Film Review: Devil (2010)

review film devil 2010
devil, how it begins

De film Devil is een mix van een aantal genres, waarbij je als kijker telkens op het verkeerde been wordt gezet. Want alhoewel vanaf het begin wordt verteld waar de film over gaat, komt die veronderstelling toch langzaam oplosse schroeven te staan.

Devil is een horror waarbij spanning en mysterie de boventoon voeren en het de kijker moeilijk wordt gemaakt uit te vogelen wat er nu uiteindelijk precies aan de hand is.

review film devil 2010 bowden
detective Bowden

Het verhaal begint wanneer iemand van een hoog gebouw is gesprongen en detective Bowden met zijn partner ter plaatste komt. Niet veel later nemen vijf personen in  de lift plaats, in hetzelfde gebouw waar de springer vanaf is gesprongen. Nadat de lift enkele verdiepingen hoog is gekomen, blijft hij steken en zitten de vijf personen vast in de lift. In de lift zitten een vrouw van middelbare leeftijd, een jonge goed en zakelijk geklede vrouw van rond de dertig. Een man van rond de dertig, gekleed in pak en een man van in de dertig casual gekleed. En tenslotte een bewaker van het gebouw die iets naar boven moest brengen. Er ontstaan al gelijk irritaties, niet alleen vanwege het vast komen te zitten, maar ook naar elkaar toe. Wat de situatie nog moeilijker maakt is dat de twee beveiligers in de controlekamer hen niet kunnen horen, maar de mensen in de lift hen wel, en de camera niet erg kan inzoomen, waardoor wederzijds contact nogal moeizaam gaat. Ook valt af en toe het licht uit in de lift. En als het licht nogmaals uitvalt en weer aangaat, lijkt de jonge vrouw te zijn aangevallen. Ze is in haar rug gebeten of gestoken, dat blijft onduidelijk. Gelijk valt de verdenking op de man in het pak, vanwege zijn bijdehandte gedrag eerder. Maar als het licht nogmaals uitvalt, blijkt bij het aangaan van het licht die man te zijn neergestoken en is dood. Daarop bellen de beveiligers de politie en aangezien Bowden en zijn partner Makovitz al ter plaats zijn, komen zij op de oproep af. Ramirez, een van de beveiligers meent iets verdachts te hebben gezien op beeld, iets dat niet menselijk is en hem doet herinneren aan de verhalen die zijn moeder hem vroeger als kind vertelde. “Eens in de zoveel tijd komt de duivel naar de aarde en neemt de gedaante van een mens aan. Hij zoekt een aantal mensen uit om hen op te sluiten en te martelen en te straffen voordat hij hun ziel neemt. Zijn komst begint met een zelfmoord…”

review film devil 2010 lift
trapped in the lift

Red herrings en twists

De vraag is of het slechts een bijgelovig verhaal is van Ramirez die vanaf het begin van de film dient als voice over en het verhaal vertelt, of dat er meer aan de hand is en zijn verhaal slechts dient als een afleidingsmanoeuvre. En daar zit de film vol mee; met allerlei red herrings die de kijker telkens op het verkeerde been zetten. Twists en telkens nieuwe informatie die Bowden opduikt verschuiven de verdenking van de een op de andere verdachte in de lift.

De opzet en de hele opbouw van het verhaal lijkt dan ook sterk op een plot van Agatha Christie, waarbij ook iedereen verdacht is en waarbij ook iedereen slachtoffer kan worden. Al die wendingen zorgen er tot aan het laatste moment voor dat je in onzekerheid wordt gelaten. En zelfs de twijfel of het wel daadwerkelijk gaat om een bovennautuurlijke oorzaak of dat het een geheel aardse oorzaak heeft, slaat aan het einde nog even toe.

review film devil 2010
trying to find a way out

Claustrofobisch mysterie zonder foefjes

De film is ook qua vertelling en cinematografie best realistisch neergezet. Er zijn geen rare foefjes uitgehaald, behalve het misvormde gezicht dat Ramirez meent te zien op het beeldscherm van de controlekamer. De acties die worden ondernomen om de lift te repareren, de politie in te schakelen en de brandweer zijn allemaal vrij logisch en worden organisch zonder er teveel ophef van te maken en aandacht aan te schenken gewoon als de normale gang van zaken gebracht. Maar in de lift gebeuren genoeg dingen om het spannend te houden.

Want de focus ligt op de mensen in de lift. In een kleine ruimte, waarin niemand elkaar kent, er iemand wordt aangevallen en er al snel iemand wordt vermoord, brengt heel logisch wantrouwen en paranoia met zich mee. Alhoewel de film niet diep op de psychische effecten ervan ingaat, laat het aan de buitenkant wel de effecten zien en dan voornamelijk de reacties die de mensen in de lift op elkaar hebben. Dat hun handelingen niet alleen vanuit binnen in de lift worden gefilmd, maar ook geluidloos via de beeldschermen in de controlekamer, maakt het gelijk spannender en afstandelijker. En dat moet ook wel, wil de echte moordenaar lang genoeg geheim blijven. De identiteit van degenen in de lift wordt daarom ook zo lang mogelijk onbekend gehouden, pas op het laatste moment krijgen de personages ook daadwerkelijk namen. Hierdoor blijf je ook op afstand van hen, maar dat maakt het oplossen van de moord tevens ook vrijwel onmogelijk.

review film devil 2010
you cannot trust no one

De film is een mooie korte vertelling. Terwijl Ramirez de echte verteller van het verhaal blijkt te zijn, lijkt het net alsof we een van de verhalen die hij als kind te horen heeft gekregen zich nu op beeld zich uitspeelt. En zoals het een echte goede mystery detective betaamt is het een mooi rond verhaal, waarbij uiteindelijk alles duidelijk wordt. Een leuk weetje tot slot is dat op de bestelbus waarop de springer valt, staat Bethel Bread. En Bethel betekent “Huis van God”.

• Devil (2010) 80 min
  • Directed by: John Erick Dowdle
  • Produced by: M. Night Shyamalan, Sam Mercer