen is dit een uitstekende film om te kijken en voor volwassenen ook.

review film goosebumps 2015 giant preying mantis
want er loopt een enorme bidsprinkhaan rond

Overige info

R.L. Stine heeft wel meer dan 300 griezelverhalen voor kinderen geschreven! Waaronder verschillende series en ook de Goosebumps serie. Van al een aantal verhalen zijn films verschenen waar ik ook al een aantal van had gezien en erg leuk vond, maar die vooral voor tv bedoeld waren. Met Goosebumps is er nu eindelijk een echte grote bioscoopfilm gemaakt van de Goosebumpsverhalen van R.L. Stine. En alhoewel ik nog nooit een boek van hem heb gelezen, heb ik wel het idee dat als je fan bent van zijn boeken, de film die boeken wel eer aan doet.

review film goosebumps 2015 fun house
de verlaten kermis

Goosebumps duurt 103 minuten en is ook zeer leuk voor de hele familie om te kijken. De doelgroep is wel vanaf 9 jaar, maar beperkt zich daar niet in, door wat leuke cameo’s en grappen voor de volwassenen en oudere kinderen. Met een hoop actie en avontuur, spanning, enge wezens en een klein liefdesverhaal heeft deze film veel te bieden en zul je je niet snel vervelen.

review film goosebumps 2015 slappy
zullen ze Slappy op tijd weten te stoppen?

Kijk info

• Eng: 2/5 Er komen allerlei enge wezens in voor, van spoken tot de verschrikkelijke sneeuwman, zombies, een weerwolf, een enorme bidsprinkhaan, enge kabouters en een enge pop. Het einde waarin Zach ontdekt dat Hannah niet echt is, kan best intens zijn.
  • Geweld: 2/5 Zach en Hannah moeten behoorlijk veel wezens van zich af slaan, die zelf ruig tekeer gaan. Mensen worden aangevallen, rennen en schreeuwen. Er is geen bloed en uiteindelijk gaat niemand dood of raakt echt gewond.  De monsters raken natuurlijk wel gewond, maar die zijn niet echt.
  • Gescheld: 0/5
  • Seks/Bloot: 1/5 Er wordt gekust en er zijn kleine seksuele referenties.
  • Alcohol/drugs: 1/5 Er is een referentie naar drugs.