Boek Review: The Passage/ De Oversteek (Justin Cronin, 2010)

book review the passage justin cronin

‘All eyes’

The Passage is een post-apocalyptische science-fiction fantasy horror, maar meer nog dan dit alles, een episch verhaal over helden, moed en lotsbestemmig. Het boek is lekker dik en het eerste deel van een trilogie. Samen met het tweede deel The Twelve en het derde deel The City of Mirrors, vertellen de boeken een episch verhaal over een groep overlevenden van een apocalyps dat door een virus is veroorzaakt en vrijwel alle mensen tot een soort vampiers heeft gemaakt.

We volgen niet alleen hoe ze overleven, maar ook hoe avontuur op hun pad komt dat uiteindelijk zal kunnen leiden tot bevrijding van het virus en de vampiermensen en de overlevenden een nieuwe wereld kunnen beginnen. Maar voor het zover is moeten ze allerlei ontberingen doorstaan en vergt het moed, opoffering en vooral liefde.

Het verhaal: Het begin

Het verhaal begint met de zoektocht naar een figuurlijke steen der wijzen, het middel om ziektes te genezen en zelfs de dood te slim af te zijn. Dit experiment wordt geïnitieerd door de Amerikaanse regering met voornamelijk militaire doeleinden en is genaamd Project Noah. Een expeditie met Dr Jonas Abbott Lear en Professor Tim Fanning trekt de jungle van Bolivia in, waar Tim wordt aangevallen door vleermuizen en hij koorts krijgt, maar geneest en uitermate sterk wordt, zijn immuunsysteem opgewaardeerd wordt. Terug in Amerika wil de regering Tim (Patient Zero) gebruiken als testpersoon om supersoldaten te creëren, in een speciaal lab in Colorado genaamd het Chalet. Hiervoor worden 12 gevangenen die wachten op hun doodstraf gebruikt. Waaronder de gevaarlijke Giles J. Babcock die zijn moeder die hem mishandelde heeft vermoord. De moordenaar en verkrachter Julio Martinez. Maar ook Anthony Carter die onschuldig is. Dit experiment gaat natuurlijk gruwelijk mis en resulteert uiteindelijk in het einde van Amerika en bijna de hele menselijke populatie, terwijl het grootste deel van de bevolking verandert is een in een soort zombie-vampiers: de Virals.

Het verhaal van Wolgast en Amy

Twee andere belangrijke personages zijn Bradford Wolgast, een FBI agent die de twaalf gevangenen heeft gecollecteerd en nu de opdracht heeft om een meisje van ongeveer acht jaar oud genaamd Amy Harper Bellafonte op te halen voor het experiment. Brad is gescheiden van zijn vrouw Lila Kyle, doordat hun dochtertje is gestorven en beiden daar moeilijk mee om kunnen gaan. Amy is door haar moeder, een prostituee, achtergelaten bij een nonnenklooster, waar Sister Lacey Antoinette Kudoto voor haar zorgt. Lacey is een bijzondere vrouw en ziet ook dat Amy bijzonder is. Nadat Wolgast Amy heeft gekidnapt ziet ook hij dat ze bijzonder is en krijgt hij een band met Amy en doet er vervolgens alles om aan haar te redden. Hij kan echter niet voorkomen dat ook zij wordt geïnfecteerd met de verbeterde en uiteindelijke versie van het virus, dat een heel ander effect op haar heeft dan op de anderen. Niet alleen heeft zij nu een uitzonderlijk lange levensduur, geneest erg snel, maar kan met dieren en Virals communiceren en is telepathisch. Vlak voor de uitbraak van het virus kan Wolgast haar bevrijden en neemt haar mee om te beschermen, zo lang hij maar kan. Amy zal een zeer belangrijke rol spelen in de toekomst in de strijd tegen de Virals en de Twaalf.

Iemand die niet kan ontsnappen aan de Virals tijdens de uitbraak is Lawrence Grey, een schoonmaker die in het lab werkt, en die door Zero wordt gemanipuleerd zodat de Virals kunnen ontsnappen. Grey wordt door Zero gebeten en is zo onder zijn controle. Grey zal in het volgende boek, The Twelve, nog een belangrijke rol gaan spelen.

Maar ook Lacey die naar het lab, het Chalet is gekomen om Amy te helpen, wordt gebeten door Carter. Echter door Jonas krijgt zij een serum toegediend waardoor ze wordt gered en uitzonderlijk lang zal leven, net zoals Amy. Ook haar verhaal is nog lang niet ten einde en zij zal een belangrijke rol spelen voor Amy.

Het verhaal van The Colony

Dan nemen we een sprong in de tijd van 93 jaar en leren we de personages van The Colony kennen, een plek in Californië, die tijdens de uitbraak van het virus veilig werd gesteld en waar zoveel mogelijk kinderen naartoe werden gebracht om de mensheid te laten overleven. De belangrijkste personages zijn de broers Peter Jaxon, en Theo Jaxon. Alicia Donadio. Sara Fisher en haar broer Michael Fischer. Hollis Wilson, Mausami Patal en Caleb Jones (Hightop). Zij leven met de anderen van The Colony in relatieve veiligheid mede dankzij de lichttorens die hen ′s nachts verlichten en hen veilig houden van de Virals, die niet tegen licht kunnen.

Maar wanneer de elektriciteit dreigt op te raken, moet er iets gedaan worden en moeten ze zich buiten de veilige muren wagen met een kleine expeditie. Als Peter een vreemd meisje (Amy) ontmoet tijdens hun ontdekkingstochten buiten de muren van The Colony en ze erachter komen dat zij niet alleen heel bijzonder is, maar een chip bij zich draagt die stamt uit de tijd voor de uitbraak, besluit deze kleine groep met Amy op pad te gaan om op onderzoek uit te gaan op zoek naar andere overlevenden en antwoorden en een manier om The Colony te redden. Ze trekken hiervoor helemaal naar het noorden van Amerika en komen onderweg natuurlijk van alles tegen, Virals, maar ook andere overlevenden die hen niet allemaal even goedgezind zijn.

Epische strijd

Zoals gezegd is dit een zeer episch verhaal met veel mystieke elementen. Het gaat over de strijd tussen goed en kwaad, over lotsbestemming, keuzes, heldendaden, opoffering en het gevecht voor het voortbestaan van de mensheid. Het is een veelomvattend verhaal, met veel personages, verhaallijnen en gaat over een tijdsbestek van 100 jaar, waarin dus heel veel gebeurt, alhoewel het verhaal zich afspeelt in het nu en in 100 jaar later.

Het boek bestaat eigenlijk uit twee delen en een epiloog die begint met de expeditie waarbij het virus wordt opgepikt. In het eerste deel van het boek volgen we het verhaal van Wolgast en Amy voordat de apocalyps begint en vervolgens lezen we het verhaal van de leden van The Colony, 93 jaar later. Die verhalen zijn heel goed geschreven, in een heldere maar niet te simpele stijl, waarbij we de personages diep leren kennen. Er zitten veel passages in die dromerig, sprookjesachtig en mystiek zijn, waardoor het gewone verhaal dat wordt verteld in gebeurtenissen, goed wordt afgewisseld. Hierdoor wordt het boek naar een hoger niveau getild, dan slechts een episch verhaal met vampiers.

Er gebeurt heel veel

Dit is een heel dik boek en er gebeurt dus ook heel veel. Maar het bevat ook een hele rits aan emoties. Het is niet zomaar een post-apocalyptisch avontuur. De personages zijn het belangrijkst in het verhaal. Het gaat over hén, niet alleen over wat ze beleven, maar ook voornamelijk hoe ze dat beleven. Dat kan soms ook wel een nadeel zijn, want na 200 bladzijden gelezen te hebben over Wolgast en Amy, is het even wennen om plotseling in The Colony te belanden met niet alleen allemaal nieuwe personages, maar ook een hele andere wereld, waar alles er anders aan toe gaat. Maar ook die personages sluit je snel in je hart.

De expeditie van de Colony leden en het einde: uitleg en samenvatting

Het allereerste echte gevaar dat Peter, Theo, Sara, Hollis, Alicia en Maus, Caleb, Michael en Amy tegenkomen, is wanneer ze terecht komen in een soort omgebouwde stad van een gevangenis, de Haven. Het lijkt een veilige plek, maar dat is allesbehalve waar, want degene die de scepter zwaait is Babcock. Hij controleert de inwoners en zij geven hem bloed. De groep weet echter te ontsnappen en bedenkt nu een plan om Babcock te doden. Want de Virals gedragen zich als een hive mind, wanneer je het hoofd van het beest, Babcok doodt, dan zullen alle Virals gebeten door Babcock geen bedreiging meer zijn en kunnen zij makkelijk gedood worden, of zelfs zullen sterven. Zij krijgen hierbij hulp van Lacey die al die tijd in leven is gebleven.

Maar Alicia wordt gebeten en raakt geïnfecteerd. Gelukkig is er meer van het serum dat ooit Lacey redde. Dit resulteert niet alleen in de redding van Alicia, maar ook zij wordt nu oom sterker en sneller, al heeft zij weinig telepathische gaven gekregen, in tegenstelling tot Amy en Lacey. Dit maakt van Alicia de eerste supersoldaat zoals Project Noah het had bedoeld. Lacey zorgt er voor dat het hol van Babcock met hem er in ontploft en zo ook alle Virals die door hem zijn gemaakt. Nu ze weten wat de Virals zijn, waar ze vandaan komen en hoe ze hen kunnen bestrijden, biedt dat eindelijk een kans voor een echte toekomst.

Maar dit alles is niet zonder verliezen gegaan. Caleb is gestorven en Lacey heeft zichzelf opgeofferd om Babcock te vernietigen. Alicia is niet meer dezelfde vrouw, waar Peter verliefd op was. Maar er is ook goed nieuws. Theo en Maus krijgen samen een kind dat ze Caleb noemen en verblijven op een boerderij. Sara en Hollis zijn samen en Sara is in verwachting.

Terwijl Peter, Alicia, Amy, Michael en Greer, een majoor in de Army of the Republic of Texas, terugkeren naar de Colony, blijkt iedereen verdwenen. Hierop besluiten Peter en Alicia om met het leger de anderen van de Twelve op te sporen en te doden. Theo en Maus blijven met Caleb op de boerderij, terwijl Sara en Hollis naar Roswell, een Roswell Base trekken. Waar we de laatste optekeningen in haar dagboek lezen en zij schoten buiten hoort; het begin van de Roswell Massacre…

The Passage is een uitzonderlijk boek. Eén van de beste en mooiste epische post-apocalyptische fantasy verhalen, dat ook  nog eens heel goed is geschreven en waarschijnlijk een grote groep mensen zal aanspreken. Het is een compleet verhaal dat alle aspecten van een apocalyps bevat en omschrijft en dit is nog maar het begin.

The Passage (2010), 766 bladzijden. Auteur: Justin Cronin. Oorspronkelijke taal: Engels. Nederlandse vertaling: De Oversteek.