Film Review: Red Lights (2012)

review film red lights 2010 david silver
David Silver

De mens is altijd op zoek geweest  naar de zin van het leven en waarom wij hier eigenlijk zijn. Want er móet meer zijn. Dit kán niet alles zijn wat er is. Het leven moet zin hebben, een doel.

Er moet een reden zijn waarom we leven en het antwoord is vaak de reden om te leven. Dit is niet alleen een gedachte die veel mensen hebben, maar een concept waar mensen behoefte aan hebben. Het simpele zijn, het bestaan op zich is geen reden genoeg, noch verklaart het de nare gebeurtenissen in een mensenleven. Dat is in feite waar deze film over gaat.

De oplossing wordt vaak gezocht bij een god of goden, spiritualiteit, het paranormale en soms zelfs het buitenaardse. Bij geen van deze “oplossingen” is bewezen dat ze bestaan. Maar stel dat ze bestaan, dan hoeft het nog steeds geen verklaring te zijn waarom we hier zijn. Want niet alles hoeft een reden te hebben of verklaarbaar te zijn. Soms kunnen dingen er gewoon “zijn” of “bestaan.” Daarom vind ik het woord Human Being ook zo mooi: mens-zijn. Wat zowel een toestand als een activiteit impliceert. Maar deze film zoekt door middel van zijn hoofdpersonages wel naar een verklaring en dat brengt hen bij bijzondere ontdekkingen, met name over zichzelf.

review film red lights 2010 margaret matheson
Dr Margaret Matheson

Dr Margaret Matheson onderzoekt claims van paranormale fenomenen. Haar assistent is Tom Buckley een natuurkundige. Ze halen niet alleen paranormale verschijnselen onderuit, maar laten dat ook zien in de collegezalen, waar ze studenten onderwijzen in hoe deze fenomenen werkelijk tot stand zijn gekomen. Tegelijkertijd maken we kennis met Simon Silver een medium. Of beweert dat echt te zijn. Zijn terugkeer na jaren lang uit beeld te zijn geweest valt samen met de dood van Matheson. Matheson en Silver leefden jarenlang op vijandige voet, waarbij Matheson ooit publiekelijk is afgetroefd door Silver. En voordat zij dood ging wilde Tom heel graag nog een keer Silver onderzoeken. Nu zij echter dood is, wordt Tom steeds meer gegrepen door Silver en wil hem per se ontmaskeren. Maar terwijl hij dat probeert te doen, beginnen er steeds meer vreemde gebeurtenissen om hem heen plaats te vinden die als paranormaal op te vatten zijn. Is Silver dus een legitiem medium of is er iets heel anders aan de hand?

review film red lights 2010 tom buckley
Dr Tom Buckley

Paranormaal of niet

De film Red Lights gaat over de zoektocht naar wat er buiten dit mens-zijn afspeelt. Of eigenlijk wat er zich niet afspeelt. Specifieker gezegd gaat deze film over de zoektocht naar de ontkenning over het paranormale. We volgen Dr. Margaret Matheson (Sigourney Weaver) en Dr. Tom Buckley (Cillian Murphy) die naast hun werk op de Universiteit, mensen met zogenaamde paranormale gaven ontmaskeren en bespreken dit ook in hun college’s. Het uitgangspunt van de zoektocht van Dr. Matheson is haar zoon die in coma ligt. En haar doel is het vinden van bewijs dat paranormale gaven ontkent, om zo de bevestiging te hebben dat haar zoon echt onbereikbaar is, wat de beslissing makkelijker zou maken om het op te geven en hem te laten gaan.

Na haar dood is Tom vastbesloten om dat bewijs te leveren, niet in het minst om haar werk voort te zetten, maar omdat hij tevens in de ban raakt van Silver. De experimenten die Tom vervolgens uitvoert op Silver zijn interressant om naar te kijken, maar lijken tevens datgene te bevestigen wat Tom wanhopig probeert te ontkrachten. De reden echter dat hij die experimenten blijft uitvoeren blijkt uiteindelijk een persoonlijke reden te hebben. Het geeft aan dat wij mensen telkens op zoek zijn om iets te bevestigen of te ontkrachten, wat het beste in ons eigen geloofs- of principieelsysteem past. Wanneer echter wordt bevestigd waarin je weigert te geloven of vice versa, dan kan de basis van je bestaan op losse schroeven komen te staan. Dat idee is wat deze film interessant maakt. Dit idee wordt via Tom uitgewerkt en zijn aandeel is groter dan je in eerste instantie denkt.

In deze film komen de ‘gelovers’, ‘niet-gelovers’ en ‘manipuleerders’ aan bod. De grootste manipuleerder en nemisis van Dr. Matheson is Simon Silver (Robert de Niro). De film staat bol van de tegenstellingen: geloven vs niet geloven, zien vs (ver)blind zijn, zelfverheerlijking vs zelfverloochening. Interessante thema’s die zowel symbolisch als letterlijk terug te vinden zijn in de film.

is silver real or a fake?

Chaotisch vs opzettelijke verwarring

De film is wel vaak ietwat chaotisch in beeld gebracht en er zijn veel “gewone” shots. De ontknoping, echter, had ik niet verwacht. Wat in lijn ligt met wat Tom in de film zegt: ‘Je kijkt niet goed of verkeerd’. Wat dat betreft is de beleving van de film in lijn met het thema of de boodschap.

De aandacht en focus ligt op Simon Silver. Dus net als bij een illusionist trap je in de clichématige shots en word je in verwarring gebracht door de chaotische filmwijze en vertelling van het verhaal. De film zit subtiel in elkaar en pas aan het einde begrijp je dat en kan je het waarderen. Want tijdens de film vroeg ik me wel eens af waar het toch heen ging en wat ik er nu van moest denken. Pas aan het einde valt het beter in elkaar.

De film bevat verschillende elementen uit de psychologie, filosofie, wetenschap, geloof, spanning en mysterie. Met sterke acteurs die een apart verhaal neerzetten, is dit een film die niet zal vervelen als je tenminste van een film houdt die niet gelijk al zijn kaarten op tafel legt en er zelfs misschien na afloop nog wat in zijn mouw verborgen houdt.

• Red Lights (2012) 113 min
  • Directed by: Rodrigo Cortés
  • Produced by: Rodrigo Cortés, Adrián Guera