Film Review: Demonic (2015)

review film demonic 2015
arrving at the house

Een goede marketingstrategie is de naam van een bekende regisseur of producer groots op het affiche van de film te zetten. Dat gebeurde ook bij deze film; “Van de makers van Insidious en The Conjuring: James Wan.”

Maar helaas geeft dat niet de garantie dat het een soortgelijke of even goede film is als de films aangegeven op het affiche. En dat is zeker niet het geval als blijkt dat de genoemde bekende naam, James Wan in kwestie, zich niet al te veel met de film bemoeid lijkt te hebben. Althans zo lijkt dat bij deze film, want ook al was deze film niet slecht, aan Insidious of The Conjuring kan hij niet tippen. Is de film toch wel de moeite waard om te kijken?

review film demonic 2015
a seance

John heeft visioenen van een bepaald huis waar hij maar niet vanaf schijnt te komen. Om hem te helpen neemt zijn vriendin Michelle contact op met een aantal studenten die zich bezig houden met paranormale verschijnselen. In eerste instantie sceptisch stemt hij toch toe en met z’n zessen trekken ze naar het huis waaronder ook Michelle’s ex Bryan. Eenmaal daar aankomen voeren ze een seance uit en gaan ze in het huis op zoek naar paranormale verschijnselen. Ze hangen door het huis een aantal camera’s op en ook hebben ze zelf handycam’s waarmee ze hun bewegingen door het huis filmen. Al snel gebeuren er vreemde dingen, waarbij drie doden vallen, Michelle en Bryan vermist worden en John ondervraagd wordt door rechercheur Mark Lewis en psychologe Dr Elizabeth Klein. Aangezien tot nu toe John de enige overlevende is, hebben ze zijn hulp nodig om Michelle en Bryan te vinden. Maar de tijd begint te dringen en John gedraagt zich wel heel vreemd af en toe.

review film demonic 2015
something is not right

Drie perspectieven

Ik vond dit best een verrassend leuke horror film. En dat komt vooral door de iets originelere manier van benadering van een toch wel standaard haunted house verhaal compleet met seances. De film is namelijk vanuit verschillende manieren gefilmd. Ten eerste vanuit het ‘schrijversperspectief’ van een rechercheur die we volgen als hij naar een plaats delict wordt geroepen en daar 3 lijken aantreft en 1 overlevende, die hem vertelt dat er nog 2 vermisten zijn. Ten tweede wordt het verhaal verteld vanuit het perspectief van John, de jongen die het overleefde, in flashbacks, wanneer hij door een psychologe wordt ondervraagd. Deze flashbacks zijn zowel vanuit het ‘schrijversperspectief’ gefilmd als door middel van een handycam, ‘eigen’ opnamen.  Ten derde zijn er door het onderzoeksteam camera’s opgehangen waarvan wij de beelden zien als zowel found footage materiaal die de rechercheur bekijkt en die vanuit John worden verteld.

Al deze beelden vertellen een deel van het verhaal, waar Lewis en Klein achter moeten zien te komen. Doordat dit verhaal niet chronologisch gebracht wordt, wordt je als kijker toch soms op het verkeerde been gezet, ook al weet je bij voorbaat al wie tijdens het bezoek van de studenten aan het huis het niet overleven en wie kwijt raken. Dit is echter maar de helft van het verhaal. De zoektocht is, al is het op geheel andere wijze, net zo spannend als de paranormale gebeurtenissen die ze meemaken in het huis. Vooral het moment dat ze Bryan vinden, wordt het pas echt vreemd.

review film demonic 2015
its getting dangerous

Whodunnit

Hierdoor krijg je steeds stukjes informatie die het verhaal vertellen en zo uiteindelijk toe werken naar de ontknoping. Deze manier van vertellen maakt van deze film meer een thriller mysterie dan een echte horror. En niet in het minst omdat de spanningsopbouw onderbroken wordt en er nauwelijks enge schrikmomenten inzitten. En wanneer de schrikmomenten eraan komen, wordt er van de externe camera’s gelijk overgeschakeld naar de handycams en camera’s die door het onderzoeksteam worden gebruikt, waardoor je een enger kleurloos beeld krijgt, maar wat het tegelijkertijd voorspelbaar maakt. Het wordt een trucje, wat je ongewild voorbereidt op wat komen gaat, waardoor de engheid afneemt. Daarbij is de spanning van wie er wel of niet dood gaat ook al weg. Aldus gaat de film over wie of wat het gedaan heeft en hoe het in elkaar zit en dat is de twist van de film. En als je deze film vanuit dit standpunt bekijkt is hij best leuk, alhoewel misschien voor de meesten wel met een voorspelbare uitkomst.

Is deze film een aanrader? Niet als je een film verwacht in de lijn van Insidious of The Conjuring. Maar als je een thriller mysterie met horror elementen wil kijken, compleet met een haunted house, geesten, seances. En zonder al te hoge verwachtingen, dan is deze film een leuk tussendoortje. Juist door die originelere benadering heeft deze film net dat ietsje meer dan een standaard found footage film.

• Demonic (2015) 83 min
  • Directed by: Will Canon
  • Produced by: Lee Clay, James Wan