Film Review: Hidden (2015)

review film hidden 2015
hidden

Hidden is een film die een enge beklemmende sfeer weet neer te zetten. Alhoewel de film niet direct als een horror begint, heeft het wel een zeer beklemmende sfeer, die niet gelijk verraadt waar het eigenlijk allemaal om draait.

Ik ben altijd heel erg nieuwsgierig naar horror films die zich afspelen in één ruimte, of voornamelijk één locatie en met heel weinig personages. Als dat namelijk een goede film is, heeft het een claustrofobische, beklemmende desolate sfeer, wat het heel goed doet in een horror die vooral gericht is op het thriller element. Het is dus ook aan te raden om zo weinig mogelijk te weten voordat je de film gaat kijken. In dit artikel zijn geen spoilers.

review film hidden 2015 ray zoe
Ray and Zoey

Een gezin, vader Ray, moeder Claire en dochter Zoe van negen, houden zich schuil in een schuilkelder voor The Breathers. Daar houden ze zich al 301 dagen schuil. Om dit vol te houden hebben ze eten van voorraadblikken, water en 3 regels: stil zijn, nooit de controle verliezen, nooit de deur open doen. Alles gaat ‘goed’ totdat een rat hun eten opeet, en ze in de jacht op de rat per ongeluk brand veroorzaken in de schuilkelder. Dit kan hen verraden aan The Breathers. Hierdoor worden er gebeurtenissen in werking gezet die hen niet alleen doet vluchten voor The Breathers, maar ook hen en de kijker naar een hele spannende ontknoping leidt.

review film hidden 2015
hidng for what of who?

Perspectief van een klein meisje

Wat gelijk opvalt aan deze film is dat het eigenlijk (onbewust) verteld wordt vanuit het perspectief van het negenjarige meisje Zoe. Door de dynamiek van het gezin, wordt de film interessant en is daardoor anders dan de andere films uit dit genre. Zoe geeft Ray en Claire namelijk een reden om zo normaal mogelijk verder te willen leven. Alles wat ze doen is voor Zoe en is voor hen ook een grote motivatie om op de been te blijven. Ze doen spelletjes, proberen het gezellig te houden, terwijl ondertussen de enge gevaarlijke sfeer voelbaar is. Het donkere hol met weinig licht zorgt een extra claustrofobische sfeer. De reden echter waarom ze zich schuilhouden, wordt tot aan het laatste moment geheim gehouden. Dit is erg goed gedaan door de makers, zonder dat het ondertussen saai wordt en de kijker zijn aandacht verliest. Want in feite gebeurt er vrij weinig. Er is alleen het gevaar van The Breathers, die we wel horen, maar nooit zien. Waardoor je je gaat afvragen of ze wel bestaan. Ook hebben we geen idee waarom ze zich schuilhouden en wie The Breathers dan precies zijn. De film heeft wat dat betreft een zelfde soort concept als 10 Cloverfield Lane (2016), al is de uitkomst en de plot geheel anders. Ook de focus is geheel anders. Want het draait om het liefdevolle gezin dat probeert te overleven en waarvan de ouders zich vooral druk maken om het welzijn van Zoe die op haar beurt veel steun heeft aan haar pop Molly. Die drang om te overleven houden ze voornamelijk vol door en voor Zoe, wat een dramatische climax geeft aan het einde van het gezin. Hiermee is de film tevens een drama, al zij het in een zeer bijzonder origineel verhaal gegoten.

review film hidden 2015
a small but cozy bunker

Manier van filmen en vertellen

De film begint als ze al 301 dagen in de schuilkelder zitten, zonder dat er nog iets is verklaard waarom ze daar zitten en wie die Breathers zijn waar ze het over hebben. Daar kom je door middel van flashbacks langzamerhand achter. Die flashbacks komen op het juiste moment en zijn goed gedoseerd. Ze lichten een tip van de sluier zonder de ontknoping te onthullen. De flashbacks komen pas na 30 minuten.

Maar de film is daardoor niet traag, maar neemt echt de tijd voor een goede spanningsopbouw, waardoor het nooit saai wordt. De film neemt de tijd om het gezin beter te leren kennen en hun dynamiek. Het telkens aanhalen van de onbekende Breatehrs zorgt voor een creepy element, waardoor je weet dat er iets gaat komen. Want bestaan The Breathers wel echt of is het een soort boogeyman van Zoe en haar pop Molly? Langzamerhand begint alles duidelijk te worden, maar pas aan het einde weet je hoe alles echt in elkaar steekt. En dat was verrassend! Een coole ontknoping dus. Dat maakt deze intieme film met slechts drie hoofdrollen tot een goed uitgewerkte horror met verschillende elementen.

Het enige nadeel is dat de film erg donker is. Logisch natuurlijk, in een schuilkelder. Maar het is dus wel aan te raden om de film in een niet al te verlichte ruimte te bekijken.

Hidden schaart zich door de manier van vertellen niet direct onder de horrors, maar eerder onder een mysterieuze thriller drama. Maar het verhaal en de plot met zijn verrassende wending zorgt zeker voor een echt horror element. Daardoor wordt het een film die niet alleen langzaam opbouwt en de tijd neemt om een verhaal te vertellen en belangrijker nog, je mee te laten leven met het ondergedoken gezin, uiteindelijk een zeer aangename film die elementen als spanning en horror en fantasy met elkaar combineert. Wat uiteindelijk resulteert in een enorme twist. Wie geduldig is, wordt beloond en zeker niet teleurgesteld. Want die twist komt pas helemaal aan het einde, waarin de film een spurt neemt en je pas echt verrast in je stoel doet zitten. De kracht van de film is dan ook die specifieke balans, die heel secuur is uitgewerkt. De claustrofobische beklemmende sfeer en het drama van het gezin tegenover het einde dat compleet anders is dan je verwachtte.

• Hidden (2015) 84 min
  • Directed by: Matt Duffer, Rosse Duffer
  • Produced by: Lawrence Grey, Roy Lee, Mason Novick, Richard D. Zanuck