Serie Review: Scream Queens Seizoen 1

review series scream queens season 1
the Scream Queens/ Fox

Scream Queens is van de makers van American Horror Story, Ryan Murphy en Brad Falchuk. De serie is net zoals de filmreeks Scream een parodie op het genre, alleen nemen zij nu hun eigen genre serie AHS op de hak en tevens de maatschappij.

Dit levert horrorscènes op die zowel over de top als hilarisch zijn met een absurd verhaal en nog absurdere karikaturale personages. Dit is natuurlijk een erg leuk concept mits het goed wordt uitgevoerd. Dat beide makers goed zijn in een eng en naar verhaal neerzetten met prachtige cinematografie wil nog niet zeggen dat ze ook komische scènes kunnen maken en gekke personages even sterk neer kunnen zetten. Dit is niet altijd even goed gelukt.

Scream Queens is een komische horror serie die als een sneltrein vanaf het begin al volle vaart maakt, waardoor hij al snel lijkt te ontsporen. Maar net op tijd heeft hij de juiste vaart gevonden totdat hij telkens langs dezelfde stationnetjes rijdt, die we nu al te vaak hebben gezien. Zodat we tenslotte met een enorme eindspurt, uit het niets, op het eindstation zijn aangekomen. Oftewel, deze serie is niet helemaal in balans.

Het verhaal speelt zich af op de Wallace University Campus bij de sorority Kappa Kappa Thau, waar Chanel Oberlin de scepter zwaait met haar minions Chanel No.2, No.3, en No.5, en haar populariteit door haar relatie met Chad Radwell van de sorority, de Dickie Dollars Scholars vergroot. Alles lijkt goed te gaan voor deze super rijke en super slanke Chanel, totdat een moordenaar in de gedaante van The Red Devil, huishoudt op de campus en het vooral voorzien heeft op Kappa Kappa Thau. Tot overmaat van ramp moet Chanel alle pledges die zich aanmelden toelaten… Hoe zal zij, en belangrijker nog, haar populariteit dit overleven? De moorden schijnen allemaal verband te houden met wat er 20 jaar eerder op Kappa Kapa Thau is gebeurd, toen er een meisje tijdens het allergaafste feest ooit, in de badkuip beviel van een kind en vervolgens stierf.

Nu is Grace samen met Zayday en de totaal niet geschikte andere pledges, aangenomen bij Kapa Kappa Thau. Grace is vastbesloten om uit te zoeken wat er toen is gebeurd om zo het moorden te stoppen. Ze krijgt daarbij hulp van Zayday. Maar de echte reden waarom Grace bij Kappa Kappa Thau wilde komen is omdat haar moeder twintig jaar eerder ook lid was en aangezien zij al heel lang dood is, wil ze op deze manier haar moeder beter leren kennen. Ondertussen moet zij allerlei ontgroeningsrituelen ondergaan en tot overmaat van ramp komt ook haar vader blijvend een kijkje nemen om haar te beschermen.

review series scream queens season 1
Grace with her father and boyfriend in pursuit of the killer/ Fox

Absurd en campy

Wie van absurde campy humor houdt, waarbij alles, het verhaal, de situaties, de personages, de kills, allemaal super over de top is, maar wat op een serieuze manier wordt gebracht, zit helemaal goed bij deze serie. De populaire teksten zijn vilein en snedig en scherp en parodiëren niet alleen het slasher genre, maar vooral ook de maatschappij, wat een hilarische uitwerking heeft. Vooral de rol van Chanel Oberlin hierin is geweldig.

Daarnaast is de cinematografie erg goed, die lijkt op voornamelijk het tweede seizoen van American Horror Story: Asylum. De manier van filmen draagt zeker bij aan de humor en de campy feel, en weet daarbovenop ook nog een goede slasher neer te zetten, met toch wel spannende (komische) slasher scènes.

Het verhaal en de opbouw doet dan weer denken aan de serie Scream en het plot gaat dan ook om wie de moordenaar is, wie het kostuum draagt van de Red Devil. De dialogen daarentegen, wat er gezegd wordt, maar ook hoe is snappy, scherp, absurd grappig en het tempo van de serie is dan ook vrij hoog, communicatief gezien. Het is vooral Emma Roberts die de gestalte van Chanel Oberlin als uberbitch perfect weet neer te zetten. Een rol die haar op het lijf is geschreven en erg lijkt op die van de filmster Madison Montgomery uit het derde seizoen van AHS Coven. Haar absoluut al even begenadigde komische tegenspeler is Jamie Lee Curtis in de rol van Dean Munch. Het zijn ingrediënten die deze serie uniek en over de top hilarisch maken.

review series scream queens season 1
Dean Munch and Gigi/ Fox

Over de top!

Deze serie is over de top. In alles. En daar moet je wel van houden. De personages zijn over de top hilarisch, hun gedrag, hun manier van praten, van kleden, hun denkwijzen. Het ene personage maakt het nog bonter dan de ander. En elk personage is uniek komisch op zijn of haar eigen manier. Er is dan ook een groot aantal vreemde figuren waarmee je je als kijker kan vermaken, maar ook waaruit de moordenaar kan kiezen.

Naast Chanel Oberlin en Dean Munch is ook Denise Hemphill de bewaker van de campus die altijd over zichzelf praat in de derde persoon, heel erg grappig. De moorden zijn over de top absurd, de manier waarop, de reacties en alles eromheen. Maar ook de manier waarop het is gefilmd, duidt zeker op zelfspot en neemt het allemaal niet al te serieus. Ze nemen hun eigen genre op de hak, maar ook nemen ze de maatschappij onder de loep en maken een uitvergrote karikaturale versie van de jonge generatie, wat zowel herkenbaar als zeer komisch is.

Maar ook de verhaallijnen zijn over de top. Iedereen heeft zijn eigen grote en kleine problemen en de personages komen in allerlei situaties terecht. Dat kan het soms wat chaotisch maken en afleiden, maar tegelijkertijd grijpen de makers de kans om op deze manier allerlei maatschappelijke en sociale kwesties aan te kaarten, van bodyshaming, discriminatie op wat voor manier dan ook, homoseksualiteit, pestgedrag en ook vooral de invloed van social media. Dat geeft soms een extra hard randje aan de serie, waardoor de donkere humor ook een boodschap heeft. En dat maakt van deze serie net iets meer dan een parodie op het slasher genre, maar ook een parodie op de huidige maatschappij.

review series scream queens season 1
the Red Devil killer/ Fox

Kenmerkende vormgeving

De cinematografie en vormgeving zien er echt gelikt uit. Het studentenhuis/villa is prachtig en wederom over de top luxueus. Maar ook andere omgevingen zijn erg mooi vormgegeven, waarbij de algehele sfeer van de serie constant wordt doorgezet. De shots en het camerawerk zijn herkenbaar vanuit AHS, maar hebben in deze serie wel hun eigen stijl gekregen waarbij de focus op humor en niet op engheid wordt gelegd. Maar dat ze ook mooie shots kunnen maken die zowel creepy als kunstig zijn, laten ze ook hier weer zien en geeft soms een goed tegenwicht en soms een goede aanvulling op de zwarte humor. Ook de vormgeving van sommige personages is zeer origineel, waarbij ze het karikaturale een bijzondere draai geven. Zoals bijvoorbeeld de oorwarmers van Chanel No.3 en de reden van het dragen daarvan. De Chanels worden overigens nooit bij hun echte naam genoemd. Er is oog voor detail, zowel in vormgeving van het decor als de personages. Dat soms het verhaal iets te kort schiet, is hen vergeven en eerlijk gezegd draait het daar natuurlijk niet om.

Net iets te lang

Zelf vond ik de eerste 7 afleveringen en de laatste aflevering helemaal geweldig. Maar eigenlijk duurt de serie iets te lang. De 4 afleveringen die daar tussen zitten, namelijk, zijn een beetje overbodig en lijken het een beetje te rekken. Want op een gegeven moment is iedereen die dood kan, voor het verhaal, wel zo’n beetje dood. Er is al een grote tip van de sluier over wie de moordenaar is opgelicht en verzanden ze aflevering na aflevering in het heen en weer beschuldigen van elkaar. Er gebeurt dan ook verder niets anders, waardoor het saai wordt en de humor steeds in herhaling valt, wat kan gaan irriteren.

Scream Queens is een lekker over de top horror comedy serie met zwarte humor. Lijken vallen bij bosjes op de meest absurde en rare manieren. De personages zijn over de top karikaturaal, maar net genoeg menselijk om leuk te blijven. Daarbij schuwen de makers niet om sociale kwesties aan te kaarten en de kijkers een (lach)spiegel voor de houden. Het tweede seizoen dat zich met dezelfde personages (zonder Grace) zich op een geheel andere locatie afspeelt (een ziekenhuis, ook goed voer voor een parodie), belooft net zo absurd en grappig te worden, maar zal wel het laatste seizoen zijn.

P.S.

En als je tussen de regels doorleest, heeft de serie ook nog een belangrijke boodschap: Alles wat je tegen een ander doet of zegt, heeft impact. Dus wees allemaal wat liever en aardiger voor elkaar, op een dag kan het je leven redden…

Meer lezen over Scream Queens? Klik dan op onderstaande link:

• Scream Queens (2015)
  • No. of episodes: 13