Serie Review: Slasher Seizoen 1

review series slasher season 1 the executioner
teh executioner

De Slasher is weer helemaal terug van weggeweest. Maar dan niet per se in films, maar juist in series. Na de remake in serievorm van de filmreeks Scream, kwam de screamparodie-serie Scream Queens. En nu ook Slasher. En wat blijkt?

Een slasher in serievorm werkt bijzonder goed. Want het leukste, vind ik dan, aan een slasher is het ontdekken wie de moordenaar is en wie het volgende slachtoffer zal zijn. In de slasherfilm ligt voornamelijk de nadruk op spanning, op vluchten en verstoppen en brute kills. Er is namelijk niet zoveel tijd voor het ontdekken van de psyche en de motieven van de killer, laat staan om ze te doorgronden. Ook is er geen tijd om de eventuele slachtoffers te leren kennen, zodat je meer met hen mee kan leven en worden de personages dus niet verder uitgediept dan hoe hard ze kunnen rennen en gillen. Maar een serie leent zich hier uitstekend voor.

Met een serie kan er ruimschoots de tijd worden genomen voor al het bovenstaande en dat komt niet alleen de spanning ten goede, maar staat de kijker ook toe om veel actiever mee te kunnen kijken en het raadsel van de moordenaar op te lossen. De bedoeling van Aaron Martin, creator en producer van de serie Slasher, was ook om een soort kruising te maken van de klassieke slasherfilm zoals Halloween (1978) en de murder mysteries van Agatha Christie. En daar is hij zeer goed in geslaagd. Vandaag gaat als het goed is het tweede seizoen van Slasher met de ondertitel Guilty Party op Netflix van start. Tijd dus om te kijken wat er in het eerste seizoen gebeurde, alhoewel het geen vervolgserie is maar een anthologie.

review series slasher season 1 sarah dylan
Sarah and Dylan

28 Jaar geleden zijn de ouders van Sarah op brute wijze door de moordenaar The Executioner afgeslacht en is Sarah uit de buik van haar moeder gesneden. Nu keert ze terug met haar man Dylan om in haar “ouderlijk” huis te gaan wonen. Dylan gaat voor de plaatselijke krant werken en Sarah begint haar eigen galerie. Maar voordat ze goed en wel zijn gesetteld, staat er een nieuwe Executioner op en begint een nieuwe moordtocht. Hij heeft echter dit keer duidelijke motieven, hij vermoordt namelijk verschillende inwoners omdat ze één van de 7 hoofdzonden hebben begaan en vermoordt ze dan ook met de bijbelse bijpassende straf. Sarah weigert om weer het slachtoffer te zijn en met behulp van Tom Winston, de moordenaar van haar ouders, en die nog in de gevangenis zit, probeert ze de nieuwe moordenaar te ontmaskeren.Tijdens haar onderzoekstocht ontdekt ze wie haar ouders eigenlijk waren en ontdekt ze dat het dorp en haar inwoners veel geheimen heeft die de moordenaar nu allemaal blootlegt.

review series slasher season 1
another murder victim

Slasher meets murder mystery

De serie is inderdaad een goede combinatie tussen klassieke slasherfilms en een murder mystery, die prima in balans is. Naarmate de serie vordert, hoe spannender het wordt en naarmate je meer ontdekt over de inwoners, hoe gruwelijker het wordt. De serie bevat behoorlijk wat volwassen gore wat nooit campy wordt. Juist doordat er net iets meer nadruk op het mystery aspect wordt gelegd, wordt het geen gorefestijn.

Alhoewel de meeste slashers begin twintigers in de hoofdrol hebben, hebben ze bij deze serie gekozen voor een volwassenere aanpak. Volwassenen in de hoofdrol met volwassen problemen en al een half leven achter zich waarin ze veel kwaad hebben kunnen doen en veel geheimen te bewaren hebben. En dat biedt perspectief. Het houdt zo veel te raden over voor de kijker, want zo zijn er meer mogelijkheden wie de moordenaar kan zijn en waarom en wie er vermoord zullen worden en waarom. Toch is het voor de geoefende kijker niet moeilijk te raden wie de moordenaar is en tegen het einde is er ook niet zoveel keuze meer over als bijna iedereen al is vermoord natuurlijk.

review series slasher season 1 sarah the executioner
Sarah attacked by the killer

De personages vormen het verhaal

De personages worden precies genoeg uitgediept voor de spanning en de logica, maar nergens laten de makers een soap-achtige neiging toe in de relaties tussen de personages. Het verhaal staat in het teken van het plot en er gebeurt niets te veel of te weinig. Het wordt nergens langdradig en je hebt ook niet het gevoel dat je iets mist. Dat komt mede doordat de serie maar 8 afleveringen heeft, ieder van 1 uur. Hierdoor blijft het tempo lekker hoog. Dat is een sterk punt van de serie.

De serie is echt op een slashermanier gefilmd, geen cinematografische foefjes, goed passende muziek en scènes die elkaar logisch opvolgen. Toch heb ik één kanttekening en dat is het einde, oftewel de hele laatste aflevering. Die vond ik ten eerste niet in het geheel van het verhaal passen. En ten tweede vond ik het vrij out of character van meerdere personages. Ten derde vond ik het onrealistisch wat betreft de psyche van de moordenaar. En tenslotte had ik liever een echt slasher einde gezien waarin de moordenaar (bijna) is ontmaskerd en vervolgens daardoor in paniek nog even doordraait en het slachtoffer (the final girl) uit noodweer een held wordt. Maar dat is puur mijn persoonlijke mening.

review series slasher season 1
who is this?

Net zoals bij American Horror Story is het een anthologie, met de bedoeling dat in het volgende seizoen, een ander soort slasherverhaal wordt verteld. En alhoewel zowel de begintune als het anthologie principe lijken op American Horror Story, houdt hierbij de vergelijking wel op. Deze serie doet zijn naam eer aan en is een slasher pur sang. Een spannende, brute slasher die naar een volwassener niveau is getild. Een subgenre in de horror series, dat zeer welkom is. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het tweede seizoen, ik zit al klaar vandaag.

Benieuwd naar het tweede seizoen? Klik voor het review op onderstaande link:

• Slasher (2016)
  • No. of episodes: 8