Boek Review: The Passage/ De Oversteek (Justin Cronin, 2010)

review book the passage justin croninThe Passage is een post-apocalyptische science-fiction fantasy horror, maar meer nog dan dit alles, een episch verhaal over helden, moed en lotsbestemmig. Het boek is lekker dik en het eerste deel van een trilogie. Samen met het tweede deel The Twelve en het derde deel The City of Mirrors, vertellen de boeken een episch verhaal over een groep overlevenden van een apocalyps dat door een virus is veroozaakt en vrijwel alle mensen tot een soort zombie-vampiers heeft gemaakt.

We volgen niet alleen hoe ze overleven, maar ook hoe avontuur op hun pad komt dat uiteindelijk zal kunnen leiden tot bevrijding van het virus en de zombievampierenmensen en de overlevenden een nieuwe wereld kunnen beginnen. Maar voor het zover is moeten ze allerlei ontberingen doorstaan en vergt het moed, opffering en vooral liefde.

Het verhaal begint met de zoektocht naar een figuurlijke steen der wijzen, het middel om ziektes te genezen en zelfs de dood te slim af te zijn. Dit experiment wordt geïnitieerd door de Amerikaanse regering met voornamelijk militaire doeleinden. Dit experiment gaat natuurlijk gruwelijk mis en resulteert uiteindelijk in het einde van Amerika en bijna de hele menselijke populatie, terwijl het grootste deel van de bevolking verandert is een in een soort zombie-vampiers.

Verhaal van de personages

Waar het verhaal over gaat kan het best verteld worden aan de hand van de personages. Ten eerste spelen de twaalf gevangen waarop wordt geëxperimenteerd een grote rol, want zij zijn namelijk degenen die als eerste in een soort vampiers veranderen en de rest van de bevolking besmetten. In het boek worden zij virals genoemd. Naast die twaalf is er ook een patiënt Zero, groter en gevaarlijker dan de anderen.

Twee andere belangrijke personages zijn Brad Wolgast, een FBI agent die de twaalf gevangenen heeft gecollecteerd en nu de opdracht heeft om een meisje van ongeveer acht jaar oud genaamd Amy op te halen voor het experiment. Maar hij krijgt een band met Amy en doet er vervolgens alles om aan haar te redden. Hij kan echter niet voorkomen dat ook zij wordt geïnfecteerd met het virus, dat een heel ander effect op haar heeft dan op de anderen. Vlak voor de uitbraak van het virus kan Wolgast haar bevrijden en neemt haar mee om te beschermen, zo lang hij maar kan.

Dan nemen we een sprong in de tijd van ongeveer 100 jaar en leren we de personages van The Colony kennen, een plek in Californië, die tijdens de uitbraak van het virus veilig werd gesteld en waar zoveel mogelijk kinderen naartoe werden gebracht om de mensheid te laten overleven. De belangrijkste personages zijn Peter Jaxon, Alicia Dondanio, Sarah, Michael, Hollis, Theo, Maus en Hightop. Zij leven met de anderen van The Colony in relatieve veiligheid mede dankzij de lichttorens die hen ′s nachts verlichten en hen veilig houden van de virals, die niet tegen licht kunnen. Maar wanneer de elektriciteit dreigt op te raken, moet er iets gedaan worden en moeten ze zich buiten de veilige muren wagen met een kleine expeditie. Als Peter een vreemd meisje ontmoet tijdens hun ontdekkingstochten buiten de muren van The Colony en ze erachter komen dat zij niet alleen heel bijzonder is, maar een chip bij zich draagt die stamt uit de tijd voor de uitbraak, besluit deze kleine groep met Amy op pad te gaan om op onderzoek uit te gaan op zoek naar andere overlevenden en antwoorden en een manier om The Colony te redden. Ze trekken hiervoor helemaal naar het noorden van Amerika en komen onderweg natuurlijk van alles tegen, virals, maar ook andere overlevenden die hen niet allemaal even goedgezind zijn.

Epische strijd

Zoals gezegd is dit een zeer episch verhaal met veel mystieke elementen. Het gaat over de strijd tussen goed en kwaad, over lotsbestemming, keuzes, heldendaden, opoffering en het gevecht voor het voortbestaan van de mensheid. Het is een veelomvattend verhaal, met veel personages, verhaallijnen en gaat over een tijdsbestek van 100 jaar, waarin dus heel veel gebeurt, alhoewel het verhaal zich afspeelt in het nu en in 100 jaar later.

Het boek bestaat eigenlijk uit twee delen en een epiloog die begint met de expeditie waarbij het virus wordt opgepikt. In het eerste deel van het boek volgen we het verhaal van Wolgast en Amy voordat de apocalyps begint en vervolgens lezen we het verhaal van de leden van The Colony, 100 jaar later. Die verhalen zijn heel goed geschreven, in een heldere maar niet te simpele stijl, waarbij we de personages diep leren kennen. Er zitten veel passages in die dromerig, sprookjesachtig en mystiek zijn, waardoor het gewone verhaal dat wordt verteld in gebeurtenissen, goed wordt afgewisseld. Hierdoor wordt het boek naar een hoger niveau getild, dan slechts een episch verhaal met zombie-vampiers.

Er gebeurt heel veel

Dit is een heel dik boek en er gebeurt dus ook heel veel. Maar het bevat ook een hele rits aan emoties. Het is niet zomaar een post-apocalyptisch avontuur. De personages zijn het belangrijkst in het verhaal. Het gaat over hén, niet alleen over wat ze beleven, maar ook voornamelijk hoe ze dat beleven. Dat kan soms ook wel een nadeel zijn, want na 200 bladzijden gelezen te hebben over Wolgast en Amy, is het even wennen om plotseling in The Colony te belanden met niet alleen allemaal nieuwe personages, maar ook een hele andere wereld, waar alles er anders aan toe gaat. Maar ook die personages sluit je snel in je hart.
En wanneer ze aan het einde van het boek hun eerste overwinning hebben behaald door één van de twaalf te vernietigen en nu beland zijn in een echte grote stad, maar waar vervolgens een aanval van virals plaatsvindt, is dat een immense cliffhanger.

Ik vond het een uitzonderlijk boek. Eén van de beste en mooiste epische post-apocalyptische fantasy verhalen, dat ook  nog eens heel goed is geschreven en waarschijnlijk een grote groep mensen zal aanspreken. Het is een compleet verhaal dat alle aspecten van een apocalyps bevat en omschrijft en dit is nog maar het begin.

The Passage (2010), 766 bladzijden. Auteur: Justin Cronin. Oorspronkelijke taal: Engels. Nederlandse vertaling: De Oversteek.