Film Review: The Forest (2016)

review film the forest 2016
Aokigahara forest

The Forest uit de titel refereert aan het Aokigahara bos op de berg Fuji in Japan en wordt in de volksmond ook wel het suicide forest genoemd, aangezien het een populaire plek is om zelfmoord te plegen.

Er staat zelfs een waarschuwingsbord voor mensen die met die intentie naar het bos komen, om er nog eens goed over na te denken. Het bos wordt daarom ook wel geassocieerd met Yurei, boze geesten. En dit gegeven is de basis van de film. Een vrij macabere en solide basis om een goede en enge horror te maken. Maar dan moet het wel goed worden uitgevoerd.

review film the forest 2016 sara
Sara

Sara krijgt een telefoontje van de politie in Tokyo die haar vertelt dat haar tweelingzus Jess wordt vermist. Sara vliegt naar Tokyo en komt erachter dat Jess voor het laatst is gezien tijdens een schooluitje in het Aokigahara bos en van het pad af is geraakt. Samen met journalist Aiden, in ruil voor haar verhaal, en Michi, vriend van Aiden en boswachter, trekt ze het bos in op zoek naar Jess. Als ze haar tent verlaten vinden, besluit Sara in het bos te overnachten om op Jess te wachten, ondanks de waarschuwingen van Michi. Hij geeft haar nog wel mee dat het bos hallucinaties kan veroorzaken en dat alles wat naar en eng is wat je ziet, niet echt is, maar in je hoofd zit. Natuurlijk gebeurt er precies waar hij voor heeft gewaarschuwd. Langzamerhand wordt het voor Sara steeds moeilijker te onderscheiden wat echt is en wat niet. Uiteindelijk blijkt het bos veel gevaarlijker dan ze had gedacht. Het wordt voor haar nog een hele opgave om Jess terug te vinden en om niet voor altijd in het bos verloren te raken.

review film the forest 2016
deep into the forest

Mysterie niet goed uitgewerkt

Wat vooral belangrijk is om onverklaarbare dingen zoals een bos met geesten geloofwaardig te maken, is om de realistische dingen daaromheen zeker geloofwaardig en logisch te brengen. De premisse is goed, alleen de uitvoering iets minder. Hier en daar laat de film wat steekjes vallen. Zoals hoe Jess zo snel verdwaald raakte tijdens het schoolreisje en waarom ze in hemelsnaam een tent bij zich had. Ook werpt de twee zo verschillende karakters van de identieke tweeling vragen op, ook al hadden ze als kind een traumatische gebeurtenis meegemaakt die ze allebei anders hebben ervaren en verwerkt. Op die traumatische gebeurtenis wordt vanaf het begin al gezinspeeld, maar wordt nergens echt uitgediept. Er worden enkel vermoedens opgeworpen. Maar dat verklaard nog niet direct het gedrag van zowel Sara als Jess en zowel buiten als in het bos. Hierdoor wordt bijna alles een onverklaarbaar mysterie, waardoor het realistische verhaal net zo onverklaarbaar blijft als het bovennatuurlijke verhaal.

review film the forest 2016
the suicide forest

Schrikmomenten boven mysterie

Er zitten wel een paar echte schrikmomenten in, maar die zijn wel slechts bedoeld voor dat doel alleen en niet om het verhaal te versterken. Het draagt niet bij aan een voortdurend unheimisch gevoel. En dat is een beetje het hele probleem van de film. De losse kenmerken van een horror zijn wel aanwezig, maar het hele verhaal blijft te vaag, op een onbegrijpelijke manier, zowel rationeel als emotioneel. De regisseur lijkt de kijker allerlei suggesties te doen, inzake “jezelf voor de gek houden’, “hallucinaties,” “kunnen vertrouwen op je eigen geest.” Hij doelt hierbij op de traumatische ervaring van de tweeling in hun kindertijd en de samenhang met de gebeurtenissen in het bos. Het lijkt alsof ze op de één of andere manier verband houden. Maar dat wordt nooit echt duidelijk hoe het dan precies werd bedoeld.

review film the forest 2016 sara jess
waht happened to Sara and Jess in the past?

Blijft onverklaard

Oftewel deze film lijkt meer dan het in werkelijkheid is. Het is een vrij simpele horror met aardig wat schrikmomenten, maar met een verhaal dat een beetje blijft hangen in vaagheid. Er had meer in gezeten op zowel cinematografisch gebied, als het gebied van de psychologie en de achtergrond van de zussen. Vooral als je al gebruikt maakt van hallucinaties en je de kijker wil laten afvragen wat nu wel echt is en wat niet. Je wil de kijker meeslepen in de ervaring van Sara. Je wil dat Sara zich niet alleen afvraagt of  het wel allemaal echt gebeurt, maar ook de kijker. Je wil dat de kijker in verwarring raakt. Die verwarring werd wel veroorzaakt maar op elk gebied, zodat er weinig logica aan vast was te knopen. Zeker het einde was erg verwarrend. Plotsklaps komt Jess in beeld, terwijl Sara rent voor haar leven. Dat was zo’n typische scène dat je denkt dat de maker hier iets mee bedoelt, maar je niet precies weet wat. Je kan er natuurlijk allerlei theorieën op loslaten, over het trotseren van het verleden/demons, het verwerken van traumatische gebeurtenissen, over loslaten, zelfs of Sara en Jess misschein maar één persoon is, etc. Maar ik vraag me af of dat ook zo bedoeld is. En als dat zo is, dan is dat zo slecht uitgewerkt dat het een kwestie van gissen blijft.

review film the forest 2016
the forest

Al met al vind ik deze film geen onvoldoende waard, zo slecht is ie ook weer niet. Alleen dat gevoel dat je iets mist, blijft knagen. De kijker moet het doen met een paar schrikmomentjes, terwijl het gissen blijft naar wat er nu werkelijk is gebeurd, zowel in het nu met Jess en uiteindelijk Sara, als in het verleden. Het verhaal met een goede premisse blijft onbevredigd verklaard en is te simpel om puur als symboliek op te vatten. Wat wel prachtig is om te zien is het bos zelf. Wie niet te veel verwacht, kan echter nog wel met deze film een aardige spooky filmavond beleven, met mooie beelden van een oud bos.

• The Forest (2016) 93 min
  • Directed by: Jason Zada
  • Produced by: Tory Metzger, David S. Goyer, David Linde